۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83168496
T T
۰ نفر
فرشتگان سفیدپوش، التیام دهنده رنج و درد بیماران

یزد - ایرنا - عقربه ها، ساعت 23 شب را نشان می دهد، حال یكی از بیماران بستری در یكی از بیمارستان ها یزد رو به وخامت گذاشت، ظاهراً حمله قلبی به او دست داده بود، پرستاران حاضر در بخش خود را سریعا به بالین بیمار ‌رساندند، مثل اسپند روی آتش، بی‌تاب و بی‌قرار برای نجات او تلاش كردند.

به گزارش ایرنا یكی از پرستاران بخش، بعد از گفت‌وگو با پزشك متخصص ، در حال آماده كردن داروی تزریقی به سرم است، دیگر پرستاران لحظه به لحظه وضعیت بیمار را بررسی می‌ كنند.
پس از تلاش‌های فراوان شرایط بیمار به حالت عادی بازگشت، آنها در حالی كه لبخند بر لب داشتند، خدا را شكر كردند و گفتند به خیر گذشت.
این فقط بخش كوچكی از تلاش فرشتگان سفیدپوشی است كه در طول روز با بیماران بدحال سروكار دارند و برای نجات آنان از هیچ چیزی دریغ نمی كنند.
پرستاران، روزی كه سلامت به بیمار بازگردانده می‌شود و با شادی و سلامت، آنجا را ترك می‌كند، بسیار خوشحال می شوند.
« آیا تابه‌حال فكر كردی، اگر قرار بود، روزی شاهد مرگ بیماری باشی كه صبح تا شب و شب تا صبح برای بهتر شدن حال او تلاش كردی اما تلاش های تو بی‌نتیجه بود، چه حالی به تو دست می‌دهد؟»
« اگر پرستار بودی و مجبور هستی در بخش‌های مختلف بیمارستان از جمله آی سی یو و یا بخش‌های مربوط به بیماران سرطانی كاركنید به شغلت ادامه می‌دادید؟ »
پرستاری شغل بسیار سخت و طاقت فرسایی است ، آنها خدمتگزاران بی توقع عرصه سلامت هستند كه با كار شبانه‌روزی، همدم بیماران و همراه پزشكان و مرهمی برای درد بیماران و كمكی برای پزشكان هستند.
هرچند دغدغه اصلی بسیاری از آنها رفع مشكل بیماران و بازگشت سلامتی به آنان است اما خود با دغدغه‌ها و مشكلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌كنند.
اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران، سختی كار و آسیب‌های روانی و جسمی ، ناكافی بودن حقوق، مزایا و پرداخت نكردن معوقه های آن‌ها و ... از جمله مطالبات پرستاران است.
بر اساس استانداردهای جهانی در علم پرستاری، تعداد پرستاران باید سه برابر پزشكان یا 2 برابر تعداد تخت‌های موجود بیمارستانی باشد؛ اما این رقم در كشور ما یك‌به‌یك است و همین موضوع باعث شد تا فشار مضاعفی بر كاركنان مجموعه پرستاری وجود داشته باشد.
در تقویم جمهوری اسلامی ایران پنجم جمادی الثانی كه همزمان با روز ولادت حضرت زینب كبری (س) است، روز پرستار نامگذاری شد، به همین مناسبت خبرنگار ایرنا با تعدادی از پرستاران مراكز بهداشتی و درمانی یزد در ارتباط با اهمیت، شرایط سختی كاری و مشكلات این قشر گفت‌وگو كرد.
در این ‌ارتباط با تعدادی از بخش‌ بیمارستان‌های یزد تماس گرفته شد تا پرستاران از سختی‌ها ، خاطره های خوش و تلخی های حرفه خود حرف بزنند، آن‌ها مطالب زیاد داشتند، اما حاضر به گفت‌وگو نشدند، عده‌ای هم همكاری كردند به شرط آنكه نامشان ذكر نشود.

**دستمزد پرستاران متناسب با سختی كار آنان نیست
یكی از خانم‌های پرستار با 9 سال سابقه كار و شاغل در یكی از بیمارستان‌های دولتی یزد، می‌گوید: بر اساس انتخاب رشته تحصیلی ،حرفه پرستاری را انتخاب كرد اما در طول مدت كار به این حرفه علاقه‌مند شد.
وی بابیان اینكه بهترین خاطره‌اش ، بهبود بیمار است، افزود: به یاد دارم در یك نوبت‌كاری ، ضربان قلب بیماری افت كرد، نبض را گرفتم، صدا كردم و جواب نداد، سریع با كمك همكاران در راستای بازگشت او تلاش كردیم كه خدا رو شكر دوباره علائم حیاتی بازگشت، همیشه این خاطره در ذهنم باقی‌ است.
به گزارش ایرنا، وی بابیان اینكه پرستاری یعنی خدمت كردن به بیماران است، تصریح كرد: همیشه به فرد بیمار، به‌عنوان خانواده خود نگاه می‌كنم و برای بهبود سلامتی آن‌ها كوتاهی نكرده ام.
وی با اشاره به‌سختی این شغل اظهار كرد: 10 ماه است، اضافه‌ كار و كارانه‌ها پرداخت نشد، به همین دلیل با مشكل معیشتی روبرو هستیم و برخی مواقع برای جبران كمبود پرستار مجبور به اضافه‌كار اجباری نیز هستیم.
وی یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم به پرستاران بهای بیشتری بدهند زیرا دستمزد آن‌ها متناسب با سختی كار نیست.

** پرستاری حرفه‌ای بسیار طاقت فرسایی ست
دیگر پرستار كه سابقه 22 سال كار در بخش جراحی یكی از بیمارستان‌های دولتی یزد را دارد، گفت: ادامه خدمت پرستاری به خاطر نوبت‌كاری بسیار طاقت فرساست.
وی افزود: حقوق پرستاران نسبت به شغلشان بسیار كم است، پرداختن نكردن كارانه و اضافه‌كار جای خود دارد.
به گزارش ایرنا، این پرستار بابیان اینكه اگر در این حرفه عشق و علاقه نباشد، هرگز نمی‌توان كار را ادامه داد، اظهار داشت : 2 نوبت‌كار كردن، حجم بالای كار، نوبت شب كاری، كمبود امكانات رفاهی و حضور در محل كار در روزهای تعطیل ازجمله مشكلات این حرفه است.
وی ادامه داد: هرروز كاری پر از خاطره تلخ و شیرین است اگر حال بیمار خوب باشد، روز بسیار عالی است و اگر جواب آزمایش و حال بیمار رضایت‌بخش نباشد آن روز ، روز خوبی نیست ،امید دارم تمام بیماران با سرحالی و بهبودی كامل به آغوش خانواده های خود بازگردند.

** بهبودی بیماران بهترین و خوش‌ترین خاطره
سرپرستار یكی از بیمارستان‌های خصوصی یزد كه مشكل آن‌ها بسیار كمتر از كاركنان بیمارستان های دولتی است، هم گفت: با 16 سال سابقه به كارش بسیار علاقه دارد .
وی بابیان اینكه از اینكه روز ولادت حضرت زینب (س) اسوه صبر و بردباری روز پرستار نامگذاری شد بسیار خرسند است، افزود: بهبودی بیماران بهترین خاطره من است.
وی خاطرنشان كرد: خدا را شاكرم، حقوق و اضافه‌كارها به‌موقع پرداخت می‌شود و در این زمینه مشكلی ندارم اما درمجموع حقوق و مزایا كافی نیست و این رشته بسیار مظلوم واقع‌شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی وی در ادامه بابیان اینكه نگاه جامعه به شغل پرستاری نسبت به دیگر شغل‌های خوب نیست افزود: پرستاران در طول روز باجان انسان‌ها سروكار دارند با كوچك‌ترین اشتباه جان بیمار به خطر می‌افتاد یعنی این كار ، پر از استرس و از حساسیت خاصی برخوردار است.
این پرستار زحمتكش با تأیید اظهارات همكاران خود، 2 نوبت‌كار كردن ، حجم بالای كار، نوبت شب كاری، حضور در محل كار در روزهای تعطیل و استرس زیاد را ازجمله مشكلات این قشر عنوان كرد.

** راضی نگه‌داشتن بیمار ویژگی یك پرستار موفق
همچنین سرپرستار مرد بخش فوق تخصصی یكی از بیمارستان ‌های نیمه‌خصوصی یزد بابیان اینكه هفت سال سابقه كار دارد، می‌گوید: به شغل پرستاری علاقه دارد و به آن افتخار می‌كند.
وی بابیان اینكه حرفه پرستاری سخت است، خاطرنشان كرد: پرستاران روزهای تعطیل و در مناسبت‌های مختلف سركار هستند و به یاد دارم هنگام تولد اولین فرزندم در نوبت‌كاری بودم.
این پرستار باوقار، راضی نگه‌داشتن بیماران را از جمله ویژگی‌های پرستار موفق دانست و افزود: پرستاری یعنی ایثار و از خود گذشتگی .
وی در ادامه به برخورد بیماران و همراه آنها با پرستاران اشاره كرد و ‌افزود: برخی كارها مانند نبود پزشك و متخصص در بیمارستان به پرستاران مربوط نیست اما بیماران و همراهان آنها از پرستاران می‌خواهند این مشكلات را رفع كنند.
وی می‌گوید: پرستاران پس از پزشك در جبهه اول ارائه خدمات درمانی، فعالیت دارند و باید با مهربانی با آن‌ها برخورد كرد.
وی بابیان اینكه اختلاف تعرفه كارانه بین پزشك و پرستار بسیار زیاد است، تصریح كرد: در این زمینه مسئولان باید به این نكته توجه كنند.
به گزارش ایرنا وی افزود: اضافه‌كار و كارانه پرستاران چند ماهی است پرداخت نشد، به همین دلیل برخی ها برای جبران كسری مالی در نوبت‌های دیگر در سایر بیمارستان‌ها كار كنند.
این پرستار ادامه داد: در این شغل باید تفریحات و برنامه‌های خانوادگی را با شغلت هماهنگ كنی، برای پرستار فرصت‌هایی برای مراسم شادی و غم و روزهای تعطیل هیچ مفهومی ندارد.
وی بر اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران تأكید كرد و گفت: اگر این قانون اجرا شود بسیاری از مشكلات هم رفع می‌شود ولی همیشه ،بیشتر مسئولان در این زمینه شعار می‌دهند.
وی اظهار داشت: بهبود بیمار خوش‌ترین خاطره زندگی و مرگ ، بدترین خاطره هر پرستاری است.

** سخن همراه یك بیمار
مادر زهرا چند صباحی است به خاطر مشكل قلبی در بیمارستان بستری است ،وی می‌گوید: مادرم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است، گاهی اوقات آخرهای شب با مراجعه به بیمارستان جویای حال مادر می شوم، آن وقت می‌بینم در لحظه ای كه ما خواب هستیم ، افرادی از مادرم مانند مادر خود مراقبت می‌كنند.
وی اضافه كرد: از تمام پرستاران استان یزد تشكر می‌كنم كه برای بهبود حال بیماران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌كنند .
همچنین رئیس هیات مدیره نظام پرستاری یزد با گرامیداشت ولادت حضرت زینب كبری (س) گفت: پرستاران علی‌رغم تمامی كمبودها و مشكلاتی كه در حرفه خود با آن مواجه هستند، همواره تلاش دارند در خدمت به مردم و بیماران كوتاهی نكنند .
دكتر محمدعلی دهقانی افزود: این شغل خوبی‌ها و زیبایی‌های زیادی دارد ولی سختی‌های بسیار زیاد آن، از قبیل كار در نوبت‌های غیرمتعارف ، تماس با عوامل بیماری‌زا و كار در بخش‌های ویژه و پراسترس گاهی خوبی‌ها را كمرنگ می‌كند .
وی خاطرنشان كرد: فیلم‌ها یا برنامه‌هایی كه در ارتباط با كار پرستاران ساخته می شود، یا سختی‌هایی كه بر عهده دارند آن را صحیح و دقیق به تصویر بكشند تا همگان در جریان آن قرار گیرند.

** بی‌توجهی وزارت بهداشت به خواسته جامعه پرستاری
دهقانی افزود: باوجود گذشت یك دهه از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی ، جامعه پرستاری همچنان منتظر اجرای این قانون است.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون پرستاران مجبور هستند برای معیشت زندگی خود چند نوبت‌كار كنند در حالیكه وزارت بهداشت با حمایت از پرستاران می‌تواند سبب ارتقای وضعیت زندگی این قشر شود.
دهقانی افزود: از دیگر مشكلات پرستاران معوقه های آنان است كه به‌ نوعی باعث بروز مشكلاتی معیشتی برای آنها شده است .

** فعالیت سه هزار و 374پرستار در استان
همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد دیروز(شنبه)در نشستی با خبرنگاران تأكید كرد: هم‌اكنون سه هزار و 374 پرستار در مراكز بهداشتی و درمانی استان فعالیت دارند كه مشغول خدمات‌رسانی به مراجعان و بیماران هستند.
دكتر محمود نوری شادكام روز شنبه به مناسبت پنجم جمادی‌الثانی همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این تعداد حدود 64 درصد (2 هزار 149 نفر) در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی وابسته دانشگاه و بقیه در مراكز بهداشتی و درمانی خصوصی استان فعالیت دارند.
وی بابیان اینكه به ازای هر تخت بیمارستانی یك نفر پرستار در استان فعالیت دارد، اظهار داشت: از لحاظ تعداد پرستار با كمبود نیروی انسانی در این عرصه روبرو نیستیم ولی توجه به كیفیت خدمات درمانی ازجمله اولویت‌های اصلی دانشگاه است.
نوری شادكام تصریح كرد: قبل از پیروزی انقلاب در سال 1357، 25 كارشناس رشته پرستاری در استان فعالیت داشت و بسیاری از مراكز درمانی و بیمارستان‌های استان از بهیار و كمك بهیار برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی استفاده می‌كردند.
وی با اشاره به اهمیت حرفه پرستاری كه از حساسیت‌های خاصی نسبت به سایر مشاغل بهداشتی و درمانی برخوردار است، افزود: برای فرد بیمار هنگام مراجعه به مراكز درمانی زمان برای او مهم است كه پزشك و پرستار در این موقعیت حساس باید ضمن مردمداری، رعایت اصل برخورد خوب ، كرامت بیمار را نیز باید حفظ كنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی یزد از پرستاران به‌عنوان یكی از زحمتكش‌ترین قشرهای حوزه اجتماعی یادكرد و افزود: میانگین ساعت كار آن‌ها بسیار بالاست از این نظر تلاش این قشر قابل‌تقدیر است.
تعداد مطب‌های پزشكی ، آزمایشگاه ، بیمارستان و كلینیك‌ها استان را به ترتیب 770، 136 ، 20 و 17 مورد اعلام‌شده است
در استان 10 هزار و 500 نفر در مجموعه دانشگاه علوم پزشكی یزد و چهار هزار نفر هم در بخش خصوصی حوزه سلامت فعالیت دارند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یك‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد كه 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌كنند.
گزارش از كبری دانشی
2088/ 2047/
۰ نفر