۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83185192
T T
۰ نفر
فضاي فرهنگي كودكان در آذربايجان غربي 9000مترمربع افزايش يافت

اروميه - ايرنا - مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان غربي گفت: فضاي فرهنگي مختص كودكان و نوجوانان با برنامه ريزي هاي مدون در استان طي سال هاي پس از انقلاب شكوهمند اسلامي پنج برابر شده و به 11 هزار و 421 مترمربع رسيده است.

جواد زاهدي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش از انقلاب فضاي آموزشي، فرهنگي و هنري ويژه كودكان و نوجوانان در آذربايجان غربي حدود 2 هزار و 400 مترمربع بود كه اين رقم 11 هزار و 421 هزار مترمربع رسيده و همچنان در حال گسترش است.
وي اضافه كرد: متوسط فضاي فرهنگي موجود در هر يك از مراكز 23 گانه ثابت كانون پرورش فكري آذربايجان غربي، 520 مترمربع است.
وي با اشاره به تاسيس اين كانون در سال 1343 در كشور و 1346 در آذربايجان غربي بيان كرد: تا پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي، تنها پنج واحد اين نهاد شامل 2 واحد در اروميه و يك واحد در هركدام از شهرستان هاي سلماس، ماكو و مهاباد احداث شده بود كه در حال حاضر اين تعداد به 23 واحد افزايش يافته و همه شهرستان هاي استان را شامل مي شود.
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان غربي ادامه داد: پيش از انقلاب اسلامي، فقط يك مركز سيار اين كانون در منطقه سيلواناي شهرستان اروميه فعاليت مي كرد كه اين رقم در حال حاضر به هشت مركز شامل يك مركز سيار شهري و هفت مركز سيار روستايي رسيده است.
زاهدي گفت: اين مراكز سيار نيز در شهرستان هاي اروميه، تكاب و اشنويه به كودكان مناطق محروم خدمت رساني مي كنند.
وي از فعاليت چهار كتابخانه پستي در آذربايجان غربي خبر داد و افزود: در حالي اين كتابخانه ها در شهرستان هاي اروميه، بوكان، پيرانشهر و مهاباد فعاليت دارد كه تا پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي خدمتي به اين عنوان ارائه نمي شد.
وي يكي از مهمترين اقدامات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان غربي را راه اندازي مركز فراگير در راستاي ارائه خدمت به كودكان با نيازهاي خاص عنوان كرد و ادامه داد: اين مركز طي سه سال گذشته در استان راه اندازي شده است و 70 عضو ثابت دارد.
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان غربي اضافه كرد: اين مراكز به كودكان با نيازهاي خاص در كنار كودكان عادي آموزش مي دهد كه اين امر در اجتماعي كردن آنان بسيار موثر است.
زاهدي راه اندازي مركز كانون زبان ايران از سال 1370 را يكي ديگر از اقدامات آموزشي قابل توجه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان دانست و بيان كرد: اين مركز بيش از 400 هزار فارغ التحصيل در رشته زبان دارد كه رقمي قابل توجه به نظر مي رسد.
وي گفت: وجود بانك كتاب 300 هزار جلدي در مراكز مختلف سطح استان، دريافت بيش از 100 مورد جايزه بين المللي از كشورهاي مختلف اروپايي در رشته هاي هنري، راه اندازي انجمن هاي ادبي و هنري با موضوعات مختلف در راستاي ارائه خدمات بهتر به كودكان و نوجوانان، ايجاد زمينه براي درآمدزايي به كودكان در رشته هاي مختلف نمايشي، نمايش عروسكي و اوريگامي و برگزاري جشنواره هاي ملي، استاني و بين المللي از جمله ديگر اقدامات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سال هاي طولاني گذشته به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، امسال چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي است كه در اين مدت، اقدامات ارزنده زيادي در بخش هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و هنري در نقاط مختلف كشور به ويژه مناطق محرومي نظير آذربايجان غربي در راستاي محروميت زدايي انجام شده است.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از جمله مهمترين نهادهاي فرهنگي است كه به هزاران كودك و نوجوان، خدمات لازم را ارائه مي دهد.
2093/7129