۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83172901
T T
۰ نفر
افزایش 25 درصدی عملكرد تولیدگندم تا پایان برنامه ششم توسعه

تهران- ایرنا- مجری طرح گندم كشور، گفت: با اجرای پروژه مشترك ایران و موسسه بین المللی تحقیقات «سیمیت»، عملكرد تولید گندم تا پایان برنامه ششم توسعه در 50 درصد اراضی، 25 درصد افزایش می یابد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد كشاورزی، «اسماعیل اسفندیاری پور» با بیان اینكه 90 درصد كشت گندم كشور مكانیزه است، افزود: اقدامات فنی متعددی برای تولید كیفی و كمی و افزایش بهره وری گندم در نظر گرفته ایم كه یكی از این اقدامات تولید مكانیزه گندم است.
به گفته وی، اكنون كشت مكانیزه در 90 درصد كشت گندم دیم و 75 درصد گندم آبی انجام می شود.
مشاور وزیر جهاد كشاورزی اظهارداشت: برای افزایش عملكرد و كاهش مصرف آب با همكاری موسسه بین المللی تحقیقات «سیمیت» این پروژه در در سه استان تولیدكننده گندم آبی خوزستان، گلستان و فارس و در دیمزارهای چهار استان همدان، قزوین، زنجان و اردبیل در حال اجراست.
وی ادامه داد: همچنین كشت گندم در استان های خوزستان، فارس و گلستان روی پشته های بلند در اراضی آبی در دستور كار قرار گرفته و این روش كمك می كند كه با یك بار رفت تراكتور، كشت كامل در مزرعه انجام شود.
اسفندیاری پور، حفظ مواد آلی، صرفه جویی در آب و حفظ 25 تا 30 درصد بقایای گیاهان در خاك را از دیگر مزیت های این روش كشت گندم عنوان كرد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد كشاورزی ادامه داد: اكنون این روش كشت با مشاركت كشاورزان در استان خوزستان در 6 طرح آزمایشی پنج هكتاری، گلستان در چهار طرح آزمایشی پنج هكتاری و فارس در سه طرح آزمایشی پنج هكتاری در اراضی آبی اجرا می شود.
وی اضافه كرد: كشت گندم روی پشته های بلند در دیمزارهای قزوین در یك پایلوت 10 هكتاری، زنجان دو طرح آزمایشی 10 هكتاری، اردبیل 2 طرح آزمایشی 10 هكتاری و همدان 2 طرح آزمایشی 10 هكتاری در حال اجراست.
اسفندیاری پور درباره پروژه مشترك ایران و موسسه بین المللی تحقیقات ایكاردا در حوزه گندم گفت: با اجرای این پروژه در استان های لرستان، كرمانشاه، كردستان و آذربایجان غربی نتایج خوبی به دست آمده و این اقدامات از جمله كشاورزی حفاظتی و توسعه ارقام جدید دیم را در دیمزارهای پنج استان ایلام ، مركزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز تعمیم داده ایم.
وی افزود: كشت محصولات جدید مانند ارقام نخود و گیاهان علوفه ای در تناوب زراعی با گندم و جو در مناطق دیم این پنج استان در دستور كار قرار گرفته است كه به پایداری تولید و حاصلخیزی خاك منجر خواهد شد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد كشاورزی، كنترل عوامل خسارت زا و اجرای كلاس های آموزشی برای كشاورزان پیشرو و كارشناسان در استان ها در این حوزه را از دیگر اقدامات نام برد و تصریح كرد: كلاس های آموزشی قبل از انجام عملیات زراعی و به تناسب شرایط اقلیمی استان ها با استفاده از محققان و دانشمندان برتر كشاورزی كشور برگزار می شود.
وی با بیان این كه سال گذشته میزان سن زدگی در گندم كمتر از سه دهم بود، اظهارداشت: برگزاری كلاس های آموزشی برای كشاورزان به كاهش آفات، بیماری ها و علف های هرز كمك می كند.
اسفندیاری پور افزود: آفات، بیماری ها و علف های هرز در مجموع به طور متوسط تا 30 درصد به گندم خسارت وارد می كنند.
وی توسعه آبیاری میكرو یا تیپ را از دیگر برنامه ها و اقدامات فنی در حوزه گندم كشور عنوان كردو گفت: 45 هزار هكتار از اراضی آبی گندم به سیستم آبیاری تیپ مجهز شده كه انتظار توسعه بیشتر را در این زمینه داریم.
وی افزایش بهره وری آب و پایداری تولید گندم را از مزیت های اجرای سیستم آبیاری تیپ در مزارع دانست و گفت: كشاورزان پیشرو با این روش آبیاری به ازای هر متر مكعب آب 2.5 تا سه كیلو گرم دانه گندم تولید كرده اند.
به گزارش ایرنا، بر اساس سیاست وزارت جهادكشاورزی، تولید حدود 14 میلیون تن گندم هدفگذاری شده كه از سوی شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم برای سال زراعی 87- 97، یك هزار و 600 تومان تعیین شده است.
در سال زراعی 97-96 نزدیك به 9 میلیون و 500 هزار تن گندم به ارزش 12 هزار و 51 میلیارد تومان و دوره پیش از آن، نزدیك به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال خریداری شد.
در سال زراعی 95 - 94 نیز 14 میلیون و 590 هزار تن گندم تولید شده بود كه دولت 11 میلیون و 525 هزار تن را به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری كرد.
طبق قانون، وزارت جهادكشاورزی هر سال باید اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی كارشناسی شده خود را به دولت ارایه كند تا قبل از آغاز فصل زراعی جدید (تا پایان شهریورماه) نرخ ها به كشاورزان اعلام شود.
براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 97-96 هر كیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (یك هزار و 300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (یك هزار و 330 تومان) خریداری شد.
خرید تضمینی گندم هر سال از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز و تا روزهای پایانی مهرماه در دیگر استان های كشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) ادامه می یابد.
اقتصام**9186**9189
۰ نفر