۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۳۸
کد خبر: 83162400
T T
۰ نفر
مبارزه با قاچاق كالا و ارز به روش پيشگيرانه صورت مي گيرد

قزوين - ايرنا - رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: سياست جديد اين ستاد به روش و شيوه پيشگيرانه تغيير كرده است.

به گزارش ايرنا، علي مويدي خرم آبادي شامگاه دوشنبه در جلسه كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان قزوين تاكيد كرد: در ساختار جديد ستاد مبارزه با قاچاق كالا به موضوع پيشگيري اشاره شده و نگاه ما همانند گذشته ديگر تك محوري و صرفا مقابله اي نيست.
به گفته اين مقام مسئول، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بايد روش پيشگيرانه و مدبرانه را در دستور كار خود قرار دهد تا امكان قاچاق برخي كالاها مانند سوخت، آرد و دارو وجود نداشته باشد.
مويدي به اصلاح قانون در حهت نفع مقابله با قاچاق كالا اشاره و يادآور شد: وقتي كيفيت پوشاك در كشور پايين مي آيد بايد ضوابط و مقررات لازم مجددا مورد بررسي و اصلاح قرار گيرد تا انديشه واردات كالا وجود نداشته باشد.
اين مسئول تنها راه برون رفت از پديده هاي اقتصادي و قاچاق كالا را اقدامات پيشگيرانه دانست و تصريح كرد: امسال با چارت جديد معاونت پيشگيري قاچاق كالا و ارز درون ستاد، اهداف پيشگيري را متمركز پيش خواهيم برد.
مويدي با انتقاد از تابلوهاي برند قاچاق در سطح معابر شهري، خاطرنشان كرد: اين گونه نوشته ها بايد جمع آوري شوند و نبايد اجازه داد تا اين گونه شركت هاي خارجي به واسطه رانت و‌ باندبازي به ما دهن كجي كنند.
وي در ادامه به كيفيت برخي محصولات داخلي نيز اشاره كرد و افزود: متاسفانه برخي كالاهاي قاچاق مانند پوشاك از كيفيت بسيار پاييني برخوردار بوده و حتي در حد مقايسه با توليدات مشابه داخل ما هم نيستند اما متاسفانه هيچ اراده اي براي مقابله با آن وجود ندارد.
به گفته اين مقام مسئول، با راه اندازي سامانه اموال مي توان تمامي انبار كالاها را تحت نظارت قرار داد و از جا به جايي و قاچاق هر نوع كالا نيز جلوگيري كرد.
مويدي در ادامه به اجراي برخي قوانين نادرست كه باعث قاچاق مي شوند اشاره و تصريح كرد: ارزش افزوده كالايي مانند طلا باعث شد تا از سال 95 با پديده واردات آن مواجه شويم در حالي كه با اصلاح برخي قوانين اكنون شاهد ورود طلا از مبادي رسمي به داخل كشور هستيم.
رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اضافه كرد: با توجه به نزديكي قزوين به شهر مرزي بانه بايد راه هاي ارتباطي اين استان تقويت شود و برخورهاي قاطع، قانوني و جدي تري نيز با كالاهاي قاچاق صورت گيرد.
وي ادامه داد: در حوزه سوخت نيز، مصرف بنزين اين استان نسبت به سال گذشته با افزايش 10 درصدي روبرو بوده كه لازم است بررسي هاي لازم به منظور جلوگيري از قاچاق اين كالا به ساير نقاط كشور صورت پذيرد.
مويدي با بيان اينكه در حال حاضر با جنگ اقتصادي و به مراتب شديدتر از تحريم اقتصادي روبرو هستيم و دشمن ما را مورد هجمه هاي سياسي و اجتماعي خود قرار داده، گفت: به طور حتم در آينده نزديك با مشكلاتي در زمينه دامي و گوشت مواجه مي شويم كه از امروز با همكاري نمايندگان مجلس بايد شرايط لازم براي جلوگيري از بروز هرگونه مشكل در اين زمينه، فراهم آيد.
ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال 81 به دستور مقام معظم رهبري تاسيس شد.
9925/8054