۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83185247
T T
۰ نفر
مراكز تشخیص زودهنگام سرطان در خراسان رضوی افتتاح شدند

مشهد- ایرنا- پنج مركز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان و بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشكی مشهد روز یكشنبه طی مراسمی همزمان با سراسر كشور از طریق ارتباط ویدئو كنفرانس با حضور سرپرست وزارت بهداشت بهره برداری شدند.

مراسم بهره برداری از 75 مركز پیشگیری و تشخیص سرطان در سطح كشور به صورت همزمان با حضور معصومه ابتكار معاون رئیس جمهوری، سفیر ژاپن در ایران، معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و روسای دانشگاههای علوم پزشكی كشور برگزار شد.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این مراسم گفت: نخستین مركز پیشگیری و تشخیص زودهنگام كشور در شهر مشهد و در پیشگاه محضر آقا امام رضا(ع) افتتاح شده است.
دكتر سعید نمكی افزود: امیدوارم افتتاح این مراكز كه زیرساختهای آن به همت دكتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت انجام شده در پیشگیری و تشخیص سریع سرطان در كشور نقش بسزایی داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این مراسم گفت: عملیات ساخت پنج مركز پیشگیری و تشخیص سرطان در فضایی به مساحت سه هزار مترمربع از سال 1394 آغاز و امروز بهره برداری شد.
دكتر محمدرضا دارابی افزود: این مراكز با هزینه 140 میلیارد ریال در بیمارستانهای مشهد و كاشمر دایر شده اند. مراكز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستانهای امام رضا(ع)، امید و هاشمی نژاد مشهد و بیمارستانهای مدرس و موسی بن جعفر(ع) كاشمر فعالیت می كنند.
وی ادامه داد: با راه اندازی كامل این مراكز تا نیمه نخست سال آتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد دو سال زودتر از 'برنامه سند ملی سرطان' به حد انتظار توسعه مراكز تیپ یك سرطان نایل خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: سالانه 10 هزار مورد جدید سرطان در خراسان رضوی شناسایی می شود. این استان با شیوع 188 در صدهزار نفر جمعیت رتبه 15 كشوری را در ای زمینه دارد.
وی افزود: سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران و جهان است. دانشگاه علوم پزشكی مشهد به عنوان قطب بهداشت و درمان در منطقه شمال شرق كشور نقش مهمی در شناسایی و ارائه خدمات تشخیصی درمانی به بیماران مبتلا به سرطان دارد.
دكتر دارابی سه سرطان شایع در خراسان رضوی را در مردان شامل سرطان معده، پوست و كولوركتال و در زنان سرطان پستان، كولوركتال و پوست ذكر و بیان كرد: برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سه سرطان شایع پستان، سرویكس و روده بزرگ توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در حال اجر است.
وی گفت: همچنین در پنج بیمارستان امید، دكتر شیخ، شهید هاشمی نژاد، امام رضا(ع) و قائم(عج) مشهد بخش شیمی درمانی و در بیمارستانهای امید و امام رضا(ع) بخش رادیوتراپی فعال وجود دارد. در بیمارستان رضوی و در دو مركز خصوصی شامل بیمارستان رضوی و مركز رادیوتراپی انكولوژی رضا(ع) نیز این خدمات ارائه می شوند.
3027/1858