۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83161671
T T
۰ نفر

سردرگمی ترامپ در استراتژی خروج از سوریه

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83161671
سردرگمی ترامپ در استراتژی خروج از سوریه

تهران - ایرنا - «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا بار دیگر با عقب نشینی از مواضع قبلی خود گفت، نیروهای آمریكایی را از سوریه خارج می كند اما این روند بسرعت انجام نخواهد شد؛ اظهاراتی كه با توجه به اصرار اولیه برای خروج فوری، سردرگمی دولت او را در اتخاذ تصمیم درمورد سوریه نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، ترامپ روز گذشته (یكشنبه) پس از انتقادها از سوی هم حزبی ها(جمهوریخواه)، دموكرات و متحدان خارجی از راهبرد خروج نیروهای آمریكایی از سوریه كه به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع و «برت مك گورك» نماینده آمریكا در ائتلاف بین المللی جنگ با داعش منجر شد، گفت: هرگز نگفته ام كه عملیات خروج از سوریه را «بسرعت» انجام می دهیم. اما ما داعش را نابود می كنیم.
این در حالیست كه وی پیشتر به صراحت گفته بود كه داعش در سوریه شكست خورده و فورا نیروهای خود را از این كشور خارج می كنیم.
«سیت جی فانتزمن» نویسنده اندیشكده نشنال اینترست آمریكا در مقاله ای تحت عنوان «شكست سیاست آمریكا در سوریه» نوشت، سیاست آمریكا در سوریه در هم فروپاشی است.
وی افزود: اكنون كاخ سفید بدنبال كند كردن روند خروج نیروهای آمریكایی از سوریه است هر چند كه به گفته رئیس جمهوری این كشور همچنان متعهد به خروج است.
نویسنده اندیشكده نشنال اینترست با اشاره به برآورد اولیه برای خروج نیروهای آمریكای از سوریه در مدت 100 روز و برآوردهای بعدی برای اجرای این عملیات در چهار ماه یا بیشتر گفت: صرف نظر از اینكه چه مدت طول می كشد كه آمریكا نیروهای خود را از سوریه خارج كند، راهبرد آمریكا در سوریه دچار فروپاشی است و این بهترین نمونه از راهبردی است كه بخوبی بین پنتاگون (وزارت دفاع)، وزارت امور خارجه و كاخ سفید هماهنگ نشده است.
ترامپ پیروزی كامل بر داعش را به عنوان ادله خروج از سوریه مطرح كرد اما بسیاری از مقامات نظامی، تحلیلگران منطقه و قانونگذاران آمریكایی تاكید دارند كه داعش همچنان یك نیروی توانمند است و می تواند در صورت خروج نیروهای آمریكایی بار دیگر تجدید قوا كند. آنها همچنین درباره رها كردن كردهای سوریه و خطر حمله تركیه به آنها هشدار می دهند.
ترامپ در دفاع از تصمیم خود برای خروج گفته است كه دیگر كشورها باید مسوولیت جنگ با عناصر باقی مانده از داعش را برعهده بگیرند و در توافقی موقت با تركیه این وظیفه را بر دوش ترك ها گذاشته است.
تركیه نیز وعده داده این مسوولیت را قبول می كند اما منتقدان می گویند این وعده بهانه ای برای حمله به كردهای سوریه است كه مناطق شمال شرق سوریه را تحت كنترل دارند.
ترس از حمله تركیه، كردها را وادار كرده تعامل بیشتری با دولت سوریه داشته باشند. كارشناسان امنیتی نگران آن هستند كه حملات تركیه، كردهای سوریه را از تداوم جنگ با داعش دلسرد كند.

** تصمیم ترامپ، مظهر نقص در سیاست خارجی ترامپ
روزنامه 'گلف نیوز' در گزارشی نوشت: تصمیم اخیر ترامپ برای خارج كردن 2 هزار نیروی خود از سوریه مظهر نقص عمیق در سیاست خارجی وی است. تصمیم ناگهانی و غیرمحتاطانه ترامپ بر خلاف توصیه های رهبران نظامی این كشور از جمله جیمز متیس وزیر دفاع بوده كه مجبور به استعفا شد.
به علاوه دیدگاه جهانی كه شامل «احترام به متحدان و دقت درباره اقدامات مخرب نقش آفرینان و رقبای راهبردی» است با دیدگاه های ترامپ سازكار نیست. در حقیقت خروج ترامپ از سوریه خیانت به متحدان آمریكا و پاداشی به دشمنان ما است. این به معنای «آمریكا در اولویت است»، نیست بلكه مفهوم آن این است كه «ایران و روسیه در اولویت هستند.».
این روزنامه نوشت: ترامپ فاقد یك راهبرد منسجم و اهداف تعریف شده در سوریه است. پیامدهای این تصمیم ناقص، بسیار مهم است. خروج كامل نیروهای آمریكایی از سوریه به كاهش بیشتر اعتبار آمریكا و نقش رهبری آن در جهان منجر خواهد شد و ممكن است به بروز تهدیدهای بیشتر امنیتی در منطقه منجر شود.
به نوشته گلف نیوز، خروج آمریكا از سوریه امكان دسترسی ایران به مدیترانه را می دهد. فعالان منطقه بویژه اسراییل و تركیه كه برای حفظ امنیت خود به آمریكا متكی هستند، اكنون باید در مقابل داعش، حكومت سوریه، ایران و نمایندگان آنها از خود دفاع كنند.

** آنتی وار: ترامپ از جنگ غیرقانونی خود در سوریه دست بر نمی دارد
«دنیل لاریسون» نویسنده ارشد مجله «آمریكن كانسروتیو» نیز با اشاره به اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریكا درباره ادامه حضور نیروهای آمریكایی در جنوب سوریه حتی با وجود خروج نیروهای آمریكایی از بخش های شمالی سوریه در ماه های آتی نوشت: اظهارات بولتون شاهد دیگری است كه نشان می دهد تصمیمی كه ماه گذشته برای خروج از سوریه اعلام شد به اندازه آنچه كه در ابتدا توصیه شده بود سریع یا كامل نخواهد بود. این بدان معنی است كه حضور نظامی غیرقانونی آمریكا كه بدون مجوز كنگره بوده است همچنان با خطرهای غیرضروری در كشوری مواجه خواهد بود كه آمریكا كاری در آنجا ندارد. كاهش نیروها در جنگی غیرقانونی مشكل را حل نمی كند.
گلف نیوز با اشاره به امكان درخواست تركیه از آمریكا برای كمك نظامی نوشت: حتی اگر آمریكا با همه درخواست های تركیه موافقت كند، آمریكا همچنان در جنگی غیرقانونی در سوریه حضور خواهد داشت.
بولتون یكشنبه شب به خبرنگارانی كه وی را در سفر به سرزمین های اشغالی و تركیه همراهی می كنند، خروج نیروهای آمریكایی را به حفاظت تركیه از كردهای سوری مشروط كرد.
ترامپ 19 دسامبر (28 آذر) اعلام كرد كه همه نیروهای آمریكایی از سوریه خارج خواهند شد. رسانه ها جداول زمانی متعددی درمورد خروج این نیروها بیان كرده اند اما كاخ سفید زمانی برای آن تعیین نكرده است.
اروپام ** 9158 ** 1071
۰ نفر