ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در بسیاری از شهرهای جهان به عنوان یكی از الزامات مدیریت شهری، ویژه در كلانشهرها دنبال می شود.
این موضوع سبب شده است تا در سالهای گذشته، نگاه شهرداران شهرهای بزرگ ایران نیز به این مساله معطوف و خطوط دوچرخه سواری در شهرهایی همچون تهران، اصفهان و ... ایجاد شود.
شهروندان شیرازی در یك ماه گذشته صاحب مسیرهایی در برخی خیابان های شهر شدند تا برای سفرهای درون شهری خود از دوچرخه به جای خودرو استفاده كنند.
این اقدام با واكنشهای مثبت كارشناسان و از سویی دیگر با انتقادهای برخی شهروندان روبرو شده است.
برخی شهروندان، ایجاد مسیر دوچرخه سواری را اقدامی تبلیغاتی و غیركارشناسانه میدانند اما نظر اساتید دانشگاه شیراز در این باره متفاوت است و آن را به منزله جراحی می دانند كه در دراز مدت به نفع این كلانشهر خواهد بود.
مسیرهای دوچرخه سواری بیشتر در خیابانهای مركزی كلانشهر شیراز ایجاد شده است و در هم تنیده شدن ترافیك و اختلال در آمد و شد خودروها در این مسیرها و نیز سلب امكان پارك خودرو در یكی از حاشیه های خیابان، گلایه برخی اهالی و كسبه را به دنبال داشته است.
با این وجود، نگاه علمی استادان دانشگاه حاكی از آن است كه ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، نسخه ای اجتناب ناپذیر برای شهرهای بزرگ تلقی می شود.
از این منظر، كاهش آلودگی هوا با بهره نگرفتن از وسائل نقلیه شخصی و علاوه بر آن، ایجاد تحرك و شادابی به عنوان ملزومات زندگی در عصر ماشین می تواند رهاوردهای مهم این طرح در طولانی مدت باشد و از این رو، این كارشناسان، برخورد شتابزده با این اقدام كارشناسی به خاطر برخی مشكلات كوتاه مدت را ناروا می دانند و همگان را به در نظر گرفتن منابع بلندمدت شهر ترغیب می كنند.
** بازگشت به سنتی قدیمی
اگر چه در سده گذشته، فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین پدران و پدربزرگ ها رواج داشته اما اكنون این امر در نسل كنونی به فراموشی سپرده شده است و از این رو، برخی معتقد هستند كه این شیوه حمل و نقل سالم باید دوباره در جامعه ایرانی رواج پیدا كند.
تجربههای موفق جهانی در خصوص گسترش دوچرخه سواری در كشورهایی نظیر آلمان، هلند، چین و ژاپن وجود دارد كه نیاز است با بهرهگیری از این تجارب، فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین شهروندان جامعه ما نیز جای خود را باز كند تا در مواقع ایجاد زیرساختهای دوچرخه سواری به جای تقابل افكار عمومی،هم سویی و مطالبهگری در این زمینه در جامعه ایجاد شود.
** مخالفان چه می گویند؟
افشین رضاییپور یكی از كسبه خیابان قصردشت شیراز است كه مسیر دوچرخه سواری از مقابل فروشگاه او می گذرد و میگوید كه از ایجاد این مسیر دل خوشی ندارد.
برزگر به خبرنگار ایرنا گفت كه در هفتههای اخیر كه مسیر دوچرخه سواری در مقابل فروشگاه او ایجاد شده دیگر مشتریانش نمی توانند لحظهای مقابل فروشگاه او و در حاشیه خیابان خودروشان را پارك كرده و از او خرید كنند.
این اظهارات در حالی بیان شد كه قبل از ایجاد مسیر دوچرخه سواری در خیابان قصردشت شیراز، پارك خودرو در این محل ممنوع بود اما متاسفانه برخی رانندگان این مساله را نادیده می گرفتند و در حاشیه خیابان توقف می كردند.
برزگر ادامه داد: از زمانی كه این مسیر ایجاد شده مشكلات بسیاری در خصوص بارگیری و تخلیه بار مغازهداران این منطقه ایجاد شده است.
او می گوید كه ایجاد این مسیر تنها ترافیك بیشتر و نارضایتی بازاریان و ساكنان محلههای اطراف را در برداشته است.
** اول فرهنگ دوچرخه سواری بعد ایجاد مسیر
سینا كشاورز یكی از شهروندان شیرازی است كه با گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه موافق است اما می گوید كه هنوز این فرهنگ در بین اهالی شهر نهادینه نشده است.
كشاورز به خبرنگار ایرنا گفت: اكنون كه مسیر دوچرخه سواری در خیابان های مركزی شیراز ایجاد شده در طول روز كمتر دوچرخه سواری در این محلها دیده می شود و متاسفانه مسیرهای دوچرخه سواری شیراز در حال حاضر به محل تردد موتورسیكلتها،عابرین پیاده و یا پارك خودروها تبدیل شده است.
وی افزود: ابتدا باید با فرهنگ سازی مردم را به دوچرخه سواری و استفاده از این وسیله نقلیه سالم ترغیب كرد و بعد به فكر ایجاد زیرساختهای آن بود در صورتی كه اكنون برعكس است و مسیر داریم اما فرهنگ استفاده از دوچرخه در جامعه وجود ندارد و تنها ایجاد این مسیرها ترافیك را در شهر ایجاد كرده است.
** خیابان یا موش آزمایشگاهی
مسیر دوچرخهسوای در خیابان عفیفآباد شیراز نیز احداث شده است.
خانم جعفری از ساكنان این خیابان براین باور است: خیابان عفیف آباد شیراز در سالیان گذشته، به موش آزمایشگاهی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر شیراز تبدیل شده است، چون مسئولان هر طرحی را كه می خواهند در این شهر پیاده كنند ابتدا آن را در خیابان عفیف آباد آزمایش می كنند.
وی گفت: هر روز با استرس اینكه امروز دوباره ممكن است چه بلای جدیدی بر سر خیابان عفیف آباد آمده باشد از منزل خارج می شویم.
این شهروند شیرازی افزود: این خیابان یك روز مسدود و برای جشن ها و مناسبتهای مختلف آماده و روزی دیگر تنها به گذر پیاده تبدیل و از ورود خودرو به عفیفآباد جلوگیری می شود و اكنون نیز یك لاین آن بسته و به مسیر دوچرخه سواری تبدیل شده است.
او درخواست كرد كه مسئولان شهری به خواست و آسایش اهالی این خیابان نیز توجه داشته باشند و از تغییر مداوم كاربری این خیابان جلوگیری كنند.
جعفری گفت كه در بیشتر ساعات روز در خیابان عفیف آباد و این منطقه ترافیك سنگین وجود دارد و در حال حاضر با مسدود كردن یك خط (لاین) این خیابان برای مسیر دوچرخه سواری وضعیت وخیمتر نیز شده است.
وی ادامه داد: مسئولان نباید خیابانهای این شهر را عرصه تصمیمات غیركارشناسی و شتابزده نمایند و تحمل مشكلات و سختی های حاصل از این اقدامات را به مردم تحمیل كنند.
**ملاصدرا قفل شد
یكی از كسبه خیابان ملاصدرا شیراز نیز گفت: در پی ایجاد مسیر دوچرخه سواری در خیابان ملاصدرا،ترافیك این محدوده بسیار زیادتر و غیرقابل تحمل شده است، پلیس نیز ناچار به مسدود كردن تنها بریدگی در بخش انتهایی این خیابان شده و رانندگان برای بازگشت به خیابان ملاصدرا به ناچار باید میدان نمازی را دور بزنند و عملا مسیری كه در پنج دقیقه می شد آن را پیمود اكنون حداقل نیم ساعت زمان نیاز دارد.
سعیدرضا شیبانی با اشاره به اینكه از گذشته تاكنون بیشترین ترافیك شیراز در خیابان ملاصدرا بوده است، گفت: هر باند خیابان ملاصدرا سه لاین داشت كه با ایجاد مسیر دوچرخه سواری عملا یك لاین آن مسدود شده و این مساله وضعیت را تشدید و عملا ترافیك غیرقابل تحملی در این خیابان ایجاد كرده كه این مساله در زمان بحران نیز می تواند منجر به رخدادی ناگوار شود.
** موافقان چه می گویند؟
از سوی دیگر، موافقان ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز بر كارشناسی بودن این ایده و نیاز شهر به چنین شیوه حمل و نقل تاكید دارند و می گویند كه منافع بلندمدت شهر را نباید قربانی مشكلات اندك روزهای نخست اجرای طرح كرد.
استاد دانشگاه و رئیس مركز تحقیقات حمل و نقل و ترافیك دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز به لحاظ كارشناسی هیچگونه ایرادی ندارد.
قاسم حبیب آگهی اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك شهر شیراز در حال انجام است و قسمتی از این طرح نیز درباره ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری است كه نتایج نهایی آن در یك ماه آینده آماده و تكمیل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا مسیرهای دوچرخه سواری كه تاكنون در شیراز احداث شده زیر نظر مطالعات دانشگاه شیراز بوده یا خیر؟ گفت: مطالعات هنوز در حال انجام است و نتایج آن بیرون نیامده و ممكن است مسیرهای دوچرخه سواری كه تاكنون در شیراز ایجاد شده بخش كوچكی از طرح نهایی ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری كلانشهر شیراز باشد و مسیرهای دیگر نیز در آینده احداث خواهد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: طرح مطالعاتی ایجاد مسیر دوچرخه سواری كه زیرنظر دانشگاه شیراز انجام می شود قطعا با درنظر گرفتن تمامی موارد و كارشناسی خواهد بود و اگر مسیرهای كنونی كه ایجاد شده نیز نیاز به اصلاح داشته باشد در طرح نهایی بیان می شود.
** جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری شیراز درست است؟
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال كه آیا مسیر دوچرخه سواری باید در رینگ های پیرامونی و یا مركزی شهر احداث شود گفت: مسیرهای دوچرخه سواری باید در مركز شهر ایجاد شود چون مسافرتهای طولانی مدت شهری را نمی توان با دوچرخه انجام داد و این وسیله نقلیه سالم برای مسافرتهای كوتاه و چند كیلومتری مورد استفاده قرار می گیرد و پیمودن مسیرهای طولانی درون شهری با دوچرخه امكان پذیر نیست و باید با مترو و اتوبوس انجام شود.
حبیب آگهی با اشاره به اینكه دوچرخه باید به عنوان تغذیه كننده مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بیشتر سفرها در مركز شهر كوتاه است و ترافیك نیز در این قسمت وجود دارد و به همین دلایل استفاده از دوچرخه مناسب ترین وسیله نقلیه است.
وی با اشاره به نارضایتی برخی شهروندان كه مسیر دوچرخه سواری شیراز از نزدیكی منازل و یا محل كسب آنها می گذرد، گفت: هر طرح ترافیكی و جدیدی در ابتدا با مخالفتهایی مواجه می شود كه در نهایت باید منافع عمومی همه مردم و شهروندان دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.
حبیب آگهی اضافه كرد: آلودگی هوا در مركز شیراز بیش از سایر نقاط این شهر وجود دارد كه احداث مسیر دوچرخه سواری و در پی آن كاهش تردد خودروها در مركز شهر بیش از همه برای ساكنان و افرادی كه دائما در این نقطه زندگی می كنند مفید خواهد بود و قطعا تردد كمتر وسایل نقلیه و خودروهای شخصی در مركز شهر شیراز ابتدا به نفع مردم و اهالی این مناطق است.
وی ادامه داد: در شرایط كنونی شهروندان باید مطالبه گری در خصوص توسعه كمی و كیفی زیرساختهای حمل و نقل سالم را از مسولان مطالبه كنند نه اینكه در مقابل آن موضعگیری منفی انجام دهند.
این استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی كارشناسی وی از اجرای طرح ترافیك در شیراز گفت: در كوتاه مدت با راهكارهای علمی می توان ترافیك را در كلانشهر شیراز مدیریت كرد اما در دراز مدت لازم است كه طرح ترافیك در این كلانشهر اجرایی شود.
**استفاده از خودرو شخصی تنها در مواقع اضطراری
فرید الدین پیرویان استاد حمل و نقل و ترافیك بخش مهندسی عمران دانشگاه شیراز نیز معتقد است: تجربه و دانش نشان داده كه زیربنای یك الگوی حمل و نقل سالم و موفق را باید ناوگان عمومی و پوسته ظاهری آن را حمل و نقل فعال مانند دوچرخه سواری و پیاده روی تشكیل دهد و از خودرو شخصی نیز تنها در مواقع ضروری استفاده شود.
این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اشاره به اینكه سیستم حمل و نقل در بسیاری از نقاط كشور ما بیمار است و نیاز به ریاضت كشیدن و سختی هایی دارد؛ احداث مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز گام بسیار خوبی است كه درباره فلسفه و ایجاد آن هیچ كارشناسی ایرادی فنی وارد نخواهد دانست.
وی ادامه داد: نحوه اجرا و احداث مسیرهای دوچرخه سواری مسالهای است كه نیاز به بررسیهای كارشناسانهای دارد كه به عنوان مثال، عرض مسیرها به چه میزان باید باشد و آیا این مسیرها به صورت رفت و برگشت احداث شود و یا اینكه چه علائمی در طول این مسیرها قرار گیرد.
استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال كه آیا جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز كه در مركز شهر و مسیرهای پرتردد انتخاب شده درست است یا خیر؟ گفت: این مسیرهایی كه در حال حاضر در شیراز احداث شده بخش كوچكی از شبكه كلی دوچرخه سواری این كلانشهر خواهد بود.
وی ادامه داد: باید با دید كلی به این مساله نگاه كرد به گونه ای كه مسیر دوچرخه سواری هر شهری باید شبكه ای پیوسته باشد كه كل شهر را پوشش دهد و اینكه اگر شهروندی از نقطه ای از این شهر قصد سفر به محلی دیگر را داشته باشد در صورت تمایل امكان دوچرخه سواری بصورت ایمن وجود داشته باشد.
**ایمنی مسیر دوچرخه سواری
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه به ایمن بودن و پیوستگی شبكه دوچرخه سواری تاكید كرد و افزود: از نظر فنی اولین اصلی كه باید در احداث مسیر دوچرخه رعایت شود ایمنی دوچرخه سوار است چون طبیعتا در تقابل بین خودرو و دوچرخه، اتومبیل برنده است و ضروری است كه در تمام طول مسیر دوچرخهسواری كاملا این اصل مورد توجه قرار گیرد كه حتی اگر خودرویی ناآگاهانه خواست وارد این مسیر شود این امكان میسر نباشد.
پیرویان اظهار داشت: به عنوان مثال در محل ورود خودرو از خیابان به كوچه باید اصول فنی به طور كامل اعمال شود كه راننده اتومبیل بداند كه از این محل دوچرخه نیز عبور می كند و حق تقدم با دوچرخه سوار است و همچنین در این محل از علائم خاص نظیر رنگ آمیزی و یا برآمدگی سطوح استفاده شود كه مسیر دوچرخهسواری در محل تقاطع با عبور خودرو بالاتر از سطح خیابان قرار گیرد كه راننده ناخودآگاه احساس كند كه این محل كه وارد آن شده بخشی از حریم دوچرخه سواری است و لذا اصول رانندگی و ایمنی را رعایت كند.
وی با بیان اینكه لازم است در سرتاسر مسیر دوچرخه سواری از علایم ویژه استفاده شود،گفت: از نظر كلی،ساخت مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز كار اصولی و درستی است كه من نیز بطور كامل از آن حمایت می كنم.
**كسبه نباید با خودرو به محل كار بروند
این استاد دانشگاه در پاسخ به این نكته كه ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در بعضی نقاط شیراز موجب گلایه بازاریان و كسبه محلی شده است، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر اغلب محل های پارك حاشیههای خیابان در طول روز توسط كسبه و بازاریان اشغال شده بگونه ای كه این قشر در اوایل صبح خودروهای خود را در این محل ها پارك و تا آخر شب كه در محل كسب و كار خود هستند نیز این جای پارك ها را اشغال می كنند در صورتی كه این روش صحیح نیست و كسی كه صبح به محل كسب خود می آید و شب به منزل می رود نباید با خودرو شخصی تردد كند بلكه باید از حمل و نقل عمومی و یا سالم مانند دوچرخه استفاده كند.
پیرویان ادامه داد: استفاده خودرو شخصی تنها در موارد ضروری و یا برای افرادی نظیر سالمندان و معلولین كه توانایی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند توصیه می شود و برای استفاده این گروه نیز باید پاركینگ غیر حاشیهای تعریف شود.
**حذف جای پارك
استاد بخش حمل و نقل و ترافیك دانشگاه شیراز اضافه كرد: در بسیاری از كشورهای پیشرفته جهان پاركینگهای حاشیه خیابان حذف شده چون با برداشتن این محلها مسیرهای دوچرخه سواری می توان ایجاد كرد و همچنین یك لاین خیابان برای تردد خودروها نیز باز خواهد شد و در پی آن ترافیك نیز روانتر می شود.
پیرویان با تاكید بر اینكه هر مجتمع تجاری باید موظف شود كه برای مشتریان خود پاركینگ تهیه كند، اظهار داشت: اگر این كار امكان پذیر نیست، شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محلهای مورد نیاز پاركینگ طبقاتی احداث كند.
او اضافه كرد: در ساخت پاركینگ نیز این نكته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد كه فاصله پاركینگ تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مركز خرید باشد كه مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.
** تحمل مشكلات برای هدف متعالی
این استاد دانشگاه گفت: اگر شهروندان شیرازی مشكلاتی را كه در پی ایجاد مسیرهای دوچرخه در شیراز ایجاد شده را تحمل كنند قطعا در دراز مدت و در بازه زمانی حدود پنج سال دستاوردهای آن را مشاهده می كنند كه نه تنها وضعیت ترافیك شهر بهبود پیدا خواهد كرد بلكه به كاهش آلودگی هوا نیز كمك شایانی میشود و همچنین بیماری های بسیاری نظیر اضافه وزن، قند خون، چربی، ضعیف شدن عضلات كه امروزه مردم جامعه را دچار كرده است نیز كمتر خواهد شد.
وی افزود: گسترش پیاده روی و فرهنگ دوچرخه سواری باعث رونق گرفتن اقتصاد منطقه نیز خواهد شد و در پی این مساله كسب و كار كسبه محلی نیز رونق خواهد گرفت.
** ایجاد مسیر دوچرخهسواری براساس تجربه جهانی
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز نیز دراین باره گفت: احداث مسیر دوچرخه سواری در شیراز براساس تجربه ای موفق در ایران و جهان پیاده سازی و در حال اجرا است.
مجتبی زوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از شیراز به عنوان تنها كلانشهر كشور كه از هوای پاكی برخوردار است یاد كرد و افزود: برای تداوم و حفظ این شرایط باید براساس سیستم سلامت محور و دوستدار محیط زیست سیستم ناوگان حمل و نقل را پیاده سازی كرد كه طرح ایجاد مسیر دوچرخهسواری براین اساس در شیراز در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در اجرای مسیرهای دوچرخه سواری این شهر ارتباطی منطقی نیز با سایر ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر قطار شهری و پایانه های اتوبوسرانی و مراكز شاخص تولید و جاذبه سفر مورد توجه قرار گرفته است.
**ایجاد مسیر دوچرخه در محلهای پارك ممنوع
زوربخش اظهار داشت: مسیرهای دوچرخه سواری كه تاكنون در شیراز احداث شده عمدتا براساس مطالعات كارشناسی و در محلهایی است كه توقف خودرو در حاشیه خیابان ممنوع بوده است.
وی با اشاره به گلایه های برخی شهروندان شیرازی و اهالی خیابان عفیف آباد در خصوص ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و مشكلاتی كه برای آنها ایجاد شده گفت: براساس قوانین راهنمایی و رانندگی تنها در یك سمت خیابان عفیفآباد توقف خودرو در حاشیه خیابان مجاز بوده و در سمت دیگر این خیابان كه اكنون مسیر دوچرخه در آن محل ایجاد شده اگر خودرویی پارك میشده براساس رویه ای خلاف قانون و غیرمجاز بوده است.
معاون شهردار شیراز در ادامه صحبتهای خود اشاره كرد: اگر شهروندان در استفاده از مسیرهای دوچرخهسواری مشاركت فعالی داشته باشند قطعا این مساله نقش بسزایی در بهبود شرایط ترافیكی شهر خواهد داشت و همچنین كسبه محلی و صاحبان واحدهای تجاری نیز از این مساله سود می برند چون ارتباط بصری فرد پیاده و دوچرخه سوار به مراكز تجاری بسیار بیشتر از افراد استفاده كننده از خودرو شخصی است.
**تعریض خیابان، دعوت از خودرو شخصی است
این مقام شهری اظهار داشت: تجربه نشان داده كه هر اندازه معبر و پاركینگ ساخته و خیابان در شهرها تعریض شود عملا دعوت از خودروهای شخصی برای آمدن به خیابانها انجام شده است و قطعا مشكل ترافیك نیز وخیم تر خواهد شد.
زوربخش در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره كرد: تاكنون نزدیك به هشت كیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز احداث شده كه این آمار تا 22 بهمن ماه امسال به حدود 22 كیلومتر افزایش می یابد.
وی ادامه داد: براساس پیش بینیها تا نیمه نخست سال 98 حدود 60 كیلومتر مسیر دوچرخه سواری در فازهای بعدی در این كلانشهر احداث خواهد شد.
وی در ادامه به انتقاداتی كه در جامعه نسبت به پارك و تردد خودرو و موتور سیكلت در مسیرهای تازه احداث شده دوچرخه سواری در شیراز مطرح می شود اشاره كرد و گفت: متاسفانه این روند قانون شكنانه از گذشته نیز وجود داشته است، به گونهای كه موتورسوارها در پیاده رو نیز تردد می كرده اند و یا اتومبیل به خیابان یك طرفه نیز وارد میشود و یا در پیاده رو توقف می كنند و این ناهنجاری هایی است كه همیشه وجود داشته و لازم است با ابزارهای خاص خود با متخلفین برخورد صورت گیرد.
** بانوان می توانند از مسیرهای دوچرخه سواری شیراز استفاده كنند
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز اظهار داشت: هیچگونه محدودیتی برای استفاده بانوان از مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شده در این كلانشهر وجود ندارد و هیچ دستگاهی هم تاكنون چنین محدودیتی ایجاد نكرده است.
وی افزود: مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز با رویكردی عدالت محور ایجاد شده و عموم شهروندان چنانچه قوانین و چارچوب های لازم و همچنین نظم شهری را در این زمینه رعایت كنند می توانند از آن بهره گیرند.
زوربخش اظهار داشت: زنان می توانند با رعایت چارچوب و ارزشهای اسلامی از مسیرهای دوچرخه سواری سطح شهر شیراز استفاده كنند.
وی گفت: همانگونه كه زیرساخت ها در همه ناوگان های حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاكسی برای استفاده زنان و مردان مهیا شده است، چنانچه نظم اجتماعی و چارچوبهای كلی معابر حفظ شود هیچگونه محدودیتی برای استفاده بانوان از دوچرخه و مسیرهای دوچرخه سواری وجود ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز اضافه كرد: آژانسهای كرایه دوچرخه نیز هیچگونه محدودیتی در اجاره دادن دوچرخه به بانوان ندارند، همانگونه كه از قبل این كار در بوستان های شهر شیراز نیز انجام می شد.
زوربخش اظهار داشت: دوچرخه سواری و استفاده از این وسیله برای حمل و نقل، روشی كاملا پاك و سالم است و حفظ سلامت مردان با زنان نیز تفاوتی ندارد، حتی حفظ سلامت بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سلامت جسمی زنان می تواند تداوم سلامت جامعه و نسل های آینده را تضمین كند.
وی باری دیگر تاكید كرد كه هیچ محدودیتی برای استفاده شهروندان از مسیرهای دوچرخه سواری اعمال نشده است و همگان می توانند از این خدمات استفاده كنند.
9873/ 2027
گزارش از محمدامین افشارپور
شیراز- ایرنا- برخی خیابان های شهر شیراز در یك ماه گذشته دارای مسیرهای ویژه ای برای تردد دوچرخه شده اند، اقدامی كه موافقان و مخالفانی داشته است.