۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۳۱
کد خبر: 83159655
T T
۰ نفر
گریفیث برای پیگیری توافق آتش بس در الحدیده  وارد یمن شد

تهران- ایرنا- «مارتین گریفیث» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای پیگیری و گفت وگو درباره اجرای توافقنامه آتش بس در الحدیده، امروز (شنبه) وارد صنعا شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیك، گریفیث قرار است با رهبران جنبش انصار الله درخصوص اجرای توافقنامه آتش بس در الحدیده به بحث و گفت وگو بپردازد.
بررسی شرایط لازم برای برگزاری دور آتی مذاكرات بین طرف های یمنی از دیگر محورهای گفت وگو میان نماینده سازمان ملل و رهبران جنبش انصارالله یمن است.
ائتلاف عربستان سعودی از ماه مه 2015 (فروردین 1394) با حملات همه جانبه و با استفاده از سلاح های ساخت كشورهای غربی به یمن حمله و این كشور را به طور كامل تخریب كرد.
این جنگ تاكنون بیش از 16 هزار كشته از خود بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو كرده است؛ به گونه ای كه سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این كشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی' نامید.
پس از گذشت سه سال و نیم از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور مذاكرات صلح در این كشور، 15 آذرماه با میانجیگری گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد برگزار شد و نمایندگان جبهه انصارالله و دولت فراری یمن پس از یك هفته مذاكره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.
بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق كارمندان و ارسال كمك‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاكرات بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پس از امضای توافقنامه صلح استكهلم با اجماع پیش نویس قطعنامه درباره یمن مبنی بر حضور ناظران بین المللی در الحدیده را تصویب كرد.
این شورا به «آنتنیو گوترش» دبیر كل سازمان ملل متحد مسؤولیت داد تا یك گروه را موقتاً به مدت 30 روز به الحدیده اعزام كند تا بر آتش بس میان دولت مستعفی یمن و نیروهای انصارالله در این شهر نظارت داشته باشند.
با وجود تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران یمن، ائتلاف متجاوز به سركردگی عربستان به توافقنامه صلح استكهلم پایبند نبوده و بارها آتش بس در بندر و شهر الحدیده را نقض كرده است.
سخنگوی ارتش مردمی یمن امروز (شنبه) اعلام كرد كه ائتلاف عربستان و مزدوران آنها در 24 ساعت گذشته، 214 بار آتش بس در استان الحدیده واقع در غرب یمن را نقض كرده اند.
شبس**خاورم**9469**1917
۰ نفر