۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83160569
T T
۰ نفر

97 ميليارد ريال تسهيلات به چايكاران پرداخت شد

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83160569
97 ميليارد ريال تسهيلات به چايكاران پرداخت شد

لاهيجان - ايرنا - رئيس سازمان چاي كشور گفت: تاكنون 97 ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت بابت تغذيه و نگهداري باغ هاي چاي به چايكاران استان هاي گيلان و مازندران پرداخت شده است.

حبيب جهانساز روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا افزود: تاكنون هفت هزار و 700 چايكار، متقاضي دريافت تسهيلات از صندوق حمايت از توسعه صنعت چاي كشور بودند كه توانستند از اين تسهيلات ارزان قيمت برخوردار شوند.
وي با اشاره به اينكه اين پرداخت ها تا پايان سال جاري ادامه دارد، خاطرنشان كرد: اين تسهيلات براي تغذيه و نگهداري باغ هاي چاي به كشاورزاني كه عضو صندوق حمايت از توسعه صنعت چاي باشند، پرداخت مي شود تا به آنان در انجام عمليات بهزراعي ، تهيه نهاده هاي كشاورزي و آماده كردن باغ ها براي برداشت سال آينده كمك كنند.
به گفته جهانساز، پرداخت اين تسهيلات تا بيست و پنجم اسفندماه سال جاري ادامه دارد و چايكاران در شهرستان ها مي توانند به اداره هاي چاي مراجعه و با ارائه درخواست، نسبت به دريافت اين تسهيلات اقدام كنند.
وي تصريح كرد: به هر هكتار باغ چاي، 20 ميليون ريال تسهيلات تعلق مي گيرد و به آسانترين شيوه نيز پرداخت مي شود و چايكاران در قالب زنجيره اي شدن با هم، مي توانند از اين وام استفاده كنند و مبلغ پرداخت شده در فصل برداشت چاي از محل قيمت برگ سبز چايكاران وصول خواهد شد.
رئيس سازمان چاي در خاتمه يادآور شد: تاكنون افزون بر دو هزار و 171 ميليارد ريال از مطالبات چايكاران بابت برگ سبز چاي فصل زراعي گذشته به حساب آنان واريز شده و با پرداخت 28 ميليارد ريال از باقيمانده قدرالسهم كارخانه هاي چايسازي ، تمامي بدهي كشاورزان پرداخت و بطور كامل با آنان تسويه حساب مي شود.
25 تا 28 هزار هكتار باغ چاي در دو استان گيلان و مازندران وجود دارد؛ 90 درصد اين باغ ها در گيلان واقع شده و دو شهرستان هاي رامسر و تنكابن استان مازندران نيز باغ چاي دارند.
برداشت برگ سبز چاي از باغ هاي شمال كشور از اوايل ارديبهشت ماه آغاز و در مهرماه هر سال پايان مي يابد و كشاورزان بايد عمليات بهزراعي در باغات چاي را در فصل هاي پاييز و زمستان براي برداشت مناسب برگ سبز انجام دهند.
لاهيجان در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان واقع و سازمان چاي كشور در اين شهرستان قرار دارد.
6029 / 2007