۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 83179667
T T
۰ نفر
تحول انقلابي در ورزش  چهارمحال و بختياري

شهركرد- ايرنا- ورزش چهارمحال و بختياري تا پيش از انقلاب تنها به 4 تا 5 رشته ختم مي شد كه در بين ورزشكاران بحثي از مدال هاي قهرماني بين المللي وجود نداشت.

پيش از انقلاب، ورزشكاران تنها چند رشته مانند كشتي، بوكس، فوتبال و ژيمناستيك ورزشكاران، آن هم در قالب مسابقات دانش آموزي يا معلمان ورزشي به مسابقات ملي مي رفتند.
اگر كسي استعداد ورزشي داشت به شهرهاي آبادان و اهواز يا اصفهان سفر و در تيمهاي اين شهرها ورزش خود را دنبال مي كرد كه بيشترين سهم ورزشكاران در آن زمان سفر به آبادان بود تا در تيم هاي ورزشي پذيرفته شوند.
بسياري از كساني كه در خود استعداد ورزشي مي ديدند از چهارمحال و بختياري به ساير استانها نقل مكان كردند و حتي بعدها در اين استانها براي هميشه ساكن مي شدند.
مهاجرت عضله مانند فرار مغزها در آن زمان رايج بود و ترك وطن از سوي افراد مستعد ورزشي در همه رشته ها مشاهده مي شد.
شكاف عميق در سطح ورزش باعث مي شد، ورزشكاران براي رسيدن به جايگاهي بهتر، موطن اصلي خود را ترك كنند و در جايي با امكانات بيشتر به ورزش بپردازند.
اينجا به جايي يا فراز نيروي انساني از يك منطقه به منطقه ديگر حاصل نوعي كمتر توسعه يافتگي اقتصادي بود كه باعث مهاجرت ورزشكاران به سمت مناطق برخوردار و داراي امكانات مي شد و گاهي ورزشكاران در استاني ديگر به مقام هاي بين المللي مي رسيد.
از مهمترين علل اين مشكلات و ناتواني در انجام ماموريت مي توان به نوع نگرش و ديدگاه مسئولان برنامه ريز كشور در پيش از انقلاب اسلامي نسبت به جايگاه و كاركردهاي ورزش، ضعف و فقدان نظام مديريتي و برنامه ريزي و تناسب نبودن ساختارهاي ورزشي با نيازهاي ورزشي جامعه، غفلت از ماموريت ها و وظايف اصلي با توجه به اولويت ها برنامه عملكرد بخش ورزش كشور در طول برنامه هاي توسعه بر محور ورزش قهرماني اشاره كرد.
در بين استانهاي كشور؛ چهارمحال و بختياري به دليل سرمايه گذاري نكردن لازم در آن سالها، هنوز به عنوان يك استان كمتر برخوردار با يك عقب ماندگي تاريخي محسوب مي شود.
اما پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، ورزش در چهارمحال و بختياري دچار يك دگرگوني و انقلاب ساختاري شد، بگونه اي كه در ميادين ورزشي اين استان صاحب عناوين مهمي شد.
براي نخستين بار در مسابقات بين المللي ورزشكاران ايران در رشته دووميداني در پرتاب ديسك از جمله ورزشكاري مانند عباس صميمي شلمزاري از اين استان موفق به كسب مدال بازي هاي آسيايي شدند.
افسانه شيخي نخستين بانوي مدال آور چهارمحال و بختياري در مسابقات تكواندو موفق به دريافت مدال بين المللي شد و در اين دوره بود كه بانوان نيز در بازي هاي بين المللي از استان حضور يافتند.
نخستين مدال تيمي واليبال نشسته بانوان در سطح بين المللي از سوي ورزشكاران زن اين استان بدست آمد و طيبه جعفري و نسرين فرهادي نام اين استان در عرصه بين المللي به گوش رسيد.
نخستين مدال بوكس پس از سالهاي توقيف اين رشته ، از سوي كيومرث فرهادي ورزشكار چهارمحال و بختياري بدست آمد.
در رشته هاي دووميداني محمد صميمي ، محمد ارزنده ، ميلاد صميمي ، سجاد مرادي ، امير مرادي ، روح الله عسگري، روح الله اماني نيز موفق به كسب مدال هاي بين المللي شد.
در دوچرخه سواري حسنعلي ورپشتي، عليرضا احمدي در رشته ووشو مريم حسيني هفشجاني، زهرا كياني، مهدي مختارپور، شاهين بني طالبي، عرفان صفرپور، عادل نجفي، نازنين بازدار، حسام تشنيزي حايز رتبه هاي بين المللي شدند.
در 40 سال اخير در رشته بسكتبال برادران جشميدي، بهنام يخچالي ، رسول مظفري، علييار نجفي، ابراهيم بيگي و آرش بني مهدي، در ورزش هندبال نيز غلامعلي پايدار ، جمشيد جعفريان، برادران پورهاشمي، اردشير ارژنگ و هندباليست هاي ديگر با تيم ملي موفق به كسب عنوان شدند.
در اين بين نخستين هندباليست لژيونر ايران از چهارمحال و بختياري بود كه در تاريخ هندبال ايران به ثبت رسيد.
در رشته جودو ، كشتي فرنگي و آزاد ، وزنه برداري ، واليبال و برخي رشته هاي ديگر ورزشكاران اين استان مدال هاي رنگارنگي را بدست آوردند.
علاوه بر ورزش قهرماني، چهارمحال و بختياري به دنبال توسعه ورزش همانگي نيز بود كه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي اين بخش از ورزش نيز توسعه يافت.
توجه به ورزش روستايي به عنوان يكي از ظرفيت هاي قهرمان پروري در چهارمحال و بختياري مطرح شد به گونه اي كه اكنون 200خانه ورزش روستايي در اين استان فعال شده است.
با بهره برداري از 200 خانه ورزشي روستايي در چهارمحال و بختياري در طول 18 ماه ركورد بهره برداري از خانه هاي ورزش روستايي در كشور شكسته شد.
علاوه بر بخش هاي نرم افزاري، ورزش چهارمحال و بختياري پس از پيروزي انقلاب در حوزه هاي زيرساختي نيز سرمايه گذاري كرد به گونه اي كه تا پيش از انقلاب استخر سرپوشيده در شهرهاي استان وجود نداشت اكنون بيشتر شهرها استخر شنا يا ساخته شده يا در دست ساخت است.
مديركل ورزش چهارمحال و بختياري با اشاره به تحول اساسي در ورزش استان پس از پيروزي انقلاب اسلامي مي گويد : جمعيت ورزشكاران سازمان يافته استان از 90 نفر پيش از انقلاب به 36 هزار و 747 رسيده است.
حميد كريمي در گفت و گو با ايرنا افزود : ميزان متراژ مفيد اماكن ورزشي از 10 هزار مترمربع سال 57 به 242 هزار و 336 مترمربع افزايش يافته است.
به گفته وي، تعداد اماكن ورزشي با احتساب اماكن در حال سـاخت از 14 طرح پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به 195مكان رسيده است.
كريمي يادآور شد : سرانه فضاهاي ورزشي به جمعيت كل 3صدم درصد بود كه اكنون به 28.8 درصد و در برخي از شهرها به بالاي يك متر نيز افزايش يافته است.
مديركل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري اظهار داشت : در اين مدت 40 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تعداد مربيان از 7نفر به 6 هزار و 586 ، تعداد داوران از 8 نفر به 4 هزار و 146 رسيده است.
به گفته وي، يكي از سياست هاي جمهوري اسلامي ايران توسعه ورزشي براي همه و دسترسي همگاني به امكانات ورزشي است كه در اين سالها، جمعيت ورزش همگاني از 2 هزار و 300 نفر پيش از انقلاب اسلامي به 190هزار افزايش يافته است.
كريمي يادآور شد: برگزاري كلاس هاي آموزشي تا پيش از انقلاب اسلامي 8 كلاس بود كه اكنون به 58 كلاس رسيده است.
وي ، با بيان اينكه يكي از شاخص هاي توسعه ورزش كسب مدال در ميادين مختلف است گفت : در اين مدت تعداد مقامهاي كسب شده كشوري در بخش انفرادي از مقام10 عنوان به بيش از 643 مقام و تعداد مقامهاي كسب شده كشوري در بخش تيمي از 3 عنوان مقام 47 عنوان افزايش يافته است.
وي گفت : اعزام به مسابقات قهرماني كشور در بخش تيمي از10 اعزام به 254 عنوان پس از پيروزي انقلاب اسلامي رسيد و تعداد هيات هاي ورزشي از 8 به 537 هيات رسيد.
به گفته وي ، تعداد مقامهاي كسب شده آسيايي، جهاني، بين المللي از يك مقام به 43 عنوان ارتقا يافت و در اين مدت تعداد تيم هاي استان در ليگ هاي مطرح كشور از يك تيم به 134 رسيده است.
به گفته وي ، تعداد ورزشكاران دعوت شده به تيم هاي ملي از 3 دوره پيش از انقلاب به به 145 دوره رسيد و تعداد ورزشكاران عضو تيم هاي ملي از 4 نفر به 57 افزايش يافت.
مديركل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري ، ميزباني مسابقات مختلف ورزشي را براي توسعه ورزش هاي قهرماني مهم ارزيابي كرد و گفت : در اين مدت تعداد ميزباني استان در مسابقات كشوري از يك دوره پيش از انقلاب به 28 دوره رسيد و تعداد باشگاه هاي خصوصي از 7 مورد سال هاي پيش از انقلاب به 357 باشگاه رسيده است.
به گزارش ايرنا، پيست دووميداني شهداي بروجن به عنوان يكي از مهمترين شاخصه هاي زيرساختي براي ورزش چهارمحال و بختياري نيز در اين دوره بهره برداري شد كه اين پيست يكي از مجهزترين پيست هاي كشور در رشته دووميداني است.
كريمي افزود: عمليات ساخت پيست دووميداني شهداي ورزشكار بروجن از سال 87 با 10 هزار مترمربع فضاي سرپوشيده و در زميني به مساحت 35 هزار مترمربع آغاز شد.
به گفته وي، براي تكميل و بهره برداري از اين طرح ملي 160 ميليارد ريال در دولت يازدهم هزينه شد و تمامي زيرساخت هاي لازم براي بهره برداري از اين ورزشگاه در اين دولت فراهم شده است.
وي افزود: اين ورزشگاه داراي سالن تخصصي دووميداني با كف تمام تارتان 6 خطي است كه قابل استفاده براي مسابقات ملي و بين المللي است.
كريمي افزود: پيست تارتان بروجن با ظرفيت يكهزار نفر، 2 رختكن ويژه ورزشكاران و داوران، سالن بدنسازي و امكانات رفاهي براي 20 نفر، اتاق رسانه، جايگاه ويژه ميهمانان و خبرنگاران و اسكوربرد است و پيست تارتان بروجن مجهزترين پيست دووميداني سرپوشيده كشور است.
به گزارش ايرنا، اكنون به بركت پيروزي انقلاب اسلامي تحول انقلابي در ورزش چهارمحال و بختياري صورت گرفته است و در اين 40 سال بارها نام اين استان در حوزه ورزش بر سر زبان ها افتاده است.
اكنون چهارمحال و بختياري داراي 947 هزار نفر جمعيت در 9 شهرستان است كه 40 شهر و بيش از 800 روستا و آبادي در استان وجود دارد.
2097