۱ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۳
کد خبر: 83178174
T T
۰ نفر
كهگيلويه و بويراحمد مستعد پرورش ماهيان خاوياري

گچساران - ايرنا - كهگيلويه و بويراحمد در سال هاي اخير در پرورش و توليد ماهيان سردآبي در رديف سه استان برتر كشور قرار گرفته اما پرورش ماهي خاوياري در اين استان علي رغم مستعد بودن و سودآوري بالا ،كم رونق است.

به گزارش ايرنا، متوليان حوزه شيلات در كهگيلويه و بويراحمد در 40 سال گذشته با راه اندازي 240 مزرعه پرورش ماهي توانسته اند نزديك به پنج هزار فرصت شغلي مستقيم و غير مستقيم در استان ايجاد كنند.
نخستين مزرعه پرورش ماهي كهگيلويه و بويراحمد در سال ۱۳۶۵ در منطقه چشمه پهن گنجگان بويراحمد با ظرفيت اسمي ۲۰ تن بهره برداري شد.
با سرمايه گذاري مناسب ،صنعت نوپاي شيلات استان در بيست و يكمين سال تولد خود در سال 1396 ، 17 هزار تن محصول ماهي توليد و روانه بازار مصرف كرد.
مسئولان اين حوزه پيش بيني مي كنند امسال با توجه به راه اندازي چند مزرعه جديد،با افزايش توليد يك هزار تني ماهي ،رقم توليد ماهي در استان به 18 هزار تن برسد.
صنعت پرورش ماهيان خاوياري در ايران اگرچه بسيار جوان بوده و عمري نزديك به 10 سال دارد اما جوان بودن اين صنعت نبايد مانع از گسترش توليد اين محصول با ارزش در جاي جاي كشور از جمله استان مستعد كهگيلويه و بويراحمد شود.
به همين دليل سازمان شيلات هر ساله كلاس‌ها و كارگاه هاي آموزشي متعددي براي پرورش دهندگان ماهيان خاوياري برگزار مي كند تا توليد اين محصول را به بالاترين سطح كيفي و بهره وري خود برساند.
دولت در اين بخش تسهيلات با نرخ سود بسيار پايين به سرمايه گذارن براي توسعه توليد ماهيان خاوياري پرورشي پرداخت مي كند.
با وجودي كه احداث مزرعه هاي پرورش ماهي سردآبي در كهگيلويه و بويراحمد رو به فزوني است اما تنها يك مزرعه پرورش ماهيان خاوياري در استان در حال بهره برداري است و جواز تاسيس چند واحد هم صادر شده است.
كارشناسان شيلات بر اين باورند توليد ماهيان خاوياري افزون بر توليد گوشت از اهميت ويژه اي در صادرات بخاطر ارزآوري بالا براي كشور برخوردار است.
هر كيلوگرم خاويار هم اكنون بين 80 تا 100ميليون ريال در بازار داخلي و هر كيلوگرم افزون بر 2هزار يورو در بازارهاي خارجي به فروش مي رسد و همين عامل ايجاد مزارع پرورش ماهيان خاوياري را به ظرفيتي بي نظير در كشور و اين استان تبديل كرده است.
از سوي ديگر به دليل صيد بي رويه ماهيان خاوياري در استان هاي حاشيه درياي خزر ،تعداد اين گونه ماهي ارزشمند رو به كاهش گذاشته است.
ماهيان خاوياري جزو ذخائر ژنتيكي درياي خزر و ثروت عمومي به شمار مي رود و هم اينك صيد تجاري آن در درياي خزر از سوي دولت ممنوع شده است.
به عقيده كارشناسان شيلات، با توجه به وضعيت موجود ، افزايش مزارع توليد بچه ماهي خاوياري و پرورش در استان هاي ديگر هم سهم توليد ايران در بازار جهاني را حفظ مي كند و هم از نابودي نسل ماهيان خاوياري جلوگيري مي كند.
ماهيان خاوياري از خانواده تاس ماهيان بوده كه با توجه به قدمت آنها به عنوان فسيل هاي زنده نيز شناخته مي شوند.
ماهيان خاوياري به 27 گونه و زيرگونه در جهان تقسيم مي شوند.
پنج گونه از ماهيان خاوياري ممتاز جهان شامل فيل ماهي يا بلوگا، تاس ماهي روسي يا چالباش، تاس ماهي ايراني يا قره برون، ماهي شيپ و ماهي ازون برون يا سوروگا از گونه هاي اصلي درياي خزر هستند.
خاويار ماهيان خاوياري از گران ترين غذاهاي موجود در جهان است.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: اين استان با داشتن منابع آبي در مناطق گرمسيري و سردسيري امكان پرورش ماهيان خاوياري بويژه در مناطق گرمسيري را دارد.
به گفته كورش يزدان پناه تنها يك مزرعه پرورش ماهي خاوياري در بويراحمد با ظرفيت اسمي ۳۰۰ تن در اين استان فعاليت دارد كه هنوز به مرحله توليد خاويار نرسيده است.
وي افزود: اولين محصول خاويار كهگيلويه و بويراحمد در آينده نزديك وارد بازار خواهد شد.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينكه بخش عمده پرورش ماهي در شهرستان هاي سردسيري بويراحمد و دنا است تصريح كرد: ظرفيت هاي خوبي براي سرمايه گذاري در حوزه شيلات در شهرستان هاي گرمسيري مانند گچساران و باشت وجود دارد اما تاكنون بهره برداري مناسبي از آن نشده است.
وي تاكيد كرد كه دولت براي احداث مزارع پرورش ماهيان خاوياري در سراسر استان بخصوص مناطق گرمسيري ،تسهيلات ارزان قيمت در اختيار سرمايه گذاران قرار مي دهد.
يزدان پناه با اشاره به پرداخت تسهيلات ارزان قيمت روستايي و عشايري در سال هاي اخير كه توانسته كمك خوبي به تامين سرمايه مورد نياز سرمايه گذاران در اجراي طرح ها بكند ،گفت: طولاني بودن دوره تكثير و توليد مهمترين دليل استقبال كم از رونق توليد ماهيان خاوياري است.
به گفته وي ،بايد با فرهنگ سازي مناسب ،سرمايه گذاران را به سوي احداث مزارع پرورش ماهيان خاوياري در استان ترغيب كرد.
يزدان پناه در ادامه اظهار داشت: از 240 مزرعه پرورش ماهي كهگيلويه و بويراحمد ، ۱۵۰ واحد در بويراحمد، ۷۵ مزرعه در دنا و پنج مزرعه در مناطق گرمسيري استان قرار دارد.
وي ماهيان گرم آبي و زينتي را از ديگر پتانسيل هاي مغفول اين استان ذكر كرد و افزود: تنها يك مزرعه پرورش ماهي زينتي با ظرفيت توليد ۳۰۰ هزار قطعه در سال در استان فعال است.
وي ادامه داد: توسعه ماهيان گرم آبي به ظرفيت يك هزار تن در فاز نخست از برنامه‌هاي افزايش توليد ماهي در اين استان است.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد اظهار داشت: بهره برداران مي توانند با استفاده از آب استخر پرورش ماهي براي كشاورزي ضمن صرفه جويي در مصرف آب، خاك خود را نيز غني كنند.
وي از در دست ساخت بودن ۳۷ مزرعه پرورش ماهي در اين استان خبر داد و گفت:ميزان سرمايه گذاري اين تعداد مزرعه ۳۲5 ميليارد ريال است.
مدير شيلات استان با بيان اينكه از مجموع اين طرحها ۲۵ مزرعه در بويراحمد، ۱۰ مزرعه در دنا و بقيه در شهرستان گچساران و بهمئي است افزود:پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال هفت مزرعه آن به بهره برداري برسد.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد ابراز داشت: با بهره برداري از اين مزارع در دست ساخت اين استان ،يكهزار و 675 تن به توليد ماهي در كهگيلويه و بويراحمد افزوده خواهد شد.
وي افزود: اين طرح ها در شهرستان هاي بويراحمد، دنا، بهمئي و گچساران با پيشرفت فيزيكي 10 تا 95 درصد در دست اجراست.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: حدود هفت هزار تن به ظرفيت توليد ماهي استان از سال1391 تاكنون افزوده شده است.
يزدان پناه افزود: ظرفيت توليد ماهي در كهگيلويه و بويراحمد هم اكنون 18 هزار تن است در حاليكه در سال 1391 ساليانه 11 هزار و 200 تن ماهي در اين استان توليد مي شد.
به گفته وي 57 مزرعه پرورش ماهي از سال 1391 تاكنون در اين استان احداث شده است.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: در اين مدت 287 ميليارد ريال تسهيلات براي حمايت از توليدكنندگان ماهي در اين استان پرداخت شده است.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين استان سومين توليد كننده ماهي پس از استان هاي لرستان و چهارمحال بختياري در كشور است.
يزدان پناه افزود:240 مزرعه توليد ماهي در اين استان وجود دارد و صنعت شيلات اين استان حدود پنج هزار شغل مستقيم و غير مستقيم در اين استان ايجاد كرده است.
يزدان پناه افزود: هم اكنون 2 هزار و 450 نفر به طور مستقيم در 238 مزرعه پرورش ماهي كهگيلويه و بويراحمد مشغول به كار هستند و به همين تعداد به طور غيرمستقيم در حوزه شيلات اشتغال ايجاد شده است.
كهگيلويه و بويراحمد حدود 10 درصد منابع آبي كشور با ظرفيت بيش از 10 ميليارد مترمكعب روان آب را در اختيار دارد.
8143/1662