۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۳۱
کد خبر: 83160965
T T
۰ نفر
فرماندار: 90 درصد از اراضي بانه غير قابل كشت است

سنندج - ايرنا - فرماندار بانه گفت: 90 درصد از اراضي اين شهرستان غير قابل كشت، بخشي مرتع و بخشي نيز جنگل است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمد فلاحي روز يكشنبه در نشست فعالان اقتصادي بانه اظهار داشت: تنها 10 درصد اراضي شهرستان قابل كشت است و از طرف ديگر بيشترين رشد جمعيت در سال هاي اخير در استان كردستان مربوط به بانه است.
وي افزود: شهرستان بانه دومين شهر پر باران استان كردستان است اما اكثر اراضي شهرستان به صورت ديم كشت مي شود و بانه از لحاظ كشاورزي وضعيت مناسبي ندارد و معيشت بسياري از مردم وابسته به درآمدهاي مرزي است.
فلاحي تاكيد كرد: زيرساخت هاي اشتغالزايي در بانه فراهم نشده و اين امر وابستگي مردم به مرزها را بيشتر كرده هر چند در حال فراهم كردن زيرساخت هاي اشتغالزايي هستيم.
وي به روابط ديرينه فرهنگي و خويشاوندي مردم بانه با اقليم كردستان عراق اشاره كرد و يادآور شد: رسمي شدن بازارچه سيرانبند مطالبه جدي و به حق مردم شهرستان است كه تحقق آن نياز به پيگيري هاي جدي دارد.
فرماندار بانه اضافه كرد: رسمي شدن اين مرز در تامين امنيت، معيشت و رفاه مرزنيشنان و توسعه اقتصادي استان كردستان نقش موثري خواهد داشت.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كردستان نيز گفت: تجارت در بانه به توليدات صادرات محور گرايش پيدا كرده و تنها راه نجات اشتغال پايدار هم ايجاد واحدهاي توليدي صادرات محور است كه ايجاد مرز سيرانبند براي توليدكنندگان اين زمينه را فراهم كرده است.
محمد دره وزمي اظهار داشت: زيرساخت هاي منطقه ويژه اقتصادي نيز در آينده به بهره برداري مي رسد كه در احداث واحدهاي توليدي نيز بيشتر خواهد شد و توليدكنندگان مي توانند كالاهاي خود را به صورت مستقيم از مرز سيرانبند به اقليم كردستان صادر كنند.
به گزارش ايرنا، اين نشست با حضور حسن دانايي فر دبير توسعه روابط ايران با عراق و سوريه با هدف بررسي مشكلات بازارچه مرزي سيرانبند برگزار شد و فعالان اقتصادي نيز با اهميت و جايگاه اين بازارچه در توسعه اقتصادي استان و روابط حسنه مردم منطقه با اقيلم كردستان عراق بر رسمي شدن آن و تسريع در بهبود روند مبادلات تجاري در ان تاكيد كردند.
در 9 ماه منتهي به آذر امسال صادرات در بازارچه سيرانبند به لحاظ ارزش دلاري 211 درصد و به لحاظ وزني 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.
بازارچه سيرانبند بانه دومين بازارچه استان كردستان در 25 كيلومتري شهر بانه واقع شده است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/9102