۳۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 83176902
T T
۰ نفر
12 هزار و 800 خانوار فارس از طرح توسعه روستايي بهره مند مي شوند

شيراز - ايرنا - مدير كل بنياد مسكن استان فارس گفت: با بهره برداري از طرح هاي توسعه روستايي در دهه فجر امسال ، 12 هزار و 800 خانوار روستايي از مزاياي اجراي اين طرح ها بهره مند مي شوند.

عطاء الله زماني روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا با گراميداشت چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ، محروميت زدايي و بهره مندي روستاييان از مواهب توسعه را يكي از آرمان هاي اصلي انقلاب دانست و بيان داشت : بنياد مسكن براي نهادينه كردن اين آرمان اصلي انقلاب و امام راحل تلاش مضاعفي داشته است.
وي با بيان اينكه در دهه فجر امسال طرح هاي توسعه روستايي با برخورداري از اعتبارات و تسهيلاتي معادل سه هزار و 451 ميليارد ريال در استان فارس به بهره برداري مي رسد افزود: اين طرح ها شامل طرح هاي ويژه بهسازي و مقاوم سازي مسكن روستايي ، طرح هاي بازسازي مناطق سانحه ديده از سيل و زلزله و بلاياي طبيعي ، طرح هادي روستايي و طرح بهسازي روستايي است كه در همه مناطق استان فارس اجرا شده است .
مدير كل بنياد مسكن استان فارس گفت: براي اجراي طرح هاي بازسازي مناطق سانحه ديده از سيل و زلزله و حوادث در شهرستان هاي استان فارس 792ميليارد و 542 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني و به همين ميزان اعتبارات ملي هزينه شده و سه هزار و 554 خانوار روستايي در مناطق مختلف استان از مزاياي آن بهره مند مي شوند .
وي ادامه داد: طرح هاي ويژه بهسازي ومقاوم سازي مسكن روستايي نيز در دهه فجر امسال در همه شهرستان هاي استان فارس به بهره برداري مي رسد ، براي اجراي اين طرح ها 924ميليارد و 888 ميليون ريال از محل تسهيلات اعطايي و به همين ميزان از محل خودياري اهالي روستاها هزينه شده و 5 هزار و 196 خانوار روستايي از مزاياي آن بهره مند مي شوند.
زماني اظهار داشت: 11 طرح بهسازي روستايي و سه طرح هادي روستايي نيز در 14 روستاي استان فارس در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: طرح هاي بهسازي روستايي در 11 روستاي استان فارس با 2 ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبارات ملي و 10ميليارد و 663 ميليون ريال اعتبارات استاني اجرا شده است.
اين مقام مسئول گفت: سه طرح هادي روستايي كه با يك ميليارد ريال اعتبار استاني اجرا شده است، دهه فجر امسال افتتاح مي شود.
وي افزود: 507 خانوار روستايي از مزاياي طرح هاي هادي و سه هزار و 552 خانوار نيز از مزاياي طرح هاي بهسازي بهره مند مي شوند .
مديركل بنياد مسكن استان فارس درادامه با بيان برخي از شاخص هاي توسعه روستايي در فارس گفت: فارس بيش از متوسط كشور جمعيت روستايي دارد و شاخص هاي توسعه روستايي نيز دراين استان فراتر از متوسط كشوري است.
زماني با برشمردن دستاوردهاي توسعه روستايي در استان فارس گفت: از ابتداي سال 92 تاكنون بيش از 2 هزار و 764 طرح عمراني در روستاهاي فارس در قالب طرح هادي اجرا شده است و در حالي كه شاخص تهيه طرح هاي هادي در كشور حدود 96 درصد است اين شاخص در استان فارس صد درصد است.
وي اضافه كرد: اعتبارات هزينه شده براي اجراي طرح هاي هادي در مدت ياد شده، حدود 2هزار و 412 ميليارد ريال برآورد شده است.
مدير كل بنياد مسكن استان فارس افزود: همچنين در اين مدت در اين استان، افزون بر 50 هزار سند در روستاها و بيش از 25 هزار سند در شهرهاي با جمعيت كمتر از 25 هزار نفر صادر شده است كه اين امر نيز مويد روند توسعه خدمات است.
زماني، همچنين به واگذاري اراضي به عنوان عاملي براي ايجاد انگيزه در ماندگاري روستاييان و كاهش مهاجرت ها اشاره كرد و گفت: ظرف اين مدت نيز بيش از 19 هزار و 800 قطعه زمين در مناطق روستايي تفكيك و به متقاضيان واگذار شده است كه اين موضوع تاثير قابل توجهي در كاهش مهاجرت ها داشته است.
مدير كل بنياد مسكن استان فارس ادامه داد: اين بنياد همچنين با اجراي طرح هاي مقاوم سازي مناطق آسيب ديده در روستاها و ترميم بافت هاي فرسوده، تحول جدي در مقاوم سازي اين مناطق به وجود آورده است.
او گفت: از سال 92 تا كنون براي 51 هزار و 619واحد روستايي با استفاده از تسهيلات و تخصيص اعتبارات، طرح هاي مقاوم سازي اجرا شده است.
زماني بيان كرد: مبالغي كه در اين مدت به عنوان تسهيلات كم بهره براي مقاوم سازي مناطق روستايي اختصاص يافته، افزون بر هفت هزار و 224 ميليارد ريال است و بيش از 54 درصد از خانوارهاي روستايي از اين تسهيلات استفاده كرده اند.
وي ادامه داد: استان فارس پيشتاز اجراي طرح هاي عمران روستايي و محروميت زدايي است، بسياري از طرح هاي عمراني در سال هاي اخير در اين استان، چهره روستاها و مناطق محروم را متحول كرده است.
مدير كل بنياد مسكن استان فارس گفت: از جمله فعاليت هاي شاخص در محروميت زدايي، آسفالت و توسعه معابر روستايي است و از سال 94 تا كنون با استفاده از اعتبارات قير رايگان و مشاركتي، يك هزار و 44 روستاي فارس از اين خدمات بهره مند شده اند.
زماني اضافه كرد: در اين مدت، بيش از سه ميليون و 300 هزار متر مربع از معابر روستايي در استان فارس توسعه يافته و آسفالت شده است.
وي بيان داشت: ظرف مدت ياد شده استان فارس 7.2 درصد از سهميه قير كشور را دريافت كرده و 12درصد از سطوح آسفالت شده كشور را به خود اختصاص داده است.
زماني گفت: در سال 97 نيز عمليات توسعه معابر روستايي با اعتبار 64ميليارد ريال براي 100روستاي اين استان در حال انجام است و تاكنون 214 هزار مترمربع از اين معابر آسفالت و توسعه يافته است.
مدير كل بنياد مسكن استان فارس ادامه داد: افزون بر فعاليت هاي عمران روستايي، بنياد مسكن در قالب اجراي طرح هاي محروميت زدايي، كمك شاياني براي تامين مسكن خانوارهاي داراي عضو توانخواه و خانوارهاي زير پوشش كميته امداد و بهزيستي انجام داده است.
زماني اضافه كرد: اين بنياد براي احداث 2 هزار و 200 واحد مسكوني روستايي 72 ميليارد ريال، براي ساخت 347 واحد مسكوني خانوارهاي داراي 2 عضو معلول حدود 36 ميليارد و 283 ميليون ريال و براي احداث 33 واحد مسكوني خانوارهاي زير پوشش كميته امداد 660 ميليون ريال كمك كرده است.
6113/ 2027