۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83176291
T T
۰ نفر
بنادر گيلان نقش بيشتري در تجارت خارجي ايفا كنند

رشت - ايرنا - استاندار گيلان گفت: لازم است بنادر كاسپين، انزلي و آستارا نقشي جدي تر و بيشتر در تجارت خارحي ايفا كنند و اين آمادگي در استان وجود دارد و در حال افزايش و توسعه است.

به گزارش ايرنا مصطفي سالاري روز شنبه در جريان ورود اولين محموله تجاري از مبدا بندر نينگو چين به صورت حمل و نقل تركيبي به مجتمع بندري كاسپين منطقه آزاد انزلي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين محموله از طريق قطار از كشور چين و سپس قزاقستان و نيز در ادامه از بندر آكتائو به صورت دريايي به بندركاسپين حمل شده است.
وي كريدور جديد تجاري چين - قزاقستان - ايران را يك فرصت براي ايران اسلامي عنوان كرد و با تقدير از تلاش هاي سازمان منطقه آزاد انزلي براي فعالسازي اين كريدور افزود: محدوديت هاي جدي كه بعضاً بنادر جنوبي با آن مواجه مي شوند، در اين مسير وجود ندارد.
نماينده عالي دولت در گيلان حمل كالا از اين مسير را يك ظرفيت بزرگ براي بنادر شمال كشور دانست و افزود: اميدواريم بتوانيم ظرفيت تجارت خارجي شامل صادرات و واردات را از طريق كريدور جديد افزايش و در تكميل آن انتقال محموله ها به ديگر كشورها در سمت شمال و غرب را توسعه دهيم تا شاهد مثبت تر كردن تراز تجاري كشور باشيم.
وي با اشاره به اينكه حمل كالا در مسيرهايي همچون چين به قزاقستان متكي به جاده نيست، افزود: حمل كالا در اين مسير از طريق خط آهن به بنادر متصل مي شود.
سالاري به نقش موثر تكميل خط ريلي رشت-انزلي در كاهش هزينه و سهولت جابجايي كالاها اشاره و خاطرنشان كرد: با اين اقدام رغبت صاحبان كالاها در استفاده از اين مسير افزايش مي يابد.
وي تكميل راه آهن رشت-آستارا را نيز در فرآيند جابجايي كالا مهم ارزيابي كرد و گفت: اولويت جابجايي كالاها براساس ارزان بودن، به ترتيب حمل و نقل دريايي، ريلي، جاده‌اي و هوايي است كه به حداقل رسيدن بخش جاده‌اي با اتصال به خط ريلي توسعه تجارت گيلان را به دنبال دارد.
وي اظهار داشت: تكميل كريدورها مزيت رقابتي را تقويت مي‌كند تا قيمت جابجايي كالا و مدت آن كاهش يابد.
به گزارش ايرنا محموله هاي قبلي اين كريدور از مركز و غرب چين به ايران حمل شده بود و اهميت اين محموله جديد به دليل مبدا آن در شرق چين است كه نشان دهنده مزيت اين مسير براي انتقال كالا از چين به ايران نسبت به مسيرهاي فعلي است.
مزاياي كريدور جديد ايران و چين كه پس از چندين سال پيگيري از سوي منطقه آزاد انزلي راه اندازي شده؛ در گسترش مبادلات دو كشور و توسعه تجارت در درياي خزر حائز اهميت است و نسبت به مسير هاي موجود از طريق درياي زرد، اقيانوس هند و بندرعباس در جنوب ، در كاهش مدت زمان و كاهش هزينه ها تاثير گذار است كه اين موضوع از مهم ترين ويژگي هاي اين كريدور است و با توجه به اينكه منطقه آزاد انزلي نزديك ترين منطقه آزاد به پايتخت بوده، كالاهاي وارداتي در كوتاه ترين زمان ممكن در پايتخت توزيع مي شود.
مسير ترانزيتي چين(اروم چي)، قزاقستان (بندر آكتائو)،ايران (بندر كاسپين) به منظور ايجاد مسيرهاي جديد تركيبي ميان ايران و چين با محوريت منطقه آزاد انزلي، افزايش ظرفيت حمل و نقل بار در درياي خزر است و با شروع فعاليت اين كريدور امكان ترانزيت 10 ميليون تن كالا فراهم شده است .
نينگبو شهري در شمال شرقي استان ججيانگ چين در 25 كيلومتري درياي شرقي چين و به عنوان يكي از بنادر صنعتي و تجاري مهم اين كشور شناخته مي شود و آن را نمونه كوچكي از شهر شانگهاي در اقتصاد چين مي دانند.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه خزر است و كشورهاي حاشيه درياي خزر، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي همسود ( CIS ) و نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
مزاياي قانوني همچون امكان ثبت، مالكيت و مشاركت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امكان فعاليت بانك ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه كليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس كالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
7296/2007/
۰ نفر