۴ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۳۴
کد خبر: 83182032
T T
۰ نفر

جهان تشنه معارف صحيفه سجاديه

۴ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۳۴
کد خبر: 83182032
جهان تشنه معارف صحيفه سجاديه

بندرعباس - ايرنا - انديشمندان داخلي و خارجي حاضر در نشست هم انديشي راهكارهاي ترويج صحيفه سجاديه امام سجاد(ع) در عرصه بين المللي با بيان خاطره هايي از خود در مكان ها و موقعيت هاي متفاوت، جهان را تشنه معارف صحيفه سجاديه دانستند.

به گزارش ايرنا، اين افراد كه از كشورهاي مختلف براي شركت در نشست هم انديشي راهكارهاي ترويج صحيفه سجاديه در عرصه بين المللي چهارشنبه شب در بندرعباس گردهم آمده اند، معارف بيان شده كتاب صحيفه سجاديه را گم شده ي بشر امروز معرفي كردند.
آنان ادامه دادند: زماني كه فرازي از دعاهاي امام سجاد (ع) براي افراد لائيك در آمريكاي لاتين، كشيش كليساي كاتوليك، جوانان ساكن در آفريقايي و مسلمانان ميانمار بيان مي شود با شوق و علاقه آنرا مي پذيرند.
اين افراد ادامه دادند: آثار ائمه (ع) و به خصوص امام سجاد (ع) آنگونه كه بايد براي جهانيان معرفي نشده و اگر اين اتفاق رخ دهد بسياري به سوي معارف اهل بيت (ع) مي شتابند.
انديشمندان دراين همايش تصريح كردند: ترجمه صحيفه سجاديه به زبان هاي مختلف، ارسال آن به دانشگاه ها، برگزاري همايش امام سجاد (ع)، ارتباط گيري با دانشگاهيان، برگزاري مسابقات كتابخواني با محوريت صحيفه سجاديه برخي از راه هاي معرفي اين كتاب ارزشمند به جهانيان است.

** صحيفه سجاديه بشر تشنه حقيقت را سيراب مي كند
يكي از انديشمندان خارجي حاضر در اين هم انديشي اظهار داشت: دعاهاي امام سجاد (ع) در صحيفه سجاديه كلام يك انسان عادي نيست و محتوا و مفاهيم آن بسياري نظريه هاي علمي بسياري مطرح مي كند.
حجت اسلام سيد مرتضي رضوي كه از كشور ماداگاسكار در اين همايش حضور يافته بود، افزود: اين كلامي است كه بشر امروزي تشنه يافتن حقيقت و راهاي سعادت را سيراب مي كند و مي تواند راهگشاي مشكل هاي انسان معاصر در سطح فردي، اجتماعي و جهاني باشد.
وي ادامه داد: بشر پس از جنگ ها و منازع هاي فراوان و گوناگون همچون جنگ هاي صليبي و جنگ هاي جهاني، هلوكاست و ساير مناقشه ها و درگيري هاي نظامي به اينجا رسيده كه انسان ها نسبت به يكديگر حقوقي دارند.
وي اشاره كرد: اكنون انديشمندان در حال فكر كردن پيرامون اين نكته اند كه چگونه حقوق بشر را حفظ كنند.
اين انديشمند ماداگاسكاري اضافه كرد: اين درحالي است كه امام سجاد (ع) يك هزار و 400 سال قبل به اين موضوع پرداخته و اگر رساله حقوق ايشان معرفي شود افراد بسياري مجذوب آن خواهند شد، بنابراين بايد شيوه هايي براي انتقال مفاهيم و معرفي آثار امام سجاد (ع) به جهانيان ايجاد كنيم.
حجت اسلام رضوي ابراز داشت: وقتي در كشورهاي شرق آفريقا كلام امام سجاد (ع) را براي مردم توضيح مي دهيم با دل و جان پذيرفته و با آن ارتباط برقرار كرده و استفاده مي كنند.
وي بيان كرد: جاي تاسف دارد كه صحيفه سجاديه آنگونه كه بايد معرفي و حق آن ادا نشده است، مي توان با برنامه ريزي و برگزاري رقابت هاي حفظ صحيفه براي اين منظور اقدام كرد.
وي گفت: امسال در ماه محرم به حاضران در برنامه اي كه انجام داديم قرآن اهدا كرديم كه اينكار را هم مي توان براي صحيفه سجاديه انجام داد و براي اين منظور بايد كتاب در اختيار ما قرار گيرد تا بين مردم توزيع كنيم.

** صحيفه سجاديه به دانشگاه هاي خارجي ارسال شود
ابوبكر صلاتي ازكشور نيجريه در اين هم انديشي تاكيد كرد: جامعه المصطفي العالميه از 120 كشور جهان دانشجو دارد كه مي توان با برگزاري دوره هاي آموزشي، از آنان براي ترويج معارف صحيفه سجاديه در كشورهاي خودشان استفاده كرد.
ابوبكر صلاتي افزود: همچنين مي توان ترجمه كتاب صحيفه سجاديه را به دانشگاه هاي كشورهاي مختلف به خصوص كشورهاي آفريقايي ارسال و اهدا كرد كه دانشجويان با خواندن آنها با معارف موجود در كتاب و امام سجاد (ع) آشنا مي شوند.
وي ادامه داد: همچنين مي توان با مراكز فرهنگي ساير كشورها براي برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي صحيفه سجاديه همكاري كرد.

**ابزار هنر براي معرفي معارف صحيفه سجاديه بكارگرفته شود
انديشمند ديگري نيز گفت: بهره گيري از ظرفيت دانشجويان و هدايت آنان به سمت نوشتن پايان نامه هايي با موضوع صحيفه سجاديه در كشورهاي مختلف آثار مطلوبي خواهد داشت.
حجت اسلام محمد سالار بيان داشت: ابزار و قالب هاي هنري آنگونه كه بايد براي معرفي معارف صحيفه سجاديه استفاده نشده است كه از شاخه هاي مختلف آن مي توان بدين منظور بهره گرفت.
وي خاطر نشان كرد: مي توان مجمعي از فعالان و تلاشگران تشكيل داد كه سفيران افتخاري صحيفه سجاديه باشند و در كشورهاي مختلف به معرفي و ترويج معارف آن بپردازند.

** صحيفه سجاديه بايد وارد جامعه شود
حجت اسلام خالد سيساوي كه از كشور الجزاير به اين هم انديشي رسانده بود هم ياد آور شد: بايد به كتاب صحيفه سجاديه همچون قرآن كريم به عنوان يك كتاب هدايتگر انسان بنگريم و داشتن نگاه علمي نسبت به آن اشتباه است.
وي افزود: صحيفه سجاديه داراي لايه هاي مختلفي همچون لايه تزكيه، لايه معرفتي و غيره است كه بايد آنها را شناخت و پس از شناخت مي توان فرد و جامعه الهي تربيت كرد.
وي اضافه كرد: صحيفه سجاديه بايد وارد جامعه شود و با آن مشكل هاي فردي و اجتماعي و امنيتي و حقوق بشري را حل كرد و اين كار در ايران رخ دهد.
اين انديشمند الجزاري اشاره كرد: اين كتاب امام سجاد (ع) مي تواند پاسخگوي مشكل هاي كشورها و منازعه هاي بين المللي باشد.

** ابزار شبكه هاي اجتماعي بكار گرفته شود
حجت الاسلام جمال حسين از كشور ميانمار هم گفت: صحيفه سجاديه ترجمه شده ولي بايد مخاطب شناس بود و بر اساس نياز مخاطب ترجمه كرد و ترجمه هاي موضوعي هم انجام شود.
وي افزود: از ابزار شبكه هاي اجتماعي براي تبليغ و ترويج معارف اين كتاب بهره گرفته شود و روزي يك جمله يا يك دعاي آن براي مخاطبان به اشتراك گذاشته شود.
وي ادامه داد: سال ها قبل پيشنهاد ترجمه صحيفه سجاديه به زبان مردم ميانمار را مطرح كردم كه موافقت نشد و امسال «جامعه المصطفي العالميه» خواسته ارزياب ترجمه اي باشم كه در اختيارم قرار مي دهند.
وي اضافه كرد: ميانمار به اندازه ساير كشورها داراي اهميت است و دشمن براي تخريب ذهن جوانان آن به اندازه ساير كشورهاي اسلامي تلاش مي كند و اگر از اين كشور غفلت كنيد شيعه در ميانمار از بين مي رود.

** براي موفقيت بايد مخاطب را متدين بدانيم
رييس مركز تخصصي صحيفه سجاديه نيز اظهار داشت: در هر كشوري باشيم شرايط بدتري از زمان امام سجاد (ع) كه سخت ترين دوران امامت بود نداريم.
حجت الاسلام محمد صادق كفيل گفت: با متن كتاب صحيفه سجاديه مي توان جامعه و دنيار را عوض كرد همانگونه كه امام سجاد (ع) چندين هزار نفر را براي شركت در كلاس هاي درس امام صادق (ع) و امام باقر (ع) آماده كرد.
وي تاكيد كرد: براي موفقيت بايد مخاطب را متدين بدانيم و آنگاه براي وي سخن بگوييم، مردم دنيا قابليت پذيرش دارند، صحيفه سجاديه پاسگوي نيازهاي بشري است براي موفقيت همچون امام سجاد (ع) استقامت داشته باشيم.
وي اضافه كرد: امروز حرف اول را اخلاق و ارتباطات مي زند و صحيفه سجاديه يك متن تنظيم شده اخلاقي و بيان كننده روابط است و هر نيازي از جامعه در آن بيان شده است، اين كتاب نياز جامعه بود و بايد آنرا معرفي كنيم.
رييس مركز تخصصي صحيفه سجاديه اظهار داشت: حتي در كليسا از صحيفه سجاديه استفاده مي كنند و اين ضعف شيعه 12 امامي است كه تمام كليساها از زبور آل محمد استفاده نمي كنند.

** ظرفيت جوانان براي معرفي صحيفه سجاديه استفاده شود
به گفته حجت الاسلام ثابتي اِنگوي از كشور كنگو، تنها 2 درصد از جمعيت 85 ميليوني اين كشور شيعه هستند و 12 درصد اهل سنت و 85 درصد هم مسيحي اند.
وي افزود: بيشتر مردم امامان (ع) را نمي شناسند و براي معرفي صحيفه سجاديه ابتدا بايد امامان (ع) را براي آنان معرفي كرد.
وي ادامه داد: آسان ترين راه در كنگو براي معرفي معارف صحيفه سجاديه بهره گيري از جوانان است و بزرگان يا نمي پذيرند و يا پذيرش شان ظاهري است.
وي اضافه كرد: تا 40 سال قبل شيعه در كنگو وجود نداشت و جمعيت كنوني پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اين كشور شكل گرفته است.
اين انديشمند اظهار داشت: بسياري دچار ياس و نا اُميدي و براي درمان اين حالت رواني خود به روانشانسان مراجعه مي كنند كه اگر بتوان صحيفه سجاديه را به آنان معرفي كرد مورد پسندشان قرار مي گيرد.
وي ياد آور شد: اولين حلقه براي معرفي صحيفه سجاديه دانشگاهيان هستند كه اگر بتوانيم از ظرفيت آنان استفاده كنيم موفق تر خواهيم شد.
وي تاكيد كرد: در كنگو حرف هاي فراواني پيرامون حقوق بشر زده مي شود كه اگر بتوان رساله حقوق بشر را به زبان مردم كشورم ترجمه كرد با استقبال روبه رو مي شود.

** رويكرد كنگره بين المللي امام سجاد (ع) مردمي است
دبير كنگره بين المللي امام سجاد (ع) هم در اين نشست ياد آور شد: كنگره بين المللي امام سجاد (ع) هشت سال قبل به صورت شهرستان آغاز شده كه در اولين سال مهماني از ساير كشورها هم دعوت شدند.
علي علامه زاده بيان كرد: سال دوم كنگره امام سجاد (ه) به صورت استان برگزار شد و در سال سوم هرمزگان به عنوان استان معين چند استان ديگر آن را برگزار كرد و اكنون در 21 استان و 26 كشور برگزار مي شود.
وي ادامه داد: اين كنرگه نهضت حفظ صحيفه سجاديه را آغاز كرد و اكنون 50 حافظ داريم كه 20 نفر آنان از شهرستان بشاگرد هستند.
وي اضافه كرد: مركز تخصصي صحيفه سجاديه كار خود را در هرمزگان آغاز كرد و اكنون 2 دروه است كه دانشجو پذيرفته است.
دبير كنگره بين المللي امام سجاد (ع) ابراز داشت: اين كنگره هر سال مورد توجه مراجع تقليد بوده و پيامي از آنان به صورت تصويري يا مكتوب داشته و به مناسبت برگزاري آن تعدادي از زندانيان غير عمد آزاد شده اند و امسال 8 زنداني به مناسبت هشتمين سال برپايي كنگره بين المللي امام سجاد (ع) آزاد شدند.
و گفت: اين گنگره تا كنون به صورت مردمي پيش رفته و بعد از اين نيز همين رويكرد را دنبال مي كند.

** صحيفه سجاديه كتاب جامعه است
نماينده ولي فقيه در هرمزگان، امام جمعه بندرعباس و رييس شوراي سياست گذاري كنگره بين المللي امام سجاد (ع) هم در اين نشست هم انديشي اظهار داشت: بايد نگاه خود را نسبت به صحيفه سجاديه تغيير دهيم و اين كتاب را جامع بدانيم.
آيت الله غلامعلي نعيم آبادي افزود: انسان به طور فطري خواهان دين است و اگر افراد از دين فراري هستند به دليل رفتار ما و تفسيرهاي غلط است.
وي ادامه داد: كلام اهل بيت را براي مردم بازگو كنيم آنان مشتاق شنيدن كلام اهل بيت و معارف اسلامي مي شوند، سپس به آنان بگوييم اين كلام از چه كسي است.
ويس اضافه كرد: صحيفه سجاديه را بايد شارحان و مترجمان قوي شرح و ترجمه كنند و سپس اين متون آماده شده به مردم عرضه شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به حاضران در اين هم انديشي گفت: اكنون در كشور انگلستان فروش كليساها رواج بسياري دارد كه به شرط وجود منابع مالي مي توان آنها را خريداري و تبديل به مسجد يا حسينيه كرد.
3219 /6048
۰ نفر