۲۶ دی ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 83172535
T T
۰ نفر
تحقق اقتصاد مقاومتي در مركز تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر

گچساران -ايرنا - از آنجا كه غلات به عنوان پر مصرف ترين دانه هاي خوراكي همواره با تنش هاي محيطي و غير محيطي از جمله سرما و خشكي مواجه است توليد بذرهاي اصلاح شده در مركز تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر گامي مهم براي تحقق اقتصاد مقاومتي با توجه به اهميت مقوله امنيت غذايي محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا، براساس نظر كارشناسان دسترسي به ارقام پرمحصول و مقاوم در برابر تنش هاي محيطي و غيرمحيطي با پايداري عملكرد مناسب و انجام تحقيقات به نژادي براي ديمزارهاي كشور يكي از ضروريات بخش كشاورزي است كه در همين راستا پنج ايستگاه تحقيقات كشاورزي عمده در كشور فعاليت مي كنند.
يكي از اين مراكز،ايستگاه تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر در 20 كيلومتري شهر دوگنبدان به وسعت 70 هكتار است.
مركز تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر به عنوان نخستين مركز آموزش متوسطه شبانه روزي در استان كهگيلويه و بويراحمد از سال 1350 فعاليت خود را آغاز كرد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين مركز در 11 رشته كارداني و كارشناسي اقدام به جذب دانشجو كرد كه حدود سه هزار نفر دانشجو در آن فارغ التحصيل شدند.
بخش پژوهشي اين مركز در سال 1368 تحقيقات خود را در محصولات زراعي شامل گندم،جو،برنج و حبوبات آغاز كرد.
در سال هاي اخير سياست هاي جهاد كشاورزي پذيرش دانشجو متوقف و آموزش هاي كوتاه مدت براي بهره برداران در برنامه قرار گرفت.
پژوهش بر روي محصولاتي مانند چغندرقند و دانه هاي روغني از سياسيات هاي جديد اين مركز است.
با توجه به اهميت كاشت غلاتي نظير گندم و جو در 80 هزار هكتار از ديمزارهاي كهگيلويه و بويراحمد اين ايستگاه با يافته هاي تحقيقاتي ساليانه مقادير قابل توجهي از بذور پرورشي غلات را توليد و افزون بر مصرف كشاورزان بومي به 16 استان ديگر صادر مي شود.
كارشناسان مي گويند:ارقام موسسه تحقيقات ديم نسبت به ارقام موجود در كشور 25 درصد برتري عملكرد دارد.
اين متخصصان افزايش راندمان آب را از ديگر مزاياي بذرهاي اصلاح شده مي دانند.
مقاومت در برابر سرما، خشكي و آفت ها از ويژگي هاي محصولات توليدي در اين موسسات است.
براساس آمار سالانه در كشور حدود 8 ميليون هكتار از زمين هاي ديم زير كشت گندم ، نخود و جو مي رود كه در 70 درصد اين مزارع از بذر ارقام معرفي شده موسسه ديم استفاده مي شود.
براساس آمار رسمي از زمان فعاليت موسسه تحقيقات ديم كشور در استان هاي ديم خيز تاكنون 54 رقم جديد در بخش غلات، حبوبات، دانه هاي روغني و علوفه معرفي شده است.
موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور وابسته به سازمان خواربار و كشاورزي سازمان ملل متحد و ايكاردا (مركز تحقيقات بين المللي در مناطق خشك) فعاليت هاي تحقيقاتي خود را در پنج ايستگاه اصلي و 9 ايستگاه فرعي در مناطق مختلف سردسيري، گرمسيري و نيمه سردسيري و معتدل ديم كشور انجام مي دهد.
ايستگاه اصلي مناطق سردسير اين موسسه در مراغه، ايستگاه اصلي مناطق معتدل در سرارود كرمانشاه، ايستگاه اصلي مناطق گرمسير و نيمه گرمسير در گچساران، ايستگاه اصلي مناطق سرد و كم باران شمال شرق در شيروان خراسان شمالي و ايستگاه اصلي مناطق سرد و كوهستاني غرب در قاملو كردستان واقع است.
رئيس پرديس تحقيقات و آموزش كشاورزي گچساران گفت: سالانه 15 هزار بذر اصلاح شده در اين مركز توليد و افزون بر مصرف بهره برداران كهگيلويه و بويراحمد به 16 استان ديگر صادر مي شود.
سيد عبدالمحمد محمدي افزود: گلستان، خراسان شمالي و جنوبي، خوزستان،فارس و كرمانشاه از جمله استان هايي هستند كه از بذرهاي اصلاح شده مركز تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر در گچساران استفاده مي كنند.
وي بيان كرد:امسال پرديس تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر با رونمايي 6 رقم جديد محصولات به عنوان ايستگاه برتر موسسات ديم كشور معرفي شد.
رقم‌هاي جديد شامل گندم نان به نام آسمان، گندم دوروم به نام ساورز، جو ديم به نام بهدان و عدس ديم به نام سپهر در رأس مراكز تحقيقاتي كشور جاي گرفت.
وي اظهار داشت: محققان توليد كننده اين ارقام در جشنواره رونمايي از ارقام جديد معرفي شده محصولات مختلف زراعي و باغي در موسسه تحقيقات بذر و نهال كشور روز سي‌ام مردادماه در سالن همايش‌هاي موسسه تحقيقات بذر و نهال كشور در كرج از دست وزير كشاورزي لوح تقدير دريافت كردند.
در اين آيين از 16 رقم جديد معرفي شده زراعي و باغي كشور رونمايي شد.
محمدي افزود: پرديس تحقيقات و آموزش كشاورزي گچساران با معرفي 6 رقم جديد بيشترين ارقام را در بين مراكز كشور به خود اختصاص داد.
وي ابراز داشت: رقم هاي جديد نسبت به ارقام قبلي از نظر عملكرد، مقاومت به كم آبي، آفات و بيماري‌هاي داراي برتري چشمگيري است.
رئيس پرديس تحقيقات و آموزش كشاورزي گچساران بيان كرد: پرديس اين شهرستان به عنوان يكي از مراكز مهم كشور و سايت ملي ديم مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري تاكنون بيش از 30 رقم جديد از محصولات مختلف زراعي را معرفي كرده است.
محمدي گفت: ارقام معرفي شده از سوي اين پرديس نقش بسيار ارزنده‌اي در افزايش عملكرد و خودكفايي كشور ايفا كرده است.
پرديس تحقيقات و آموزش كشاورزي گچساران متشكل از 10 پژوهشگر زير نظر مركز تحقيقات آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان كهگيلويه و بويراحمد فعاليت مي‌كند.
اين مركز از سال 1350 تاكنون در زميني به مساحت 140 هكتار در منطقه امامزاده جعفر گچساران فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي انجام مي‌دهد.
20 كارشناس، هفت پژوهشگر عضو هيات علمي و سه محقق غير عضو هيات علمي در پرديس تحقيقات كشاورزي امامزاده جعفر فعاليت مي كنند.
8143/6110