۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83180193
T T
۰ نفر

محبوبیت پوتین در روسیه كاهش یافته است

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83180193
محبوبیت پوتین در روسیه كاهش یافته است

مسكو - ایرنا - نتایج آخرین نظرسنجی مركز مطالعه افكار عمومی روسیه نشان می دهد كه محبوبیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این كشور در ماه های اخیر كاهش یافته و به پایین ترین سطح در چند سال اخیر رسیده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مركز مطالعه افكار عمومی روسیه اعلام كرده است كه با این وجود پوتین همچنان درصدر سیاستمداران مورد اعتماد مردم قرار دارد.
بر اساس این نظرسنجی كه از 9 تا 13 ماه ژانویه (از 19 تا 23 دی ماه) با گفت وگوی تلفنی از افراد بالای 18 سال گرفته شده است، 33.4 درصد مردم روسیه همچنان به پوتین اعتماد دارند.
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در مكان دوم و سرگئی لاوروف سومین سیاستمداری است كه اكثر روس ها پس از پوتین به او اعتماد دارند.
بر اساس این نظرسنجی، ولادیمیر ژیرینفسكی رهبر حزب لیبرال دمكرات روسیه در صدر سیاستمدارانی قرار دارد كه مردم روسیه به وی اعتماد ندارند.
در همین حال 62.1 درصد شركت كنندگان در نظرسنجی گفتند كه عملكرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را تایید می كنند ضمن اینكه 35 درصد از شركت كنندگان همچنان به دولت امیدوارند.
بر اساس نتایج نظرسنجی وسیوم، محبوبیت عمومی حزب حاكم روسیه واحد 33.8 درصد، حزب كمونیست روسیه 16.3 درصد، حزب لیبرال دمكرات روسیه 11.6 درصد و حزب روسیه عادل شش درصد است، این احزاب در دومای روسیه نمایندگانی دارند و در قانونگذاری نقش ایفا می كنند.
در نظرسنجی مركز مطالعه افكار عمومی روسیه به دلایل كاهش اعتماد مردم روسیه اشاره ای نشده است.
اعتماد روسها به پوتین در چند سال گذشته همواره بیش از 50 درصد بود به عنوان مثال در نظرسنجی سال 95 همین مركز، 54.3 درصد شركت كنندگان در نظر سنجی گفته بودند كه به پوتین اعتماد دارند.
به عقیده بسیاری از كارشناسان، علت اصلی كاهش محبوبیت پوتین به افزایش مشكلات اقتصادی بویژه بیكاری و گرانی كالاها باز می گردد هر چند كه تورم سال 2018در روسیه كمتر از پنج درصد بود.
رئیس جمهوری روسیه اسفندماه پارسال ركورد تازه ای برجای گذاشت و در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیشترین آرای كسب شده در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری این كشور را زد.
بنظر می رسد قانون افزایش سن بازنشستگی در روسیه كه چند ماه پیش سر و صدای بسیاری برپا كرد و مردم را به خیابان ها كشاند یكی از عمده دلایل كاهش محبوبیت پوتین در جامعه امروز روسیه باشد.
قانونی كه پوتین پس از دستور اجرای آن گفت می توانستم از به اجرا درآوردن این قانون برای حفظ محبوبیت خود اجتناب كنم اما این قانون باید به اجرا درآید چرا كه در غیر اینصورت دولت بعدی با بحران جدی در تامین نیاز بازنشستگان مواجه می شود.
اروپام*391*1346**