۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 83185753
T T
۰ نفر
ماهيت واقعي بندر خرمشهر در انقلاب اسلامي احيا شد

آبادان - ايرنا - مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر با بيان اينكه ماهيت واقعي اين بندر در انقلاب اسلامي احيا شد گفت: بندر خرمشهر در دوران قبل از انقلاب فعاليت كانتينري و مسافري نداشت اما پس از جنگ تحميلي بزرگترين پايانه مسافري دريايي و كانتينري در اين بندر احداث شد.

به گزارش ايرنا نورالله اسعدي روز يكشنبه به مناسبت فرارسيدن چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي اظهار كرد: اين بندر سابقه طولاني در تجارت دريايي داشته و ساخت و بهره‌برداري از اسكله‌هاي ويژه پذيرش كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما در بندر خرمشهر از ابتداي سال 1300 شمسي شروع شده و اين فعاليت‌ها در زمان جنگ جهاني دوم و پس از آن به اوج خود رسيد.
وي تصريح كرد: در سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي بندر خرمشهر با داشتن 10 اسكله يكي از بزرگترين بنادر كشور به‌حساب مي‌آمد؛ به طوري كه در سال 1356 چهار ميليون تن كالا از طريق اين بندر به كشور وارد مي‌شد.
مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر با اشاره به اينكه پس از وقوع جنگ تحميلي 8 ساله، بخش زيادي از زيرساخت‌ها و تاسيسات اين بندر خسارت ديد افزود: پس از جنگ تحميلي علاوه بر اينكه زيرساخت‌هاي قبل از جنگ اعم از اسكله‌ها، انبارها و محوطه‌ها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندري و دريايي بازسازي شد، اين بندر در حوزه‌هاي مختلف شاهد توسعه و افزايش ظرفيت اسمي تخليه و بارگيري كالا و همچنين سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف بوده است.
وي در خصوص مقايسه ظرفيت‌ها و زير ساخت‌هاي بندر خرمشهر با دوران قبل از انقلاب اسلامي گفت: تمام زيرساخت‌هاي بندر خرمشهر كه قبل از جنگ تحميلي و انقلاب وجود داشته است كاملا بازسازي شده و علاوه بر آن امكانات و ظرفيت‌هاي جديدي نيز به آن افزوده شده است.
اسعدي يكي از شاخص‌ترين اين امكانات، ايجاد اسكله هاي كانتينري و تجهيز آن به تجهيزات مدرن عنوان كرد و اظهار داشت: احداث محوطه‌هاي نگهداري كانتينر (cy) و تجهيز آن به نحوي انجام شده كه مي‌توان ادعا كرد بندر خرمشهر قبل از انقلاب فاقد كاركرد كانتينري بوده و درحال حاضر با داشتن ترمينال كانتينر استاندارد داراي ظرفيت تخليه و بارگيري حداقل 250هزار TEU در سال است.
وي ادامه داد: يكي ديگر از مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته براي توسعه بندر خرمشهر، احداث پايانه مدرن مسافري دريايي با ظرفيت جابجايي 2 هزار مسافر در روز مي باشد.
اين پايانه مجهز، با داشتن 2 پست اسكله، ظرفيت پهلو دهي همزمان 2 كشتي كاتامارا را داراست.
مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر خاطرنشان كرد: پايانه مسافري دريايي خليج‌فارس به عنوان يكي از بزرگترين و مدرن‌ترين ترمينال‌هاي دريايي كشور و منطقه، نقش عمده‌اي در توسعه مناسبات تجاري بندر با ساير بنادر منطقه دارد.
وي گفت: اگر چه ظرفيت اسمي اين پايانه جابه‌جايي روزانه 2هزار نفر است، اما فعلا تنها يك مقصد خرمشهر- كويت و بالعكس در اين بندر فعال است اما از سوي ديگر امكان مسافرت دريايي به مقصد عتبات عاليات از طريق پايانه خليج‌فارس بندرخرمشهر فراهم شده است.براي ايجاد مسيرهاي دريايي در خرمشهر به تامين زيرساخت‌هاي لازم در كشور مقصد نياز است.
وي در ادامه تصريح كرد: بندرخرمشهر همچنين با بهره‌گيري از امكانات ويژه و نيز تعرفه‌هاي ارزان قيمت،‌ مناسب‌ترين بندر كشور در زمينه واردات و صادرات مجدد كالا محسوب مي‌شود.
مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر گفت: بندر خرمشهر همچنين بعد از انقلاب و جنگ تحميلي، مجهز به محوطه ها و اسكله بارگيري ژاكت‌هاي نفتي با سرمايه گذاري بخش خصوصي شد و اين بندر اكنون جزو بنادر داراي امكان صادرات فرآورده هاي نفتي است.
اسعدي با بيان اينكه در دوران قبل از جنگ تحميلي بندر خرمشهر تنها تا چهار ميليون تن امكان تخليه و بارگيري داشت گفت:با توجه به توسعه و افزايش اسكله ها و زير ساخت‌هاي اين مجتمع بندري، در حال حاضر در صورت لايروبي اروند روند و جمع آوري مغروقه‌ها، و امكان پذيري ورود شناورهاي با تناژ بالا، بندر خرمشهر ظرفيت تخليه و بارگيري 10ميليون تن در سال را داراست.
بندر خرمشهر به عنوان يكي از قديمي‌ترين و بزرگترين بنادر ايران، در شمال غربي خليج‌فارس و در جنوب غربي ايران در همسايگي جنوب شرقي عراق در محل تلاقي رودخانه‌هاي اروندرود و كارون قرار دارد.
اين بندر با كشور عراق داراي مرز مشترك بوده و حلقه طلايي ارتباط تجاري كشور با كشورهاي حاشيه خليج‌فارس است.
7100/6068