ظرفيت هاي معدني خرم بيد براي اشتغال پايدار مناسب است

شيراز- ايرنا- رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت:خرم ‌بيد داراي معادن غني كاني‌هاي غيرفلزي و سنگ‌هاي تزئيني مناسبي است كه بايد از اين ظرفيت‌هاي خدادادي براي اشتغال پايدار و افزايش توليد صادرات محور استفاده بهينه شود.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان صنعت معدن و تجارت، علي همتي اعلام كرد: هم اكنون در خرم بيد 22 معدن فعال و 130 كارخانه سنگبري با ظرفيت ساليانه بيش از 500 هزار تن انواع سنگ با اشتغال بيش از يك هزار نفر و تعداد حدود 53 طرح سنگبري در دست اجراست.
وي ادامه داد: سنگ هاي معدن خرم بيد از نوع مرمريت كرم رنگ بسيار مرغوب است كه به علت مرغوبيت از شهرت جهاني برخوردار است كه علاوه بر تامين نياز داخلي به خارج از كشور نيز صادرمي شود و ظرفيت‌هاي موجود در اين شهرستان مزيتي است كه بايد سرمايه ‌گذاران از آنها استفاده كنند.
همتي بيان كرد:علاوه بر حمايت‌ها به منظور توسعه صنايع فرآوري سنگ ، ضرورت دارد براي استقرار فناوري‌هاي جديد در اين حوزه مانند ساخت كاغذ از ضايعات سنگ و فرآوري ذخاير سنگ آهن هماتيتي شهرستان كه هم اكنون دركارخانه سيمان بعنوان ماده اوليه فرعي مصرف مي شود نيز گام هاي اساسي بيش از پيش برداشته شود كه از اولويتهاي كاري سازمان است.
وي با اشاره به ظرفيت بالاي فارس در زمينه معادن گفت: معادن فارس زمينه اشتغال مستقيم بيش از 8 هزار نفر را فراهم كرده است.
همتي ادامه داد : براساس آمارهاي صادراتي در 9 ماه سالجاري حدود 46 ميليون دلار سنگ معدن از استان صادر شده است.
شهرستان خرم بيد به مركزيت صفاشهر در 187 كيلومتري شمال استان فارس و شيراز واقع شده و از شهرستان هاي فعال معدني، صنعتي استان فارس محسوب مي شود.
ع.پ /1876