رضا طالبی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه در حال حاضر بیش از 85 درصد از خدمات ثبتی به صورت الكترونیكی ارائه می شود افزود: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل و ششمین سامانه الكترونیكی ثبتی با عنوان دفتر الكترونیك طلاق راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: در این سامانه سران دفاتر طلاق در هنگام ثبت واقعه طلاق علاوه بر ثبت اثر انگشت خود موظف به اخذ اثر انگشت طلاق دهنده، طلاق گیرنده و شهود هستند كه این امر استحكام و اتقان اسناد تنظیمی را افزایش می دهد.
وی گفت: همچنین از اول دی ماه سال جاری اثر انگشت سران دفاتر اسناد رسمی همزمان با اخذ انگشت متعاملین در ذیل سند تنظیمی درج می شود و بدین طریق نظارت بر حضور سردفتر در زمان تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی بیش از پیش افزایش یافته است.
مدیركل ثبت اسناد و املاك استان كرمان ضمن بیان مزایای نقل و انتقال املاك و مستغلات به صورت رسمی، تصریح كرد: نصب سامانه اخذ اثر انگشت در تمامی دفاتر اسناد رسمی سطح استان گامی بزرگ در احراز هویت مراجعه كنندگان و مقابله با هرگونه كلاهبرداری است به طوری كه اثر انگشت كلیه متعاملین و وكلای قانونی آنها اخذ می شود و از هرگونه سوء استفاده در جعل هویت و تنظیم اسناد جعلی جلوگیری به عمل می آید.
طالبی زاده یادآورشد: در حال حاضر پرونده های ثبتی 11 واحد ثبتی استان اسكن و این امر سبب افزایش حس امنیت اقتصادی مردم در زمینه املاك و مستغلات خود شده است.
این مقام قضایی ادامه داد: در سنوات گذشته دلالان و زمین خواران با سرقت اوراق و پرونده های ثبتی، مشكلات متعددی را برای مردم و دولت به وجود می آوردند، اما در حال حاضر با اسكن بیش از 22 میلیون برگ از پرونده های ثبتی، عملاً گردش فیزیك قریب 600 هزار پرونده در فرآیندهای ثبتی متوقف شده و این امر باعث جلوگیری از سرقت اوراق و پرونده های ثبتی شده است.
وی بیان داشت: جلوگیری از جعل اوراق ثبتی، محدود كردن دسترسی افراد غیر مرتبط به محتویات پرونده ها، جلوگیری از تهیه غیرقانونی رونوشت از مستندات ثبتی، كاهش ارتباط بین ارباب رجوع و كاركنان و كاهش میزان مراجعات حضوری شهروندان به ادارات ثبت، مهمترین مزایای سامانه اسكن و آرشیو الكترونیك اوراق و پرونده های ثبتی است كه تمامی این موارد باعث شده فساد به نحو چشمگیری كاهش یابد.
مدیركل ثبت اسناد و املاك استان كرمان با اشاره به نگهداری فیزیك پرونده در بایگانی های ادارات ثبت، از تهیه چندین نسخه پشتیبان فایل های الكترونیكی این پرونده ها خبر داد و افزود: این موارد موجب افزایش ضریب امنیت نگهداری از مستندات و سوابق ثبتی مردم شده و امنیت روانی ارباب رجوع به دلیل حصول اطمینان از شرایط نگهداری مستندات خود بالا رفته است.
طالبی زاده گفت: با توجه به قدمت حدود 90 ساله برخی پرونده های ثبتی و نگرانی در خصوص از بین رفتن سوابق ثبتی، ترمیم اوراق پرونده ها در هنگام اسكن نیز انجام شده است.
وی تصریح كرد: در چند سال اخیر با راه اندازی سامانه آرشیو الكترونیك و حذف دست نویسی دفاتر املاك، نیروهای شاغل در بایگانی های ادارات ثبت و دفترنویسان دفاتر املاك آزاد و در سایر بخش ها مشغول به خدمت شده اند كه این امر باعث افزایش سرعت خدمت رسانی به شهروندان شده است.
مدیركل ثبت اسناد و املاك استان كرمان با اشاره به رسالت خبرنگاران در تبیین و تشریح خدمات صورت گرفته در دوران چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: در چند سال گذشته و در راستای حركت از ثبت سنتی به سوی ثبت نوین اقدامات مثبت و موثری در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور صورت پذیرفته كه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با بیان این اقدامات نقش موثری در ایجاد امید به آینده در بین مردم ایفا كرده است.
اداره كل ثبت اسناد و املاك استان كرمان دارای 22 واحد ثبتی، 211 دفترخانه اسناد رسمی، 121 دفترخانه ازدواج و 38 دفترخانه طلاق است كه در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، سیاست های بلند مدت قوه قضائیه و برنامه های جامع سازمان در چهار بخش مهم ثبت املاك، ثبت اسناد در دفترخانه ها، ثبت شركت های تجاری و موسسات غیر تجاری و نیز اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا برای تحقق ثبت نوین به مردم شریف استان كرمان خدمت رسانی می كند.
3029/9895
كرمان - ایرنا - مدیركل ثبت اسناد و املاك استان كرمان ضمن تشریح دستاوردهای این اداره كل در آستانه چهملین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از بهره برداری چهل و ششمین سامانه خدمات الكترونیكی ثبتی در این استان خبر داد.