۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 83161037
T T
۰ نفر
پروژه انتقال آب كارون به تالاب شادگان به زودي بهره برداري مي شود

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان با بيان اينكه پروژه انتقال آب كارون به تالاب بين المللي شادگان با جديت در حال دنبال شدن است، گفت: اين پروژه در آينده اي نزديك به بهره برداري مي رسد.

غلامرضا شريعتي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كارگروه حفاظت از تالاب ها و سواحل خوزستان با هدف بررسي آخرين وضعيت تالاب هاي خوزستان به ويژه تالاب شادگان روز شنبه در استانداري تشكيل شد تا هماهنگي بيشتري بين دستگاه هاي مجري به منظور تكميل پروژه انتقال آب رودخانه كارون به تالاب بين المللي شادگان انجام شود.
وي افزود: با افتتاح اين پروژه در هر ثانيه پنج متر مكعب آب از رودخانه كارون به بخش جنوبي تالاب شادگان منتقل مي شود.
استاندار خوزستان از مسئولان نيشكر و پروژه آبزي پروري مجموعه آزادگان خواست تا با توجه به نياز نداشتن آب در اين فصل از ايستگاه هاي پمپاژ براي انتقال آب به تالاب استفاده كنند.
شريعتي در ادامه خواستار فعال شدن پمپ هاي انتقال كانال جهاد نصر براي انتقال آب به رودخانه جراحي و بخش شمالي تالاب شادگان شد و افزود: علاوه بر اين آب رهاسازي شده از رودخانه كرخه بايد تداوم داشته باشد و ارتباط خوبي بين بخش ‌ها و حوضچه هاي پنجگانه با ايجاد كالورت و مناسب تامين شود.
وي ادامه داد:در اين نشست گزارش اداره كل محيط زيست خوزستان از وضعيت تالاب هاي هورالعظيم، بامدژ و ميانگران تشريح شد و وضعيت فعلي با سنوات گذشته مورد بررسي قرار گرفت.
وي افزود: گزارش ارايه شده توسط اين اداره كل نشان دهنده آن است كه نياز است اعضاي كارگروه حفاظت از تالاب ها و سواحل خوزستان مشاركت بيشتري براي احيا و تامين حقابه كامل تالاب ها داشته باشند.
استاندار خوزستان گفت: بر اساس اعلام محيط زيست ميزان آبگيري تالاب هورالعظيم اكنون به 80 درصد رسيده و خوشبختانه بارندگي هاي اخير باعث شده كه بخش عراقي تالاب كه تابستان دچار آتش‌ سوزي شده بود كاملا زير آب برود.
بر اساس اين گزارش، يكي از چالش هاي اين تالاب در تابستان امسال، آتش سوزي در بخش عراقي بود كه از اوايل تير امسال آغاز شده بود و اعزام چندين نوبت بالگرد و هواپيماي آبپاش نتوانسته بود اين آتش و دود را فرونشاند. در ماه هاي اخير 25 هزار هكتار در بخش عراقي و بيش از 2 هزار هكتار در بخش ايراني هورالعظيم دچار آتش سوزي شده بود.
دود ناشي از اين آتش سوزي تا بيش از يكصد كيلومتر فراتر رفته و گاهي تا 10 شهرستان و روستاهاي زيادي را درگير كرد، به طوري كه دود علاوه بر دشت آزادگان، هويزه، اهواز، كارون، حميديه و باوي، شهرهاي شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نيز در برخي روزها فرا مي گرفت.
كارشناسان بر اين باور بودند كه تنها راهكار خاموش شدن آتش و دود در اين تالاب، آبگيري آن و تامين حقابه است. اين در حاليست كه تابستان امسال آبي از كرخه وارد هورالعظيم نشده و حقابه اين تالاب تقريبا هيچگاه محقق نشده است. اگر چه شمسايي مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان، مهر گذشته در همايش «مديريت منابع آب و سازگاري با كم آبي» مدعي شد كه با وجود خشكسالي شديد، آب مورد نياز هورالعظيم تامين شده است.
مقدمات اجرايي پروژه انتقال آب بين حوضه اي از كارون به رودخانه جراحي و در نهايت به تالاب شادگان از سال 1392 با طول 82 كيلومتر و قابليت 150 ميليون متر مكعب انتقال آب به تالاب آغاز شده كه هم اكنون اين پروژه در مراحل پاياني قرار دارد.
9931/ 6037