۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83162011
T T
۰ نفر
21 هزار و 720 هكتار شبكه در پاياب سدهاي خراسان شمالي اجرا شد

بجنورد- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان شمالي گفت: به بركت انقلاب اسلامي و توجه ويژه به منابع آبي و مديريت آب در نظام اسلامي، اكنون 21 هزار و 720 هكتار شبكه آبياري زمين‌هاي پاياب سدهاي استان در دست بهره برداري است.

سيدابراهيم علوي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تاكنون چهار طرح بزرگ بلندمدت آبرساني به شهرهاي بجنورد، شيروان، اسفراين و گرمه و جاجرم از سدهاي شيرين‌دره، شيروان و اسفراين اجرا شده است كه اين طرح ها شامل 148 كيلومتر خط انتقال، سه تصفيه خانه بزرگ با ظرفيت تصفيه يكهزار و 976 ليتر آب در ثانيه، چهار ايستگاه پمپاژ با 32 دستگاه پمپ مكش، 12 مخزن با مجموع ظرفيت حدود 75 هزار مترمكعب و سه حلقه چاه با دبي 80 ليتر در ثانيه است.
وي افزود: طرح آبرساني به بجنورد از منابع زيرزميني و ساخت مخزن 10 هزار متر مكعبي و ساخت سه سد گلول، غلامان و قزلداش از ديگر طرح ها است كه به بهره برداري رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: ساخت 17 بند انحرافي و كانال انتقال آب، آبگير زير سطحي بند انحرافي و تغذيه مصنوعي، اجراي طرح آبرساني به نيروگاه گازي شيروان و اجراي طرح آبرساني به شهرك صنعتي اسفراين از ديگر اقدامات انجام شده در اين شركت است.
علوي اظهار داشت: نشان‌گذاري مرز آبي ايران و تركمنستان و بازگشايي و لايروبي بستر اوليه رودخانه سومبار برابر پروتكل 1336 ايران و شوروي و بازگرداندن رودخانه به آن از ديگر طرح هايي است كه در حوزه مديريت آب انجام شده است.
وي با اشاره به اجراي ساماندهي رودها گفت: تاكنون تعيين حريم و بستر رودهاي استان به طول يكهزار و 453 كيلومتر انجام و بيش از 96 كيلومتر از رودخانه‌هاي داخلي و مرزي ساماندهي و 78 كيلومتر هم از رودخانه‌هاي داخلي و مرزي بازگشايي شده است.
علوي با تاكيد بر لزوم برخورد با برداشت هاي غيرمجاز از منابع زير زميني آب خاطرنشان كرد: در استان بيش از سه هزار و 400 حلقه چاه غيرمجاز آب وجود دارد كه تاكنون بيش از يكهزار و 500 حلقه مسدود و بيش از چهار هزار موتور تلمبه غيرمجاز شناسايي و 331 دستگاه جمع آوري شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان شمالي گفت: در اين شركت سه هزار و 79 مجوز و پروانه بهره برداري از منابع آب زير زميني براي مصارف شرب، كشاورزي و صنعت استان صادر شده است.
وي گفت: در اين استان تمام يكهزار و 229 حلقه چاه كشاورزي برقي استان به شمارشگرهاي هوشمند آب و برق تجهيز شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان شمالي با بيان اينكه پيش از انقلاب، هيچ طرحي براي مديريت منابع آب در شمال خراسان اجرا نشده بود اظهار داشت: پيش از تشكيل اين شركت، پنج سد با مجموع توان تنظيم 125 ميليون متر مكعب در سال و بخشي از شبكه‌هاي آبياري پاياب اين سدها و همچنين چند طرح‌ كوتاه مدت تامين آب شرب و بهداشت براي شهرهاي بجنورد، شيروان، اسفراين و جاجرم و گرمه و آشخانه اجرا شد.
وي در باره طرح‌ها و پروژه‌هاي در دست مطالعه و اجرا گفت: ساماندهي 10 كيلومتر از رودخانه مرزي سومبار در دست پيگيري است و ساخت و عمليات تكميلي 6 سد بزرگ شامل سد قزلداش، سد غلامان، سد گلمندره، سد بش قارداش و علاج بخشي سد بيدواز اسفراين و اجراي آبگير شناور موقت سد شيرين دره از ديگر برنامه اي در دست پيگيري است.
علوي با اشاره به سفر نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور به استان گفت: موافقت اوليه سازمان مديريت بحران كشور براي تصويب 400 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز تكميل عمليات علاج بخشي سد اسفراين دريافت شده است و در صورت تصويب و تخصيص اين ميزان اعتبار، عمليات علاج بخشي سد اسفراين در سال آتي تكميل مي شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان شمالي گفت: اكنون توان تنظيم آب توسط سد اسفراين حدود 39 ميليون متر مكعب در سال است و به علت مشكلات فني، امكان بهره برداري از حداكثر توان تنظيم اين سد در چندسال اخير وجود نداشته است.
ميانگين بارندگي سالانه در استان خراسان شمالي 230 ميلي متر و حجم منابع آب تجديد پذير حدود يك ميليارد و 400 ميليون متر مكعب است. از اين مقدار حدود 870 ميليون متر مكعب آب هاي سطحي استان را تشكيل مي‌دهد و حدود 530 ميليون متر مكعب آبخوان هاي زيرزميني را تغذيه مي كند.
7185/ 6042