۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83163281
T T
۰ نفر
جوجه ريزي براي كاهش قيمت گوشت مرغ افزايش يافت

سمنان- ايرنا- مديرعامل اتحاديه مرغداران استان سمنان گفت: جوجه ريزي در ديماه امسال نسبت به ماه گذشته به منظور جلوگيري از افزايش قيمت گوشت مرغ، 25 درصد در استان افزايش يافت.

كسري پيوندي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: از ابتداي ديماه سالجاري تا امروز يك ميليون و 545 هزار جوجه ريزي انجام شده و درصورت ادامه شرايط عادي، پيش بيني مي شود تا پايان اين ماه 2 ميليون و 300 هزار جوجه ريزي به منظور تعديل قيمت گوشت مرغ در بازار شب عيد انجام شود.
مديرعامل اتحاديه مرغداران استان سمنان با بيان اين كه در آبان ماه يك ميليون و 545 هزار جوجه ريزي و در آذرماه امسال يك ميليون و 880 هزار جوجه ريزي انجام شده است افزود: علت گراني گوشت مرغ در بازار به دليل كاهش جوجه ريزي در ماه هاي گذشته بوده است.
به گفته وي، كاهش جوجه ريزي و افزايش قيمت گوشت مرغ در ماه هاي گذشته به دليل مشكلات به وجود آمده در حمل و نقل و جابجايي نهاده و طيور بوده است.
وي ادامه داد: در استان سمنان 390 واحد مرغداري وجود دارد كه از اين تعداد 300 واحد فعال هستند و دغدغه اي براي تامين گوشت مرغ اين استان وجود ندارد اما كمبود گوشت مرغ بر قيمت اثرگذار است.
پيوندي با بيان اين كه توليدات گوشت مرغ استان سمنان بيش از نياز اين استان است، افزود: تنها 20 درصد ازگوشت مرغ توليدي در استان مصرف و حدود 80 درصد توليدگوشت مرغ اين استان به استان هاي همجوار مانند تهران، البرز و شهرهاي شمالي صادر مي شود.
مديرعامل اتحاديه مرغداران استان سمنان اظهار داشت: عمده واردات نهاده طيور در كشور به وسيله يك شركت تامين مي شود اما اكنون اين واردكننده خوراك طيور با بانك مركزي دچار مشكل شده و در صورت طولاني شدن زمان حل مشكل، امكان ملتهب شدن بازار فروش گوشت مرغ وجود دارد.
وي خاطر نشان كرد: اگر در مدت 10 تا 15 روز آينده خوراك وارداتي طيور به دست واحدهاي مرغداري نرسد افزايش قيمت گوشت مرغ در بازار شب عيد دور از انتظار نخواهد بود.
مديركل دامپزشكي استان سمنان نيز پيش از اين گفته بود: ايجاد تعادل در عرضه جوجه در بازار، تعديل قيمت جوجه، تامين و تحويل نهاده، تسهيل در صدور مجوزهاي جوجه ريزي از برنامه هاي در نظر گرفته شده براي كاهش قيمت عرضه مرغ در بازار است.
محمد سعيدي، كمبود عرضه جوجه به بازار، قيمت بالاي جوجه، مشكلات در تامين نهاده و حمل و نقل را از ديگر عوامل گراني مرغ در بازار عنوان كرد.
به گزارش ايرنا و به نقل از اداره كل دامپزشكي استان سمنان، 511 واحد مرغداري فعال در اين استان وجود دارد كه از اين تعداد 421 واحد آن مربوط به پرورش مرغ گوشتي با ظرفيت توليد 10 ميليون قطعه در دوره، 42 مزرعه مرغ تخم گذار، 12 واحد پرورش شتر مرغ و 6 واحد پرورش بوقلمون با ظرفيت توليد 20 هزار قطعه است.
7342/7408