۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83187014
T T
۰ نفر
نقدینگی و تحریم از متغیرهای اصلی اقتصاد كشور است

اراك - ایرنا - یك اقتصاددان گفت: نقدینگی و وضعیت تحریم از جمله متغیرهای اصلی اقتصاد ایران به شمار می رود كه نیازمند ارایه راهكار علمی برای كاهش آسیب در این دو حوزه است.

به گزارش ایرنا، «حسین عبده تبریزی» روز دوشنبه در همایش ملی توسعه سیاست های گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل استانداری مركزی افزود: اهتمام جدی فعالان اقتصادی به امر صادارت می تواند در شرایط فعلی بهترین گزینه برای رونق اقتصادی و تحول در بازار كسب و كار باشد.
این اقتصاد دان كشور اضافه كرد: پس از مقوله صادرات، انتقال پول یكی از مباحث مهم تجاری در شرایط تحریم است كه این مهم نیز با درایت متولیان قابل حل است.
وی اظهار داشت: نقدینگی و وضعیت تحریم از جمله متغیرهای اصلی اقتصاد ایران به شمار می رود كه نیازمند ارایه راهكار علمی برای كاهش آسیب در این دو حوزه است.
اقتصاددان گفت: مجموعه فعالیت هایی توسط دولت برای مقابله با تحریم ها در بازه زمانی تا 13 آبان ماه، مردادماه و تا پایان سال انجام شده است.
عبده تبریزی افزود: كاهش حجم نقدینگی از جمله فعالیت های مطلوب بانك مركزی برای مقابله با افزایش لجام گسیخته و آسیب زا به اقتصاد كشوربوده است.
وی اظهار داشت: حفظ ذخایر ارزی و بازگشت ارز ناشی از صادرات، دیگر سیاست دولت در تعادل بخشی به بازار ارز بوده است.
عبده تبریزی افزود: محدودیت ارزی برای ورود كالاهای تجملاتی به كشور، تامین كالاهای اساسی، اصلاح نظام بانكی، ساماندهی موسسات مالی و بهره گیری از كارت هوشمند از جمله برنامه های تقویت تدریجی كوتاه مدت در حوزه اقتصادی است.
این اقتصاددان كشور، وضعیت ایران در بخش نقدینگی را نامطلوب ارزیابی كرد و گفت: در این زمینه نقدینگی ۲۵ درصد را تجربه كردیم، اما باید تلاش كرد تا نقدینگی به ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش یابد.
این اقتصاددان گفت: دولت تلاش كرده تا پایه پولی كشور را حفظ كند و آنچه باعث شده تا پایه پولی حركت صعودی داشته باشد بدهی بانك ها و موسسات مالی به بانك مركزی است.
عبده تبریزی افزود: حجم نقدینگی از سال 92 افزایش یافته كه باید تدبیر لازم برای جلوگیری از آسیب به بخش های مختلف اقتصادی اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: دولت برای ساماندهی این مهم، اصلاح نظام بانكی را كلید زده است و حركت در این مسیر می تواند به سرمایه گذاری در بخش تولید كمك كند.
این اقتصاددان كشور گفت: اكنون فشار به حمل و نقل دریایی كشور افزایش یافته است و فعالان اقتصادی باید مسیرهای حمل و نقل جایگزین را انتخاب كنند تا كمترین آسیب را در تحریم متحمل شوند.
عبده تبریزی گفت: تورم امسال از ۲۸ درصد عبور كرده است و در سال آینده نرخ تورم بالاتری پیش بینی می شود.
وی به اظهار نظرها در خصوص تحریم ها در كشور اشاره كرد و گفت: برخی معتقدند هدف آمریكا از تحریم ها، تغییر رفتار و ایجاد خلل در نظام ایران است.
این اقتصاددان كشور گفت: محورهای مقابله با تحریم در سه قالب كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است كه در برنامه تقویت تدریجی كوتاه مدت اقداماتی از قبیل مدیریت ارزی، نقل و انتقالات مالی، توقف سوییفت، بازار ارز و امنیت غذایی و اقتصادی انجام شده است.
عبده تبریزی، یكی از اصلی ترین معضلات اقتصادی درماه های اخیر را بازار ارز دانست و ادامه داد: در این راستا دولت كار ویژه هایی از قبیل تزریق ارز نیمایی برای تامین كالاهای اساسی انجام داده است.
وی، نقدینگی در اقتصاد را حاصل سه عامل سیاست بودجه ای، سیاست پولی و سیاست ارزی دانست.
عبده تبریزی درباره راهكارهایی كه باید برای بهبود وضعیت اقتصادی در نظر گرفته شود، عنوان كرد: بنگاه های اقتصادی برای برون رفت از شرایط فعلی و بهبود وضع اقتصادی و كسب و كار باید ارزیابی دقیقی از دوره تحریم ها داشته باشند و دولت و بانك مركزی نیز سیاست هایی را باید در خصوص نقدینگی اتخاذ كنند.
برگزاری پنل های تامین اجتماعی، مالیات و بانكی از برنامه های جنبی عصر این همایش ملی در اراك است.
استان مركزی به عنوان چهارمین قطب صنعت كشور بیش از 2 هزار و 800 واحد تولیدی كوچك، متوسط و بزرگ دارد.
6991/3075/