۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 83170628
T T
۰ نفر
بررسی مرحله دوم پیش نویس اساسنامه در مجمع عمومی كمیته المپیك

تهران- ایرنا- مجمع عمومی كمیته ملی المپیك فردا (سه شنبه) در حالی برگزار می شود كه مهمترین موضوع این نشست تصمیم گیری درباره یكی از بندهای اساسنامه جدید درباره انتخاب دبیركل و خزانه دار با پیشنهاد رئیس كمیته و تصویب در هیات اجرایی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ اصلاح پیش نویس اساسنامه كمیته ملی المپیك در دوره فعالیت این نهاد ورزشی از سر گرفته شد و تیمی مجرب و خبره بررسی مجدد ابعاد این اساسنامه را آغاز كردند تا با توجه به تحولات و نیازهای روز، آن را برای تصویب به دولت ارسال كنند.
اما بررسی كمیته المپیك درباره نحوه انتخاب دبیركل و خزانه‌دار بر روی ساختار كمیته ملی المپیك و نظام ورزشی در كشورهای مختلف جهان نشان می دهد كه در 40 كشور دبیركل و خزانه دار با پیشنهاد رئیس كمیته و تصویب در هیات اجرایی معرفی می شوند. همچنین این مسئولین در 9 كشور در مجمع عمومی و در پنج كشور دیگر به شیوه انتصابی معرفی می شوند.
«سیدرضا صالحی امیری» پیشتر در این باره به ایرنا گفته بود كه اساسنامه فعلی سه نقص عمده دارد كه در اساسنامه جدید بدنبال رفع آن هستیم.
به گفته او، اولین نقص این است كه در اساسنامه فعلی اختیارات رئیس شفاف نیست در حالی كه رئیس به ‌عنوان ریاست هیأت اجرایی باید اختیارات روشنی داشته باشد و این اختیارات فقط در حد شفاهی بیان شده است. نكته دوم مربوط به نحوه انتخاب خزانه‌دار و دبیركل كمیته است.
با مطالعه و بررسی ساختار كمیته بین‌المللی المپیك، شورای المپیك آسیا و اروپا، فدراسیون‌های بین‌المللی و كمیته‌های ملی المپیك در بیش از 40 كشور جهان، روش و شیوه انتخاب خزانه‌دار و دبیركل به 2 شكل صورت مختلف است. روش اول معرفی از سوی رئیس به هیات اجرایی و تصویب توسط این هیات كه این شیوه در كمیته بین‌المللی المپیك، كشورهای اروپایی و اكثر كشورهای عضو مرسوم بوده و دیگری شیوه انتصابی كه تنها در كشورهای عربی رایج است.
صالحی امیری می گوید كه در اساسنامه جدید نیز بر اصل معرفی از سوی رئیس اصرار داریم ولی مرجع تصویب می‌تواند هیات اجرایی یا مجمع باشد.
وی خاطرنشان كرده است كه در سفر به سوئیس و با شناخت بیشتر ساختار IOC آگاه شده است كه این نهاد بین‌المللی در ساختار خود، عنوان دبیركلی ندارد و تنها دبیر اجرایی دارد و رسالت وی هماهنگی امور اجرایی داخلی كمیته است ولی امور سیاستگذاری و بین‌المللی راهبردی بر عهده رئیس كمیته و معاونان آن است.
اما استدلال كمیته ملی المپیك برای تغییر اساسنامه جدید با توجه به بررسی اسنادی و مطالعات انجام شده در سه محور خلاصه می‌شود: نخست اینكه ایران تابع قوانین و ساختار كمیته بین‌المللی المپیك است و تمام سطوح مدیریتی این نهاد، منصوب رئیس هستند. به لحاظ سلسله‌ مراتب، دبیر اجرایی یكی از این مدیران 19گانه نهاد بین‌المللی المپیك محسوب می‌شود.
استدلال كمیته ملی المپیك درباره اینكه چرا دبیركل این نهاد را رئیس باید معرفی كند تا به تصویب هیات اجرایی و مجمع عمومی برسد این بوده كه معرفی دبیركل توسط رئیس برای همسویی و همگرایی مدیریتی است. این كمیته معتقد است وقتی 2 مدیر با 2 رویه متضاد نامزد شوند و از مجمع رأی بگیرند، آغاز مناقشه و درگیری خواهد بود.
صالحی امیری تاكید كرده است كه این روش بدین معنا نیست كه درحال حاضر این چالش وجود دارد و در شرایط كنونی هیچ گونه مناقشه یا چالش با دبیركل فعلی نداریم ولی این موضوع ناظر به آینده است.
سومین خلا اساسنامه فعلی، مشخص نشدن اختیارات سرپرست كاروان است. بنابراین در جمع‌بندی این بخش باید گفت كه شفاف شدن اختیارات رئیس، انتخاب خزانه‌دار و دبیركل به معرفی رئیس و تصویب مجمع یا هیات اجرایی و تعیین حدود اختیارات و وظایف سرپرستان سه تغییر اصلی در پیش‌نویس اساسنامه جدید است.
اكنون مجمع عمومی كمیته ملی المپیك كه فردا با حضور وزیر ورزش وجوانان و 63 عضو در آكادمی ملی المپیك برگزار می شود، درباره این بند تصمیم گیری می شود زیرا پیش از این پست های دبیركلی و خزانه داری انتخابی بود اما در اساسنامه جدید دبیر اجرایی و خزانه‌دار به پیشنهاد رئیس كمیته و تصویب هیات اجرایی یا مجمع عمومی معرفی شود.
با توجه ساختار كمیته ملی المپیك و نظام ورزش در كشورهای مختلف و بررسی های تحقیقاتی كمیته ملی المپیك ایران درباره نحوه انتخاب دبیر كل و خزانه‌دار، در 90 درصد كشورها انتخاب دبیر كل و خزانه‌دار با پیشنهاد رئیس كمیته ملی المپیك است.
در عین حال در بیشتر كشورها پروتكل انتخاب رئیس كمیته ملی المپیك توسط مجمع عمومی و طی انتخاباتی برگزار می شود و انتخاب سایر افراد به عنوان دبیركل، خزانه دار و سایر موارد با معرفی و پیشنهاد رئیس كمیته به اعضای هیات اجرایی یا مجمع عمومی صورت می گیرد.
مراحل تصویب اساسنامه شامل سه مرحله است كه مرحله نخست به تصویب هیات اجرایی رسید و مرحله دوم فردا در مجمع مطرح می شود و این امكان وجود كه همزمان برای تصویب به هیات وزیران و كمیته بین‌المللی المپیك ارسال شود.
پیش تر این پیش‌نویس برای صاحبنظران و رئیسان قبلی كمیته ملی المپیك و فدراسیون‌های ورزشی برای گرفتن نظرات كارشناسی ارسال شده و تاكنون نظر مخالفی درباره این اساسنامه مطرح نشده است.
ورزشی**9250**9129**9118
۰ نفر