۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 83173200
T T
۰ نفر
ایران دركاهش مرگ مادران باردار ازكشورهای برتر دنیاست

بوشهر- ایرنا- مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ایران درزمینه كاهش مرگ مادران باردار جزو هشت كشور برتر دنیا به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، سید حامد بركاتی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: شاخص مرگ و میر مادران باردار در كشور از 270 مرگ به ازای هر 100 هزار تولد زنده در دهه 50 هجری شمسی به 19 مورد به ازای هر 100 هزار تولد زنده رسیده است.
وی بیان كرد: بسیاری از كشورها به لحاظ توسعه ساختاری و فیزیكی و منابع از ایران بالاتر هستند ولی این روند كاهش در كشور بیانگر فعالیت‌ها و اقدامات موثری است كه در حوزه سلامت در ایران شكل گرفته است.
بركاتی اضافه كرد: ارتقای مراقبت های مادران باردار، وجود شبكه های بهداشتی درمانی، بهورزان و مراقبان سلامت آموزش دیده، توجه به خدمات پایه مامایی و استفاده از ظرفیت دانش و توان عملكردی ماما ها در كنار توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله عوامل كاهش مرگ و میر مادران باردار به شمار می رود.
وی ادامه داد: برای ارائه خدمات بهتر كارشناس تغذیه و كارشناس مراقب سلامت روان به شبكه‌ها اضافه شده و مراقبت مادران باردار به طور اختصاصی به ماماها و خدمات پایه‌ای دیگر برای سایر گروه‌های سنی به وسیله بهورزها و مراقبان انجام می‌ شود.
مدیر كل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: حضور ماماها در سیستم مراقبت‌های اولیه موجب ارتقای سلامت و كاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار شده است.
وی بیان كرد: در زمان حاضر 11 میلیون حاشیه نشین در كشور زیر پوشش طرح تحول نظام سلامت قرار دارند.
6047/6043
۰ نفر