۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83180981
T T
۰ نفر

سطح سبز كلزا امسال گلستان 87 هزار هكتار است

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83180981
سطح سبز كلزا امسال گلستان 87 هزار هكتار است

گرگان - ايرنا - رييس اداره پنبه و دانه هاي روغني جهاد كشاورزي گلستان با اشاره به استقبال كشاورزان استان از كشت كلزا گفت: سطح سبز امسال كشتزارهاي اين محصول 87 هزار و 255 هكتار و بيشتر از برنامه تعيين شده وزارتخانه است.

علي موسي خاني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار داشت: برنامه تعيين شده امسال وزارت جهاد كشاورزي براي كشت كلزا در استان گلستان 85 هزار هكتار بود.
وي به وضعيت كشتزارهاي كلزا در استان اشاره كرد و گفت: اكنون اين مزارع در مرحله زايش، غنچه دهي و آغاز گلدهي قرار دارند و به كشاورزان توصيه مي شود كه بازديد مستمر از اين مزارع داشته و در صورت آلوده بودن به بيماري فوما به كلينك گياه پزشكي يا كارشناسان پهنه مديريت جهادكشاورزي شهرستان ها مراجعه كنند.
بيماري فوما يكي از بيماري‌هاي مراحل اوليه رشد كلزا است.
اين بيماري به صورت جوش و تاول‌هاي سياه نمايان مي‌شود و در مراحل پيشرفته به مرگ گياهچه كلزا منجر خواهد شد.
موسي خاني افزود: به كلزا كاران توصيه كرد براي كمك به تغذيه كلزا در اين مرحله از رشد به صورت تركيبي از كودهاي اوره و سولفات آمونيم و كود پتاسه زير كارشناسان استفاده كنند.
به گزارش ايرنا، زراعت كلزا به عنوان يك محصول راهبردي در راستاي پايداري كشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتي و تضمين امنيت غذايي كشور است كه نظارت در زمان داشت، مديريت آفات، بيماري ها و علف هاي هرز اين محصول اهميت زيادي دارد.
همچنين كشت كلزا ضمن مشاركت در توليد روغن خوراكي مورد نياز كشور در داخل و تلاش براي بي نيازي از واردات اين محصول، بهترين تناوب براي گندم و جو است كه رعايت اين امر علاوه بر افزايش توليد سال آينده، آفات، بيماري ها و علف هاي هرز را كاهش مي دهد.
استان گلستان در توليد دانه روغني كلزا 2 سال مداوم رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داد.
سال زراعي گذشته كشاورزان گلستان 57 هزار هكتار كلزا كشت كردند كه از اين سطح 112 هزار و 500 تن محصول را برداشت و به صورت تضميني به دولت فروختند.
استان گلستان واقع در شمال كشور با داشتن 667 هزار هكتار زمين كشاورزي از قطب هاي مهم توليد محصولات كشاورزي به ويژه دانه روغني كلزا است.
6204/3091