۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83177674
T T
۰ نفر

استفاده ازفناوری كاربرد لجن های نفتی درسیمان

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83177674
استفاده ازفناوری كاربرد لجن های نفتی درسیمان

كاشان - ایرنا - طرح استفاده از « فناوری كاربرد لجن های نفتی در فرآیند تولید سیمان » روز یكشنبه با نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در كارخانه سیمان اردستان آغاز شد.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا ظرفیت این طرح را 500 تن در سال اعلام كرد و گفت: این طرح با همكاری دانشگاه پیام نور، شركت پالایش نفت اصفهان و با نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست در كارخانه سیمان اردستان آغاز شد.
سید رحمان دانیالی افزود: یكی از معضلات صنایع پالایش نفت وجود پسماندهای خطرناك در فرآیند تولید است كه در اطراف پالایشگاه ها تلنبار شده و سبب آلودگی محیط زیست می شود.
وی گفت: وجود فلزات و فضولات خطرناك در پسماندهای نفتی سبب شده است تا كارشناسان در صدد یافتن راهكارهای مختلف برای بازیابی این پسماندها باشند كه یكی ازاین راهكارها استفاده از پسماند در فرآیند تولید سیمان است.
دانیالی گفت: بر این اساس و با همكاری دانشگاه پیام نور و با نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان طرح استفاده از فناوری های لجن های نفتی در تولید سیمان سال گذشته به شكل پایلوت و امسال با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیربط در مقیاس صنعتی و با ظرفت 500 تن آغاز شد.
وی افزود: در این فناوری محتوای نفتی باقی مانده درپسماندهای نفتی در كوره تولید سیمان مصرف شده كه علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت ، از آلوده شدن محیط زیست نیز ممانعت می كند.
همچنین به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در مراسم آغاز این طرح گفت: استفاده از پسماندهای آلوده به مواد نفتی در فرایند تولید سیمان از جمله طرح های علمی موفقی بود كه با همكاری دانشگاه و صنعت و با مساعدت اداره صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط زیست به اجرا درآمد.
مهدی یوسفی افزود: مواد آلوده به مواد نفتی به دلیل وجود فلزات سنگین در زمره آلاینده های محیط زیست به شمار می رود كه در این طرح در فرآیند تولید سیمان به كار می رود.
مدیرعامل كارخانه سیمان اردستان نیز گفت: حفظ محیط زیست و كاهش هزینه های تولید از اهداف اساسی اجرای این طرح است.
احمدرضا عمرانی فرد با اشاره به مصرف سوخت فسیلی كمتر با بهره گیری از فناوری های جدید افزود: طرح پژوهشی دیگری نیز با همكاری دانشگاه آزاد به ارزش سه میلیارد ریال برای استفاده از گاز كربن مونواكسید دراین واحد تولیدی در دست اجراست.
كارخانه سیمان اردستان در سال 86 به بهره برداری رسید و ظرفیت تولید كنونی آن روزانه سه هزار و 500 تن محصول است.
اردستان در فاصله 118 كیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
7431/8123
۰ نفر