۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83161475
T T
۰ نفر

راز مانایی بچه پایین شهری كه خودش را گُم نكرد

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83161475
راز مانایی بچه پایین شهری كه خودش را گُم نكرد

شهرری- ایرنا- 17 دی یادآور سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی بهانه ای برای بازگو كردن راز ماندگاری این اسطوره از زبان سه كشتی گیر نامی كشور محمدرضا طالقانی، اكبر فلاح و محمد محمودی است تا زوایای شخصیتی تختی بیشتر نمایان شود.

به گزارش ایرنا غلامرضا تختی اسطوره كُشتی ایران و جهان - متولد 5 شهریور 1309 در محلهٔ خانی‌آباد واقع در جنوب پایتخت- درگذشته 17 دی 1346) در المپیك 1956 میلادی ملبورن به همراه «امام‌ علی حبیبی» نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران را در بازی‌های المپیك كسب كرد.
او با یك مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیك، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یك طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.
تصویر تختی دركنار دو كشتی‌گیر ایرانی دیگر، امام‌علی حبیبی و عبدالله موحد در تالار افتخارات فیلا نصب شده‌است.

خبرنگار ایرنا همزمان با سالروز درگذشت این كشتی گیر نامی كه در ابن بابویه شهرری آرمیده با تعدادی از یارانی قدیمی او و كشتی گیران درباره شخصیت مرد تاریخ ساز كشتی ایران و جهان، تختی، گفت و گو كرده كه به شرح زیر است:

** طالقانی: با مرامش قلب ها را تسخیر كرد
محمدرضا طالقانی رئیس سابق فدراسیون كشتی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه تختی اسطوره بزرگی است تصریح كرد: مردم، پهلوان و اسطوره خودشان را خود انتخاب كردند چراكه این مرد بزرگ و حماسه ساز با رفتار و مرام خود قلب ها را به تسخیر درآورد.
وی با تاكید بر اینكه در مورد شخصیت پهلوانان بویژه جهان پهلوان تختی نباید اغراق شود و مطالب آنگونه كه در واقعیت است، بیان شود، یادآور شد: مرام و رفتار پهلوانی باید در عمل به مردم نشان داده شود و مدام از پهلوان تختی حرف زدن كافی نیست.
طالقانی با اشاره به اینكه امروزه پهلوان و پهلوانی در حال كمرنگ شدن است گفت: تداوم راه تختی موجب رفع بسیاری از معضلات جامعه و حل مشكلات می شود.
وی عنوان كرد: آموزش و پرورش و دانشگاه ها در ترویج فرهنگ و مرام پهلوانی نقش موثری دارند زیرا قشر جوان و نوجوان در این بخش ها حضور دارند.
رئیس سابق فدراسیون كشتی جمهوری اسلامی ایران عنوان كرد: باتوجه اینكه نسل جوان امروز در دوران جهان پهلوان تختی زندگی نمی كرده و او را ندیده، اما این قهرمان ملی دراذهان جوانان نیز با عنوان یك اسطوره جاودان باقی مانده است.
وی گفت: همه باید از شعارزدگی و اغراق در مورد پهلوانان بویژه جهان پهلوان تختی اجتناب كنیم، چراكه تختی و امثال او نیازی به اغراق ندارند و اعمال و رفتارشان گویای مردانگی و غیرتشان بود.

** اكبر فلاح: دوری از قدرت، تختی را اسطوره كرد
اكبر فلاح سرمربی اسبق تیم ملی كشتی آزاد جوانان ایران نیز در ادامه گفت: جهان پهلوان تختی مانند سایر ورزشكاران یك انسانی معمولی بود اما دوری از قدرت و نیز منفعت طلبی، و البته مردمداری، او را به اسطوره ای در بین مردم تبدیل كرد.
وی تصریح كرد: با توجه به اینكه تختی از خانواده ای معمولی در محله های جنوب پایتخت بود اما رسیدن به مقام و منصب پهلوانی هرگز او را از مردم و شهر دور نكرد.
فلاح افزود: متاسفانه امروزه برخی ورزشكاران به دنبال دریافت جایگاه، مقام، قدرت و پول هستند، اما پهلوان تختی هرگز به دنبال قدرت و پول نبود و حتی زمانی كه به او پیشنهاد نمایندگی مجلس را دادند، نپذیرفت.
سرمربی اسبق تیم ملی كشتی آزاد جوانان ایران عنوان كرد: تختی نه تنها از جایگاه و موقعیتی كه داشت سوءاستفاده نكرد، بلكه همواره در كنار مردم و با آنان بود.
وی تاكید كرد: درد مردم را با تمام وجود درك و احساس می كرد و همیشه در رفع مشكلات و كمك به مردم پیشقدم بود.
این آزادكار سابق و مربی كشتی كنونی اضافه كرد: تختی با حرف به اسطوره و قهرمان تبدیل نشد بلكه با رفتار و مردمداری به یك اسطوره و قهرمان تبدیل شد.
وی ادامه داد: جوانمردی به عنوان شاخصه اصلی و نماد شخصیتی غلامرضا تختی، این پهلوان را نه تنها در قالب قهرمانی ورزشی، بلكه به عنوان شخصیت محبوب و مردمی در حافظه و تاریخ معاصر كشور و جهان ثبت كرد.
این قهرمان جهان در رشته كشتی ادامه داد: تظاهر و دنیاپرستی انسان را از مروت دور می كند، اما پهلوان تختی دنیا و مظاهر آن برایش معنا نداشت و این نكته بهترین و مهمترین موضوع به شمار می رود.

** محمودی: مردمدار بود
محمد محمودی از قهرمانان عرصه كشتی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: جهان پهلوان تختی از بدو تولد روحیه جوانمردی و پهلوانی را در وجودش داشت و از درون دارای روحیه معرفت و لوطی گری بود.
وی تصریح كرد: در آن دوران، مردم به دلیل رفتارها و عملكرد تختی به او توجه ویژه و علاقه خاصی داشتند و همین مساله موجب حسادت برخی از افراد از جمله «شاهپور غلامرضا» برادر شاه شد.
این مربی اسبق كشتی ناشنوایان كشور در ادامه با بیان اینكه مردم این پهلوان را به دلیل روحیه جوانمردی و مردمداری دوست داشتند، گفت: گذشت، دستگیری از نیازمندان، خداشناسی و الگو قراردادن مولاعلی (ع) از ویژگی های بارز تختی به شمار می رفت.
وی عنوان كرد: جهان پهلوان تختی، آزادی خواهی را از امام حسین (ع)، مردانگی را از حضرت علی (ع) و انسانیت و غیرت را از حضرت ابوالفضل (ع) الگو گرفت.
این مدال آور المپیك اضافه كرد: این مرد بزرگ تاریخ با وجود كسوت قهرمانی و محبوبیتی كه در جامعه داشت به پیشكسوتان، مردم در هر صنف و سنی، جوانان و پیران بویژه پدر و مادر خود احترام می گذاشت و به نیكی رفتار می كرد.
محمودی با اشاره به رمز ماندگاری جهان پهلوان تختی تاكید كرد: در آن دوره افراد زیادی مدال كسب كردند اما علت محبوبیت این كشتی گیر نامدار، رفتار توام با مهربانی و مدارا با همه مردم حتی دشمنان خود بود.
این قهرمان عرصه كشتی گفت: امروزه باید مرام تختی در جامعه ترویج یابد تا جوانان و نوجوانان با روحیه جوانمردی و دستیگری از مستمندان آشنا شوند.
وی تصریح كرد: ترویج مرام تختی موجب دور شدن نسل امروز از خودخواهی و منیت ها می شود و آنان را انسان هایی آزاده و مردم دوست می پروراند.
محمودی افزود: تداوم راه تختی در حقیقت دستگیری از نیازمندان و توجه به قشر ضعیف جامعه است.
این قهرمان عرصه كشتی اظهارداشت: بازگو كردن پهلوانی و جوانمردی‌های تختی نباید به مراسم سالگرد محدود باشد و همواره طی سال هم از این جوانمرد یاد و صحبت شود.
وی افزود: اگر زندگی و كارهای پهلوان تختی در كتاب های درسی تمامی مقاطع تحصیلی عنوان شود، این اسطوره غیرت و مردانگی بیش از پیش در اذهان نسل امروز جای خواهد گرفت.

**سرگذشت تختی
تختی دو برادر و دو خواهر داشت كه از وی بزرگتر بودند؛ تختی تحصیلات ابتدایی را در دبستان حكیم نظامی تهران درس خواند و پس از گذراندن اول متوسطه در دبیرستان منوچهری تهران ترك تحصیل و كار پیشه كرد.
همزمان با كار، به ورزش زورخانه‌ای و كشتی نیز نزد پهلوان سید علی حق‌شناس پهلوان اول ایران و پایتخت می‌ پرداخت.
او كه سال 1327 به خدمت سربازی رفت و 25 مهر همان سال در اداره راه‌آهن استخدام شد، پیشینهٔ كار در شركت نفت مسجد سلیمان را هم داشت.
تختی در طول زندگی به كارهای عام‌المنفعه می پرداخت و محرومان را فراموش نمی كرد؛وی عضو جبهه ملی ایران بود و در نهضت ملی‌شدن نفت در ایران نیز فعالیت داشت.

/60031970/ 1008
۰ نفر