۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 83174199
T T
۰ نفر
نقاط بحراني رودخانه مهاباد شناسايي شود

مهاباد - ايرنا - فرماندار مهاباد گفت: نقاط بحراني رودخانه مهاباد براي پاكسازي و تخليه بايد شناسايي و در اسرع وقت نسبت به آن اقدام شود.

به گزارش ايرنا ايرج شجاعي روز چهارشنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آبي افزود: با تشكيل يك كميته متشكل از امور آب شهرداري، دادستاني و فعالان زيست محيطي و به طور هماهنگ و منسجم با افرادي كه به صورت غيرقانوني بستر رودخانه را تصرف مي كنند بايد برخورد شود.
وي ادامه داد: تصرف غيرقانوني و بدون مجوز بستر رودخانه مهاباد باعث كاهش عرض آن شده است و در زمان بارندگي احتمالي سبب سرريز شدن و سيلابي شدن سطح شهر خواهد شد.
شجاعي با بيان اينكه طرح لايروبي رودخانه مهاباد نيز بايد در دستور كار قرار گيرد، بيان كرد: اين طرح در شوراي برنامه ريزي استان براي جذب اعتبار مطرح خواهد شد و از طريق اعتبارات ملي براي لايروبي آن اقدام مي شود.
فرماندار مهاباد همچنين با اشاره اينكه بيشتر منابع آبي شهرستان در بخش كشاورزي مصرف مي شود، اظهار داشت: بيش از 200 ميليون مترمكعب آب در اين بخش برداشت مي شود كه نياز به بررسي دارد.
وي راندومان توليد محصولات كشاورزي نسبت به مصرف آب را نامتناسب عنوان كرد و گفت: كشاورزان نبايد به زيادخواهي آب عادت كنند و دولت نيز در اين راستا براي طرح آبياري قطره اي و تحت فشار تسهيلات خوبي ارايه كرده است.
رييس اداره امور آب مهاباد نيز در اين جلسه گفت: آبياري فضاي سبر شهري طبق گزارش دريافتي از 70 چاه مشخص تامين شده و سالانه يك ميليون و 650 مترمكعب آب از آنها برداشت مي شود.
رضا جهيني ادامه داد: 110 هكتار فضاي سبز در سطح شهرستان مهاباد توسط اين چاه ها برداشت مي شود كه بر اساس تعرفه و ارزش افزوده در نظر گرفته شده هم اكنون بيش از 120 ميليارد ريال شهرداري به امور آب بدهكار است.
شهردار مهاباد هم در اين جلسه گفت: منبع تغذيه آبياري فضاي سبز اين شهرستان از سنوات قبلي به صورت برداشت از چاه هاي غيرمجاز و آب هاي قابل شرب تامين مي شود كه بايد در اين راستا اقدامات لازم انجام گيرد.
كامران عليزاده آذر ادامه داد: اين نهاد در زمينه آبياري و مكانيزه كردن آن تخصص ندارد و از شركت هاي فني به صورت قراردادي دعوت مي كند تا مكانيزه كردن فضاهاي سبز شهري را اجرايي كنند.
رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد نيز در اين جلسه گفت: هم اكنون تالاب هاي كاني برازان، يوسفكند و تالاب گروس از لحاظ آب مشكلي ندارند و با توجه به بارش هاي اخير آب كافي وجود دارد.
فاروق سخنور اظهار داشت: تالاب هاي قوپي بابا علي و قره قشلاق در حال حاضر با كمبود آب مواجه بوده و اكنون زمان مناسبي براي رهاسازي حق آبه به اين تالاب است.
به گزارش ايرنا، رودخانه مهاباد با عبور از وسط شهر مناظر و چشم اندازهاي ديدني را به وجود آورده است؛ اين رود از ميان ارتفاعات پيرانشهر و سردشت مي‌گذرد و از به هم پيوستن دو شاخه اصلي بيطاس و ده بكر به وجود مي‌آيد.
رودخانه مهاباد پس از عبور از روستاهاي دارلك، خورخوره، گرديعقوب و داشخانه و نيز آبياري مزارع و زمين‌هاي كشاورزي سر راه خود از طرق كانال، به باتلاق هاي جنوب درياچه اروميه مي‌ريزد.
9903/ 3020/3072