۲۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 83171298
T T
۰ نفر

شركت بازار متشكل معاملات ارز تاسیس شد

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 83171298
شركت بازار متشكل معاملات ارز تاسیس شد

تهران- ایرنا- بانك مركزی از تشكیل «شركت بازار متشكل معاملات ارز» با هدف انجام معاملات نقدی ارز و دیگر روش های معاملات ارزی با همكاری شبكه بانكی كشور، فرابورس و صرافی ها خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از بانك مركزی، جلسه مجمع موسس شركت بازار متشكل معاملات ارز عصر دوشنبه (24 دی) برگزار و در این جلسه راهكارهای عملاتی كردن بازار ارز بحث و بررسی شد.
در این جلسه مجمع موسس درباره تركیب سهام موسسان، سرمایه شركت، اساسنامه و فرایندها و مكانیزم های عملیاتی كردن بازار متشكل معاملات ارزی، مباحث فنی و ساختاری نیز بحث كردند.
همچنین در این جلسه مجمع موسس بر گسترش بازار متشكل معاملات ارز و مدیریت خود انتظام منطبق با دستورالعمل های بانك مركزی تاكید كردند.
پیش از این اعلام شده بود بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار «بازار متشكل معاملات ارزی» برای ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و كارا، تشكیل خواهد شد تا ارزها در آن به صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الكترونیكی مورد معامله شود.
ساختار این بازار، براساس مطالعات و بررسی های انجام شده در بانك مركزی و جلسات كارشناسی با بانك ها و صرافی ها تهیه و مجمع موسس این شركت، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ١٨ دی ماه آغاز به كار كرده است.
مدل كلی بازار به نحوی طراحی شده كه در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسكناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد.
بازار كارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشكلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل های مصوب بانك مركزی فعالیت خواهد كرد.
همچنین سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود .
بر اساس ارزیابی های فنی، سامانه معاملات ICE كه یكی از زیرساخت های استاندارد در چارچوب های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.
در جلسه مجمع موسس شركت بازار متشكل معاملات ارز رئیس كانون بانك های خصوصی، نماینده شورای هماهنگی بانكهای دولتی، دبیركل كانون صرافان ایرانیان، نماینده شركت فرابورس ایران و نماینده شركت ملی انفورماتیك، نمایندگان حوزه های ارزی، نظارت و حقوقی بانك مركزی حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، هجدهم دی ماه شورای پول و اعتبار «مقررات مربوط به بازار متشكل معاملات ارزی » را تصویب كرد؛ بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و كارا، «بازار متشكل معاملات ارزی» تشكیل می‌شود تا ارزها در آن بصورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الكترونیكی مورد معامله قرار گیرند.
اقتصام**9132*2025
۰ نفر