به گزارش ایرنا در سال 1359 سازمانی از ادغام سه واحد آموزشی «اداره كل تعلیمات حرفه ای وزارت كار و امور اجتماعی، صندوق كارآموزی و كانون كارآموزی» با نام سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی تشكیل شد كه در سال 60 به سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور تغییر نام یافت و هم اینك وابسته به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است.
این سازمان علاوه بر ستاد مركزی، دارای 31 اداره كل، بیش از 600 مركز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 17 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سطح كشور و همچنین مركز آموزش تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای است.
ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی مهارت نیروی كار كشور است كه فرآیند آموزش در قالب دوره های یك تا 18 ماهه به صورت كوتاه مدت و پودمان های تكمیلی بین سطوح تحصیلی از طریق آموزش در مراكز ثابت بخش دولتی، تیم های سیار شهری و روستایی، مراكز جوار صنایع و صنوف، مراكز جوار دانشگاه، مراكز جوار زندان، مراكز جوار پادگان ها، آموزش در مركز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و همچنین آموزش در بخش غیر دولتی توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد انجام می شود.
این سازمان در زمینه تامین و تربیت نیروی كار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش های مختلف صنعت، كشاورزی و خدمات و ارتقای فرهنگ مهارت های فنی جامعه نقش مهمی دارد.
دولت نسبت به مهارت آموزی نگاهی ویژه دارد به طوری كه گسترش مهارت آموزی در بین جوانان و افراد جویای كار از مهمترین برنامه های دولتمردان محسوب می شود.
** مهارت آموزی بستر ساز توسعه اقتصادی و رفع معضل اشتغال است
اشتغال فراگیر و كاهش میزان بیكاری تنها در گرو توسعه آموزش های فنی و مهارتی است و توسعه و عمومی كردن این آموزش ها امكان بهینه سازی منابع، كاهش هزینه تولید، جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی و ارتقای كیفی كار را فراهم می كند.
مهارت آموزی نقش مهمی در بهبود فضای كسب و كار، افزایش اشتغال مولد و استفاده مطلوب از فرصت ها دارد و در چارچوب مهارت های تخصصی و فنی می توان نیازهای مختلف اقتصادی و اجتماعی را رفع كرد.
بیكاری فزاینده دانش آموختگان دانشگاه ها گویای این مهم است و مادامی كه افراد مهارتی فرا نگرفته باشند نمی توانند شغلی پیدا كنند.
سیستان و بلوچستان ظرفیت های نهفته بسیاری دارد كه گسترش مهارت آموزی در این استان منجر به استعدادیابی و كشف ظرفیت ها و سوق دادن آنها به سمت تولید و توسعه منطقه می شود.
شماری از كارآموزان مراكز فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از توسعه مراكز سازمان آموزش فنی و حرفه ای قدردانی كرده و بر توسعه رشته ها و گروه های حرفه آموزی تاكید كردند.
حسین محمودی كه اكنون دارای كارگاه تولید درب و پنجره است گفت: اگر مراكز علمی استان هایی مانند سیستان و بلوچستان از سالهای گذشته به تاسیس رشته های فنی و حرفه ای اقدام می كردند امروز شمار جوانان جویای كار و بیكار این همه افزایش پیدا نمی كرد.
وی افزود: من خودم در مركز آموزش فنی و حرفه ای آموزش دیده و بلافاصله پس از پایان دوره در كارگاه درب و پنجره سازی مشغول بكار شدم و پس از مدت كوتاهی اقدام به ایجاد كارگاه كردم و چند نفر دیگر نیز در این كارگاه مشغول بكار هستند.
رستم كوچكزهی یكی از جوانان حرفه آموز نیز گفت: دارای مدرك كارشناسی از دانشگاه دولتی هستم از آنجایی كه شغل دولتی پیدا نكردم و نیاز به تامین امرار معاش داشتم بهترین كار را در حرفه آموزی دیدم و تصمیم دارم پس از پایان دوره آموزشی با دایر كردن واحد تولیدی ضمن ایجاد اشتغال برای خودم تعدادی دیگر از افراد جویای كار را نیز مشغول بكار كنم.
وی تصریح كرد: به جوانان توصیه می كنم بجای تلاش برای پشت میز نشینی كه آنهم به احتمال زیاد موفق استخدام نخواهند شد، بهتر است با مراجعه به مراكز آموزش فنی و حرفه ای به فراگیری حرفه رو آورند تا نیاز استان را برآورده سازند.
كوچكزهی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح های مختلف زیربنایی در استان مانند طرح انتقال گاز، راه آهن، فعالیت های بندری و صدها طرح كوچك و بزرگ
تمامی این طرح ها نیاز به فعالیت ها و كسب و كار جنبی دارند كه جوانان می توانند از هم اكنون با حرفه آموزی لازم این نیازها را در آینده تامین كنند.
** ایجاد جامعه مهارت گرا مهمترین اصل در حل مشكلات بیكاری و فقر است
مدیر كل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح فعالیت های این سازمان در طول سالهای انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در این استان تنها یك مركز ثابت فعال فنی و حرفه ای وجود داشت كه به بركت نظام جمهوری اسلامی هم اینك 24 مركز فنی و حرفه ای زیر پوشش این اداره كل فعالیت می كنند.
خداداد اولیائی گفت: قبل از انقلاب 18 كارگاه ثابت در سیستان و بلوچستان وجود داشت كه اینك به 166 كارگاه افزایش یافته است.
وی افزود: قبل از انقلاب هیچگونه آموزشگاه آزاد خصوصی در سیستان و بلوچستان دایر نبوده در حالی كه به بركت پیروزی انقلاب در حال حاضر 198 آموزشگاه بخش خصوصی در این استان فعال هستند.
مدیر كل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان بیان كرد: حرفه های آموزشی پیش از انقلاب تنها 30 حرفه بوده كه در سال 97 به 400 حرفه در استان افزایش یافته است.
وی مربیان فعال پیش از انقلاب را 25 نفر عنوان كرد و گفت: هم اینك 170 مربی فعال در مراكز این سازمان در حال ارائه آموزش های لازم به حرفه آموزان سیستان و بلوچستان هستند.
اولیائی افزود: ظرفیت آموزشی قبل از انقلاب 500 هزار نفر ساعت بود در حالی كه اكنون چهار میلیون و 500 هزار نفر ساعت است.
وی گروه هدف قبل از انقلاب را كارجویان و آسیب دیدگان عنوان كرد و گفت: به منظور توسعه فعالیت های فنی و حرفه ای و ارائه آموزشهای لازم به علاقه مندان هم اكنون گروه های هدف این سازمان را كارجویان، آسیب دیدگان، روستاییان و عشایر، شاغلین صنایع و صنوف، دانشجویان، فارغ التحصیلان، سربازان، زندانیان، حاشیه نشینان شهری و معتادان بهبودیافته تشكیل می دهند.
وی اظهار داشت: قبل از انقلاب تنها یك خوابگاه شبانه روزی در سیستان و بلوچستان دایر بوده كه اكنون 9 خوابگاه فعال در استان وجود دارد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان باوجود ظرفیت ها و توانمندیهای فراوان و تلاش های گسترده نظام جمهوری اسلامی هنوز به توسعه و پیشرفت لازم نرسیده و در دوره ای كه مسئولان نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب و دولتمردان نگاه ویژه ای به شكوفایی این ظرفیت ها و توسعه این استان دارند ایجاب می كند جوانان و تمامی نیروهای جویای كار بومی و غیر بومی با استفاده از این فرصت بدست آمده و حرفه آموزی های مورد نیاز منطقه بازار كسب و كار را رونق بخشند و در كنار سرمایه گذاریهای بخش خصوصی سهم بزرگی از توسعه و پیشرفت استان را به خود اختصاص دهند.
9923 **6081
دستاوردهای انقلاب در سیستان و بلوچستان؛
ایجاد 400 حرفه آموزشی ثمره 40 سال عمر انقلاب اسلامی است
۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر:
83187214
زاهدان- ایرنا- مدیركل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: قبل از انقلاب تنها 30 حرفه در این استان آموزش داده می شد كه به بركت پیروزی انقلاب اسلامی هم اینك به 400 حرفه افزایش یافته است.