۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83172930
T T
۰ نفر

فرآیند ترخیص كالا از گمركات تسهیل می شود

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83172930
فرآیند ترخیص كالا از گمركات تسهیل می شود

تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری دومین نشست كارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با هدف بررسی مشكلات گمركی واحدهای صنعتی به ویژه تسریع در فرآیند ترخیص كالا و معافیت مالیاتی ورود ماشین آلات معدنی به كشور خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «فرشاد مقیمی» به تشكیل دومین جلسه كارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با موضوع بررسی چالش های گمركی صنایع اشاره كرد و افزود: با توجه به مشكلات واحدهای صنعتی در حوزه گمرك، دغدغه های صنعتگران در نشست مشترك با تشكل های صنعتی و اتاق بازرگانی در 6 محور احصا و پیشنهادات در 35 مورد جمع بندی شد كه این موارد در نشست با مسئولان گمرك در حال بررسی و اتخاذ راهكارهای اصلاحی است.
به گفته این مقام مسئول، در شرایط كنونی تولیدكنندگان برای تداوم كسب و كار خود با چالش های بسیاری مواجه اند كه این موضوع در برخی موارد موجب ایجاد نارضایتی و لطمه به بدنه تولید كشور می شود.
وی بیان داشت: مشكلات سیستم تی. اس. سی (TSC- Tariff Specification Code كد شناسه ی كالا است كه ارزش كالا را نشان می دهد)، اعمال نشدن برخی معافیت ها به دلیل استناد به قوانین قبلی، ترخیص‌ نشدن كامل محموله های وارداتی و اعمال تعرفه‌های محصول نهایی بر واردات قطعات برخی از محصولات، از جمله مشكلات گمركی صنایع است.
مقیمی ادامه داد: همچنین اعمال سلیقه در برخی از گمركات كشور، تغییرات طبیعی در شرایط فیزیكی برخی از كالاها به دلیل شرایط حمل یا نگهداری آنها در گمرك، فرآیند متروكه‌ كردن محموله های وارداتی و اعمال نكردن برخی معافیت‌ها به دلیل استناد به قوانین پیشین، سایر چالش‌های گمركی پیش روی واحدهای صنعتی است.
این مقام مسئول بیان داشت: ماشین‌آلات وارداتی مورد استفاده در خطوط تولید معدنی براساس قانون امور گمركی و تبصره های ذیل آن از پرداخت حقوق ورودی و سود بازرگانی و در برخی موارد از مالیات برارزش افزوده معافند، اما این قانون به دلیل مقایسه با قانون خودرو اجرا نمی شود كه براساس تصمیمات اتخاذ شده و با اعمال بازنگری در ضمائم قانون خودرو این مشكل به زودی رفع خواهد شد.
مقیمی، زمان طولانی ترخیص كالاها را از دغدغه های دیگر بخش خصوصی برای ورود محصولات مورد نیاز تولید به كشور عنوان ‌كرد‌ و افزود: تسهیل فرآیند ترخیص كالا با هدف حذف اقدامات غیرضروری و كوتاه ‌تر كردن فرآیند ترخیص از جمله موضوعات مورد تاكیدی است كه در كارگروه ملی با همكاری مسئولان گمركی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت.
وی خاطرنشان ‌‎كرد: در این كار گروه مقرر شد فرآیند ترخیص ماشین آلات وارداتی در جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرك، بانك مركزی و رییس یكی از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها بررسی و نتیجه در هفته آینده ستاد تسهیل برای تصمیم گیری نهایی ارائه شود.
معاون صنایع وزیر صنعت، معدن وتجارت اضافه كرد: همچنین مقرر شد بانك مركزی طی بخشنامه‌ ای به بانك های عامل ابلاغ كند كه از شركت های تولیدی واردكننده، ما به التفاوت تعهد ارزی كالای وارداتی با ارقام اظهار شده را (در صورت پایین بودن میزان آن) در قالب ارزهای رایج یا معادل ریالی آن بپذیرند.
وی افزود: درخصوص گواهی عدم ساخت داخل قطعه یا ماشین آلات وارداتی، مقرر شد تاییدیه صادرشده توسط دستگاه مرجع مورد ‌پذیرش گمرك نیز قرار گرفته و نیازی به استعلام و تایید مجدد نباشد تا در امر ترخیص كالا تاخیر و مانعی ایجاد نشود.
به گزارش ایرنا، پیشتر معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران اعلام كرد: 30 درصد از مشكلات فعالان اقتصادی كشور در بحث ورود و خروج كالا مربوط به گمرك است.
«مهرداد جمال ارونقی» افزود: ریشه مشكلات تجاری فعالان اقتصادی را نباید فقط در گمرك جست وجو كرد ، زیرا بخش زیادی از آنها به سازمان هایی كه با گمرك مرتبط هستند، برمی گردد.
اقتصام**3065**9189
۰ نفر