۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 83178561
T T
۰ نفر
نوسازي شاليكوبي‌ها راهكار اصلي كاهش ضايعات برنج است

رشت - ايرنا - مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي گيلان نوسازي شاليكوبي‌هاي استان را از راهكارهاي اصلي در كاهش ضايعات برنج عنوان كرد.

قاسم جوادزاده مقتدر روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا بيان داشت: در بخش صنايع بسته‌بندي و فرآوري محصولات كشاورزي اگرچه هنوز توفيقات كاملي به دست نيامده، اما گام‌هاي خوبي در اين زمينه در استان برداشته شده است.
وي با بيان اينكه كاهش ضايعات برنج موجب افزايش درآمد كشاورزان مي‌شود، يكي از گام‌هاي مهم بخش كشاورزي براي كاهش ضايعات و شكستگي و ارتقاء كيفيت برنج سفيد شده را اصلاح و نوسازي 410 شاليكوبي در گيلان عنوان كرد و افزود: پس از پيروزي انقلاب 25 هزار تن كاهش ضايعات بدست آمده است.
جوادزاده با بيان اينكه 130 واحد صنايع تبديلي و بسته بندي ديگر با ظرفيت 580 هزار تن در گيلان فعال است، گفت: عمده صنايع تبديلي كشاورزي ايجاد شده در 40 سال گذشته در گيلان؛ فرآورده‌هاي لبني، خوراك دام و طيور، بسته‌بندي محصولات كشاورزي و باغي و صنايع روغن‌كشي است.
وي افزود: گيلان اگر چه در چند سال اخير جايگاه اول توليد زيتون را از دست داده و حالا سومين توليدكننده زيتون كشور است، اما همچنان بر سكوي نخست فرآوري و روغن‌كشي زيتون در كشور قرار دارد.
مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي گيلان ايجاد سردخانه‌ها را يكي از الزامات صنايع تبديلي و بسته بندي كشاورزي برشمرد و با اشاره به اينكه پس از پيروزي انقلاب 65 واحد سردخانه با ظرفيت نگهداري حدود 170هزار تن محصول در گيلان ايجاد شده، گفت: تنها سردخانه دو منظوره شمال كشور با ظرفيت 10 هزار تن در گيلان قرار دارد.
سالانه يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك از اراضي شاليزاري گيلان برداشت مي شود. اين استان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است كه با 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري، رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليدكننده برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
2007/7296/