۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83187846
T T
۰ نفر
خودباوری و حضور در میادین ورزشی هدیه انقلاب به بانوان

زنجان - ایرنا - زنان ایران زمین در پیروزی انقلاب و پس از آن نقش مهمی در عرصه های مختلف بویژه حوزه ورزش داشتند و در این میان بانوان زنجانی نیز در سال های گذشته ثابت كردند كه می توان با خودباوری و اعتماد به نفس به موفقیت های بی بدیلی در سطح ملی و بین المللی دست یافت.

به گزارش ایرنا، به گفته مسئولان ورزش استان زنجان؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی بانوان ورزشكار این استان در رقابت های مختلف ملی شركت كردند كه نتیجه آن كسب سه هزار مدال رنگارنگ بوده و در بخش برون مرزی نیز 300 مدال خوش رنگ را به ارمغان آورده اند.
با پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی این زمینه فراهم شد كه زنان با حجاب وارد عرصه های مختلف شوند و همین بانوان تلاشگر در طول 40 سال با پیشرفت های چشمگیر و دستاوردهای خیره كننده ای ثابت كردند كه حجاب نه تنها محدودیت نیست، بلكه مصونیت است.
فعالیت های انجام گرفته و كسب مدال های گوناگون توسط بانوان ورزشكار استان در مسابقات مختلف داخلی و خارجی نشان می دهد كه هر سال بهتر از سال گذشته آن به پیشرفت های خوبی نایل شده اند، هر چند تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارند.

**58 سالن ورزشی اختصاصی برای بانوان زنجانی
مسئول امور ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این پیشرفت چشمگیر به خصوص در زمینه ورزش بسیار مشهود است، چرا كه در سالهای قبل از انقلاب ورزش بانوان زنجان تنها در 6 رشته والیبال، بسكتبال، دو ومیدانی، شنا، ژیمناستیك واسكی فعال بود، هم اكنون زنان این استان فرصت فعالیت در بیش از 46 هیات ورزشی را دارند.
شهلا كاظمی افزود: به این منظورو برای حضور بیش از بیش بانوان در عرصه ورزش، 20 مجموعه ورزشی دولتی و حدود 300 سالن خصوصی فعال هستند كه از این تعداد 58 سالن فقط به فعالیت بانوان اختصاص دارد.
وی اضافه كرد: در سال های پیش از انقلاب تنها در مواردی بسیار معدود بانوان ورزشكاران زنجانی به تیم های ملی راه یافتند كه این حضور منجر به دستاوردی در میادین بین المللی نشد.
این مسئول ادامه داد: این در حالی است كه طی 40 سال گذشته و با ایجاد شرایط و زیرساخت های لازم، نزدیك به 150 زن از استان زنجان موفق به حضور در تیم های ملی شده و زیر پرچم جمهوری اسلامی در رقابت های بین المللی درخشیده اند.
به گفته وی، سرآغاز این موفقیت ها بصورت ویژه با حضور خانم ها زهرا تقی بیگلو و اعظم خدایاری، ورزشكاران معلول دو و میدانی كار در مسابقات جهانی سال 2000 در شهر سیدنی استرالیا كلید خورد كه در این رقابت ها خانم تقی بیگلو مدال طلا را از آن خود كرد.
كاظمی افزود: پس از آن، حضور بانوان ورزشكار زنجانی در مسابقات برون مرزی پررنگ تر شد، آنان با خود باوری و اعتماد به نفس بالا و حضور فعالانه در مسابقات مختلف، قدرت بانوان مسلمان ایرانی را به رخ جهانیان كشیدند.
مسئول امور ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان زنجان ادامه داد: از این موفقیت ها می توان به حضور خانم مهسا جاور در المپیك 2016 برزیل به عنوان اولین زن زنجانی حاضر در كاروان المپیك در تاریخ ورزش زنجان، كسب مدال برنز خانم اعظم خدایاری در پاراالمپیك 2004 آتن در رشته دو ومیدانی، مدال طلای خانم رقیه شجاعی در بازیهای پاراآسیایی 2018 جاكارتا و مدال طلای خانم سونا رزاقی در مسابقات جهانی تكواندو اشاره كرد.
وی اظهار داشت: ورزش بانوان استان زنجان در بخش قهرمانی در جایگاهی قرار گرفته است كه در رشته های مختلف ورزشی از جمله قایقرانی، سنگنوردی، تیرو كمان، تكواندو، كاراته ومدعیان قهرمانی در عرصه های جهانی را پرورش می دهد.
كاظمی افزود: به تازگی در بازیهای آسیایی و پاراآسیایی 2018 جاكارتا، از استان زنجان 18 بانوی ورزشكار حضور یافتند و افتخار آفریدند كه در مقایسه با سایر استانها آمار قابل توجهی را نشان می دهد كه نشان از خود باوری آنان حكایت دارد.

** كسب سه هزار مدال رنگارنگ ملی دستاورد بانوان ورزشكار زنجانی
وی اضافه كرد: پس از از پیروزی انقلاب اسلامی بانوان ورزشكار این استان در رقابت های مختلف ملی شركت كردند كه نتیجه آن كسب سه هزار مدال رنگارنگ بوده و در بخش برون مرزی نیز 300 مدال خوش رنگ را به ارمغان آورده اند.
این مسئول ورزشی ادامه داد: طی 20 سال گذشته 150 هزار ورزشكار سازمان یافته در رشته های مختلف ورزشی در این استان ثبت كه این رقم در سال جاری 14 هزار نفر اعلام شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای حوزه ورزش روستایی نیز گفت: طی 40 سال گذشته و با اقدامات انجام گرفته در بخش ورزش همگانی و روستایی نیز به افزایش قابل توجه مشاركت جمعیت زنان استان در فعالیت های ورزشی منجر شده است.
كاظمی افزود: در این راستا تنها در سال 97 طرح های پارك گام، جشنواره نشاط و فراغت، جشنواره ورزش های تطبیقی، مسابقات ورزشی زنان شاغل و استقرار ایستگاههای ورزش صبحگاهی در بیش از 16 مكان برای ارتقای ورزش همگانی در استان زنجان اجرا شده است.
این مسئول خاطرنشان كرد: همچنین طرح ویژه بررسی ساختار قامتی زنان روستایی در نزدیك به 130 روستای استان اجرا شد كه در ادامه، جهت غنی سازی برنامه های ورزشی و اوقات فراغت این زنان نیز برنامه های ریزی های ویژه ای اجرا شده است.
مسئول امور ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان زنجان ادامه داد: با مقایسه ای ساده می توان تغییر ساختار ورزش بانوان استان زنجان نسبت به سال های قبل از انقلاب را به وضوح دریافت و این اداره كل در طول این 40 سال تمامی توان اجرایی خود را در راستای ارتقای سطح نشاط و سلامت جامعه به كار گرفته است.

** تكواندوی بانوان زنجان در مسیربالندگی
نایب‌‌ رئیس هیات تكواندو استان زنجان نیر نیز معتقد است كه با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب و با وجود ناملایمات و كمبود ها، بانوان این سرزمین به ویژه این استان به موفقیت های چشمگیری در رشته های مختلف ورزشی نایل شده اند.
ماهرخ پرویزی كه 23 سال پیش رشته تكواندو را آغاز كرده و هم اكنون به عنوان داور و مربی فعالیت می كند، اضافه كرد: توسعه ورزش بانوان در مقایسه با سال های گذشته قابل قیاس نیست، زیرا در آن دوران یك خانم علاقمند به ورزش به سختی می توانست دوره های آموزشی خود را تحت نظر مربیان مجرب سپری كند.
وی اظهار داشت: با تمام ناهمواری ها وبخاطر عشق و علاقه وافر به رشته تكواندو رده های مختلف را سپری كردم داوری كیوروگی (درجه یك ملی)، داوری پومسه(بین المللی)و مربیگری(بین المللی) را كسب كرده ام.
این مربی با سابقه زنجانی ادامه داد: با كارهای و زیر ساخت های فراهم شده طی سال های گذشته ورزش تكواندو در بین خانواده های زنجانی نهادینه شده و درمقایسه با سال های گذشته تمایل بیشتری برای فعالیت فرزندان دلبند خود در این رشته نشان می دهند.
وی اضافه كرد: بیشترین شمار شركت كنندگان و علاقمندان به رشته تكواندو به فصل تابستان اختصاص دارد كه حتی پس از آغاز سال تحصیلی شمار آنان كمتر كاهش پیدا می كند.
پرویزی افزود: فعالیت های درخشان بانوان تكواندو كار كشورمان مانند كیما علیزاده در المپیك یكی از عوامل مهم در گرایش دختران به این رشته ورزشی بود و حتی نگاههای خانواده ها را بیش از گذشته تغییر داد.
وی یادآوری كرد: هم اكنون تكواندو به عنوان یك رشته تحصیلی در دانشگاه علمی و كاربردی توسط اساتید مجرب آموزش داده می شود كه از توجه و اقبال به این رشته پر طرفدار حكایت دارد.
این مربی باسابقه زنجانی خاطر نشان كرد: هم اكنون 900 نفر از بانوان شهر زنجان به صورت سازمان یافته و غیرسازمان یافته در رشته تكواندو فعالیت می كنند.

** استعداد یابی به رشد ورزش كمك می كند
نایب رئیس هیات دوومیدانی استان زنجان نیز با اشاره به رروند روبه رشد فعالیت های بانوان زنجانی در این رشته ورزشی گفت: از سال 69 به عنوان مربی فعالیت كاری خود را در حیطه دو و میدانی آغاز كردم، زمانی كه كمترین امكانات مورد نیاز ورزشی وجود داشت.
زهرا حاجوی افزود: طی 28 سال گذشته بانوان زنجانی در رشته دوو میدانی خوش درخشیدند چرا كه ماحصل آن كسب یكهزار و 500 مدال رنگارنگ بوده كه در نوع خود اقدامی مهم و ارزشمند محسوب می شود.
وی اظهار داشت: طی سال های گذشته بانوان زنجانی سالن اختصاصی ورزشی برای فعالیت در رشته دوو میدانی نداشتند و مجبور بودند هزینه های زیادی را برای این كار صرف كنند كه اكنون این مهم محقق شده و مشكلی در این بخش وجود ندارد.
این مربی ورزشی باسابقه زنجانی ادامه داد: این هیات ورزشی سرمایه گذاری متعددی را در رشته دو و میدانی برای گروههای هدف به ویژه نونهالان دارد و این موضوع مهم را در نقاط محروم آسیب پذیر شهر بسیار مورد توجه قرار داده است.
وی اضافه كرد: این هیات ورزشی، طبق برنامه ریزی مدونی استعداد یابی رشته دوو میدانی را با همكاری ارگان های متولی امر مانند آموزش و پرورش برای گروههای هدف را انجام می دهد كه این كار بسیار نتیجه بخش بوده و تاثیر بسزایی در كشف استعداد های بالقوه داشته است.
حاجوی افزود: این رشته ورزشی پس ازسالها اكنون به مرحله رشد و بالندگی رسیده بطوری كه ورزشكارانی در رده های مختلف سنی حتی پیشكسوتان در سالن ویژه دوومیدانی زنجان فعالیت می كنند.
وی خاطرنشان كرد: یكی از مشكلات اساسی رشته دو و میدانی و حوزه ورزش بانوان نبود حامی مالی است كه نبود این مساله معضلاتی را برای حضور موثر آنان در میادین مختلف فراهم كرده است.
9646/8068
۰ نفر