۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83189983
T T
۰ نفر

سیمای 40 سالگی انقلاب در قاب تلویزیون

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83189983
سیمای 40 سالگی انقلاب در قاب تلویزیون

تهران- ایرنا- شبكه های مختلف سیما به مناسبت آغاز دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه های مختلفی را برای مخاطبان خود تدارك دیده اند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، شبكه های سیما با بیش از یكصد عنوان برنامه تركیبی، تولیدی، مستند، فیلم سینمایی و تلویزیونی، مجموعه های نمایشی میهمان خانه های گرم مخاطبان در فجر انقلاب می شوند.

** شبكه یك سیما
- ویژه برنامه دهه فجر، به صورت زنده هر شب از ساعت 19:30 از این شبكه پخش می شود.این برنامه به تهیه كنندگی داریوش دلیری با اجرای پدرام كریمی و با محوریت پخش موسیقی های ملی، میهنی تهیه شده است.
- ویژه برنامه «به علاوه چهل» هر شب ساعت 23 با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی پخش می شود.این برنامه بررسی دستاوردها و داشته ها در آستانه 40 سالگی انقلاب، چشم اندازی برای جامعه ایران در دهه پنجم انقلاب را ترسیم می كند.
«به علاوه چهل» به تهیه كنندگی حامد شكیبانیا، كاری از گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبكه یك سیما سه شنبه‌ها با اجرای عبدالرضا امیر احمدی بعد از سریال شبانگاهی پخش می‌شود.
- مجموعه تلویزیونی «خط تماس» به تهیه كنندگی محسن علی اكبری و كارگردانی و نویسندگی جواد شمقدری هم از 12 بهمن هر شب ساعت 22:15 از شبكه یك سیما پخش می شود؛ در این مستند وقایع تاریخی انقلاب از بهمن 57 تا فروردین 58 طی 10 قسمت روایت می شود.
یكی از مهم ترین اتفاقات این برهه از تاریخ انقلاب، مساله پیروزی دانشجویان مسلمان در ختم قائله گروهك تروریستی خلق تركمن در گنبدكاووس است كه توسط عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب طراحی شده بود.
- ویژه برنامه «40 ستاره» با تهیه كنندگی كیوان مدنی درباره 40 موضوع علمی و اقتصادی در دهه انقلاب است كه بر اساس دانش و تفكر و تكنولوژی خاص كه توسط نخبگان ایرانی بومی سازی شده است صحبت می كند.این برنامه هر روز ساعت 17:30 پخش می شود.
- ویژه برنامه گروه سیاسی به نام «چرا انقلاب» در 20 قسمت 30 دقیقه ای كه به تهیه كنندگی حسین سبطی ساخته شده است و پخش آن از 12 بهمن آغاز می شود.
20 نفر از مبارزین نسل اول انقلاب در هر قسمت برنامه روایت گری می كنند؛ هزینه ای كه در راه مبارزه داده اند، علت اینكه وارد مبارزه شده اند و علیه چه كسی و چه چیزی به مبارزه پیوستند و نهایتا چرا انقلاب كرده اند.عموما كسانی هستند كه به حبس ابد محكوم شدند و متعلق به جریان های فكری مختلفی هستند.
- مجموعه 14 قسمتی مستند «116 روز در نوفل لوشاتو» هم از 12 بهمن ساعت 2 بامداد پخش می شود. این مستند درباره وقایع تبعید امام خمینی (ره) از ایران و سكونت ایشان در نوفل لوشاتوی فرانسه و تأثیر این اتفاق بر مردم آن منطقه است.
- از 12 بهمن همچنین هر روز ساعت 8 صبح مستند «هزار فامیل» در 10 قسمت 30 دقیقه ای پخش می شود.این مستند كه توسط عبدالمجید ارجمند، طراحی، نویسندگی و تهیه شده است، به زندگی رضا شاه از تولد تا مرگ و حاشیه های زندگی او و نزدیكانش به ویژه اشرف پهلوی و فرزندان شاه پرداخته است.
محل اصلی ساخت این مستند در تپه مانتن ویو واقع در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است كه در آن رضاشاه خاطرات خود را مرور می كند.
- ویژه برنامه «دعوت به راهپیمایی» كه یكشنبه ساعت 16:30پخش می شود از دیگر برنامه های شبكه یك برای دهه فجر است.

**شبكه دو سیما
- ویژه برنامه ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران جمعه 12 بهمن ساعت 9 همزمان با آغاز جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مهمانان و چهره های انقلابی و فرهنگی و همراه با بخش های متنوع و جذابی به صورت زنده پخش خواهد شد.
- «تاریكی شب، روشنایی روز» عنوان مجموعه تلویزیونی شبكه دو سیماست كه برای علاقمندان فیلم و سریال در ایام دهه فجر در نظر گرفته شده است.این مجموعه به نویسندگی و كارگردانی حجت قاسم زاده اصل و تهیه كنندگی مجیدرضا بالا پس از اتمام فصل دوم «بچه مهندس» از سه شنبه 23 بهمن ماه ساعت 21:30 در 19 قسمت روانه آنتن می شود.
- برنامه گفتگو محور «ایران» با حضور دكتر علی اكبر ولایتی در ایام دهه فجر موضوع خود را به تحلیل تاریخ معاصر و نهضت پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده است.این برنامه كاری است از گروه اجتماعی فرهنگی كه از 17 تا 22 بهمن روانه آنتن خواهد شد.
- جنگ شبانگاهی «شب گشت» كاری از گروه اجتماعی فرهنگی و با اجرای محمد سلوكی عنوان دیگر برنامه ای است كه در ایام دهه فجر شنبه تا چهارشنبه ساعت 23:30 روانه آنتن می شود.این برنامه تركیبی مفرح با دعوت از چهره های برتر فرهنگی و هنری و با محوریت معرفی جوانان موفق و ممتاز ایرانی كه هم سن و سال انقلاب اسلامی هستند به مخاطبان تقدیم می شود.
- مستند «نشان افتخار» با محوریت بررسی حضور بانوان در ورزش طی چهل سال پیروزی انقلاب تولید شده است. در این برنامه كسب توفیقات ورزشی در سطح آسیا و جهان به عنوان یكی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و به مثابه حیات اجتماعی زنان در طول چهار دهه گذشته در ایام دهه فجر در این برنامه مورد بررسی قرار می گیرد. «نشان افتخار» كاری است از گروه اجتماعی كه از شنبه 6 تا سه شنبه 9 بهمن ساعت 19:45 روانه آنتن می شود.
- مستند سیاسی «سطرهای سیاه» كاری از گروه سیاسی شبكه دو عنوان یكی دیگر از ویژه برنامه های این ایام است كه روایتگر ابعاد و شرایط معاهدات دوره پهلوی دوم است. این برنامه از شنبه 13 تا پنجشنبه 18 بهمن ساعت 19:45 پخش می شود.
- همچنین مستند «خط تماس» عنوان دیگری از تولیدات گروه سیاسی شبكه دو سیماست كه با محوریت تصویر كردن حضور منطقه ای ایران و الهام بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و دستاوردهای آن تهیه شده و در ایام دهه فجر روانه آنتن می شود.
- برنامه «نگی كه نگفتی» كاری از گروه اجتماعی فرهنگی و با اجرای ژیلا صادقی با معرفی چهره های برتر در عرصه های مختلف به عنوان رویش های انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته از شنبه تا سه شنبه ساعت 21 از شبكه دو سیما پخش خواهد شد.
- برنامه «دو روی سكه» كاری از گروه اقتصاد و دانش ضمن مروری بر شرایط اقتصادی امروز بازار ایران، تاریخچه تحمیل دلار به عنوان ارز بین المللی و بهره گیری نظام سلطه از دلار در راستای تسلط همه جانبه بر اقتصاد كشورها را بررسی می كند.
این برنامه در ادامه تلاش دارد عملكرد اقتصادی ایران در چهار دهه انقلاب اسلامی را مرور كرده و راهكارهای رهایی از سلطه دلار را بیان كند.«دو روی سكه» از شنبه 20 تا پنجشنبه 25 بهمن ساعت 19:45 در جدول پخش برنامه های شبكه دو سیما قرار دارد.
- «نغمه های به یادماندنی» یكی دیگر از ویژه برنامه های دهه فجر شبكه دو سیماست كه با محوریت بازآفرینی تعدادی از ترانه های ماندگار كه طی چهار دهه انقلاب اسلامی برای گروه سنی كودك و نوجوان ساخته شده اند؛ تهیه شده است.
ساخت موسیقی با حال و هوای اصلی اثر، معرفی شاعر، شعر و داستان سروده شدن این ترانه از بخش های این برنامه است. «نغمه های به یاد ماندنی» كاری از گروه كودك و نوجوان در ایام دهه فجر ساعت 15:45روانه آنتن می شود.
- برنامه «چهل برگ» كاری از گروه كودك و نوجوان كه پنجشنبه و جمعه ساعت 15:10 روانه آنتن می شود درباره نوجوانی است كه با حضور در شهرهای مختلف و گفت و گو با نوجوانان دیروز و امروز پیرامون دستاوردهای چهل سال گذشته بحث می كند.
- «اقیانوس آرام» یك رئالیتی شو ویژه نوجوانان است كه با حضور مهمانان و چهره های موفق به بررسی دوران نوجوانی آنان پرداخته و مولفه های یك نوجوان موفق را پیگیری می كند.
این چهره ها عموما از رویش های انقلاب اسلامی هستند.این برنامه كاری است از گروه كودك و نوجوان با مشاركت مركز كودك و نوجوان سازمان اوج كه از چهارشنبه 10 تا جمعه 12 بهمن ساعت 21 روانه آنتن می شود.
- «یه گله جا» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در قالب یك برنامه تركیبی نمایشی به همراه شخصیت های جذاب و دوست داشتنی و با حضور كودكان و نوجوانان در ایام دهه فجر ساعت 15 روانه آنتن می شود.
- «ایران دخت» مجموعه آثار كوتاه گرافیكی پیرامون تحولات زنان و خانواده در طول چهل سال انقلاب است كه در زمینه رشد و ارتقای سلامت، بهداشت و تحصیلات تهیه شده است.این مجموعه آثار كاری است از گروه خانواده كه در فواصل برنامه ها از شبكه دو سیما پخش خواهد شد.
- «زنده باد زندگی» در ایام دهه فجر به موضوعات مرتبط با كسب و كار به ویژه كارآفرینی و اقدامات شاخص اقتصادی می پردازد.همچنین تبیین و تحلیل توسعه چهل ساله استان های كشور در دوره انقلاب اسلامی از سال 57 تا 97 با حضور استانداران مختلف از دیگر بخش های این برنامه است.
«زنده باد زندگی» كاری است از گروه دانش و اقتصاد و با اجرای محمد جعفر خسروی كه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 10:30 روانه آنتن می شود.
- مستند گزارشی «نما دو» كاری از گروه دانش و اقتصاد با هدف انعكاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و نیز جشن‌های مردمی استان های مختلف كشور در ایام دهه فجر در فواصل برنامه ها پخش می شود.
- از سوی دیگر برنامه «عصر خانواده» كاری از گروه خانواده و با اجرای شیرین صمدی با نمایش فعالیت های گوناگون زنان در حیطه های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و ورزشی به مثابه جلوه ای از ثمرات انقلاب اسلامی در قالب برنامه ای شاد و مفرح از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17:45 روانه آنتن می شود.
- ویژه برنامه روز 22 بهمن نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای این ایام است. این برنامه به صورت زنده دوشنبه از ساعت 9 الی 12:30 در دو بخش استودیویی با حضور مجریان و مهمانان و بخش جایگاه ویژه در مسیر حركت راهپیمایان با حضور چهره ها، شخصیت ها و مجریان كودك، نوجوان و خانواده اجرای برنامه های شاد و جذاب را همراه با انعكاس رویدادهای جشن پیروزی انقلاب روانه آنتن می كند.
- همچنین پخش میان برنامه، سرود، فیلم های كوتاه مستند و آثار سینمایی از دیگر تداركات در نظر گرفته شده شبكه دو سیماست كه در ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی از شبكه دو سیما پخش خواهند شد.

**شبكه سه سیما
- ویژه برنامه «هفت» به مناسبت دهه مبارك فجر به اخبار، حواشی و اتفاقات سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.این مجموعه برنامه سینمایی از سه شنبه 9 بهمن ماه به صورت زنده از شبكه سه سیما پخش شد.
مجموعه برنامه «هفت» كاری از گروه اجتماعی شبكه سه سیما به تهیه كنندگی مجتبی امینی است كه در دهه فجر هر شب ساعت23:30، از پردیس سینمایی ملت (سینمای اهالی رسانه) با اجرای محمدحسین لطیفی روانه آنتن شبكه سه می شود.
این برنامه با حضور مسئولان، نویسندگان، بازیگران، منتقدان و كارگردانان سینما به بررسی فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می پردازد.تحلیل و بررسی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران با حضور بازیگران و كارگردانان فیلم، گفتگو با داوران و شركت كنندگان بخش های جنبی جشنواره، پخش نظرات مردم در خصوص فیلم های جشنواره، پوشش جلسات نقد فیلم های جشنواره با حضور عوامل آن، دعوت از چهره هایی كه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، همچنین حضور مسئولان جشنواره و سازمان سینمایی كشور از مهمترین بخش های برنامه «هفت» در ایام جشنواره خواهد بود.
- ویژه برنامه «بدون توقف» با حضور دكتر صادق خرازی و دكتر علی باقری، به مناسبت دهه فجر محفلی برای پاسخ به چالش های ذهن جوانان امروز انقلاب در خصوص عملكرد چهل ساله نظام اسلامی تولید شده است.
«بدون توقف» در 10 قسمت 60 دقیقه ای به تهیه كنندگی رضا غلامحسین نژاد و كارگردانی رحیم صادقپور، كاری از خانه تولیدات جوان صدا و سیما است كه در این ایام روزهای شنبه تا چهارشنبه حدود ساعت19:20روانه آنتن شبكه سه سیما می شود.
- فصل دوم مجموعه مستند «در برابر طوفان» به كارگردانی مهدی نقویان روی آنتن شبكه سه سیما قرار می گیرد. این مجموعه در 10 قسمت 60 دقیقه‌ای به دوران حكومت پهلوی دوم می پردازد.
اقتصاد، ارتش، فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش، ساواك، سیاست داخلی و خارجی، مذهب، مطبوعات و زندگی خصوصی موضوعاتی است كه در هر قسمت از این مجموعه مورد بررسی قرار می گیرد.
- مجموعه گفتگو محور «دست به دست» هر شب حدود ساعت 17،15 روانه آنتن شبكه سه سیما می شود.
برنامه زنده تلویزیونی «دست به دست» به تهیه كنندگی سیدمهدی حسینی با محوریت خاطرات مشترك سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با هدف انتقال مفاهیم از نسل اول انقلاب به نوجوانان و جوانان نسل های دوم و سوم و با رویكردی فرهنگی و اجتماعی به سال‌های بعد از انقلاب اسلامی می پردازد و خاطرات مشترك مردم را در این سال‌ها روایت می‌كند.
- مستند «به همین سادگی» گزیده ای از بیانات حضرت امام خمینی (ره) رهبر كبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است كه هر شب در این ایام پخش می شود.
مستندی به تهیه كنندگی هادی نعمت اللهی در 10 قسمت 40 دقیقه ای پیرامون رهبری حضرت امام خمینی (ره) بعد از انقلاب اسلامی در موضوعاتی چون هشت سال دفاع مقدس، پایان جنگ، تسخیر لانه جاسوسی، ماجرای مك فارلین را به تصویر می كشد.
- مستند «پول و پهلوی» نام عنوان برنامه ای است كه به بررسی فساد سیستماتیك اقتصاد پهلوی و همچنین شخصیت های بهایی و صهیونیست می پردازد.این برنامه به تهیه كنندگی مصطفی حریری تولید شده است.
- «رویای آجری» در 5 قسمت 45 دقیقه ای به مبحث مسكن در طول چهل سال بعد از انقلاب می پردازد و با بازیگران حوزه مسكن گفتگو می كند.
- صداهای ناب شخصیت هایی چون حضرت امام خمینی (ره)، استاد شهید مطهری، شهید دكتر بهشتی و ... در برنامه ای به نام «كاست» در 10 قسمت پخش خواهد شد.
- «موشن گرافی امام خمینی» در 10 قسمت اقدامات مهم بعد از انقلاب چون شورای انقلاب، دولت موقت، برگزاری انتخابات را به تصویر می كشد.موشن گرافی فسادهای پهلوی در حوزه بهداشت، اقتصاد و همچنین تحقیر ایرانیان را به نمایش می گذارد.
- همچنین نماهنگ هایی در خصوص چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این ایام پخش خواهد شد.
- فیلم‌های سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی از تدارك تامین برنامه شبكه سه سیما است كه در ایام دهه فجر برای بینندگان پخش خواهد شد.
- برنامه های «حالا خورشید»،«برنده باش»، «طبیب»، «سمت خدا»، «كاملا دخترونه» و «جدول» نیز هر روز موضوعات خود را با مباحث چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر همراه خواهند كرد.

**شبكه چهار سیما
- «نمودار» عنوان برنامه جدید گروه اجتماعی شبكه چهار سیما است كه در 40 قسمت 55 دقیقه ای به دستاوردهای مختلف چهل ساله جمهوری اسلامی ایران كه رتبه بین المللی داشته می پردازد.
نیروی دریایی، نیروی هوایی، فناوری هوافضا، درمان ناباروری، پیوند اعضا، پیوند مغز استخوان از جمله حوزه هایی است كه دستاوردهای آن با حضور كارشناس مربوطه معرفی می شود.
«نمودار» به تهیه كنندگی حسین سینجلی و سردبیری زهرا رضا نیا و اجرای مصطفی امامی از 13 بهمن ماه هر شب به غیر از روزهای جمعه ساعت 19 پخش می شود.
- مسعود ده نمكی كارگردان پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمایی دهه هشتاد در ایام الله دهه فجر هر شب با یك یك شخصیت انقلابی در قاب شبكه چهار سیما گفتگو می كند.«چهل 22» به تهیه كنندگی محمد مهدی سموعی و سردبیری محمدحسن روزی‌طلب در گروه اجتماعی شبكه چهار سیما تولید شده است كه از 13 بهمن ماه هرشب ساعت 22 به روی آنتن خواهد رفت.
- مجموعه مستند «رنگ صبح»، به مناسبت ایام الله دهه فجر فرصتی فراهم كرده تا مفهوم انقلاب در مكاتب سیاسی مختلف عالم در 20 قسمت با حضور چهره هایی همچون منوچهر محمدی، شهریار زرشناس، مجید شاه حسینی، محمد قلی میناوند و اساتید دیگر بررسی شود.
مستند «رنگ صبح» به تهیه كنندگی و كارگردانی مصطفی مژدهی فر فرصتی است تا با استفاده از سلیقه های مختلف سیاسی و فكری داخل و خارج از كشور به این سوال پاسخ داده شود كه شباهت ها و البته تفاوت های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های مطرح جهان چه بود و چگونه سبب تحول نظریات انقلاب شناسی در دنیا شد.
مجموعه مستند «رنگ صبح» كاری از گروه سیاسی شبكه چهار سیما است كه از 13 بهمن ماه شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:30 از شبكه چهار سیما پخش خواهد شد.
- برنامه تلویزیونی «آن سوی داستان» با محوریت معرفی كتاب های نوشته شده پیرامون انقلاب اسلامی ایران شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:30روی آنتن شبكه چهار می رود.
در این برنامه كتاب هایی كه معمولا تاریخ شفاهی، خاطره نگاری و یا مستند داستانی زندگی مبارزان و انقلابیان هستند مدنظر قرار می گیرند؛ این كتاب ها توسط دكتر جواد كامرو بخشایش یكی از نویسندگان آثار حوزه انقلاب و دفاع مقدس و رئیس گروه شخصیت های مانا انقلاب انتخاب و معرفی می شوند.
«آن سوی داستان» شامل چند بخش است كه در بخش نخست، مجری برنامه با نویسنده و شخصیت های حقیقی یكی از كتاب ها به گفت وگو می نشیند؛ همچنین 40 نفر از حاضران در استودیو هر كدام یك جلد از كتاب مد نظر را از قبل دریافت و مطالعه كرده اند تا در فواصل برنامه، بخشی از آن را بخوانند و در ادامه از مهمان خواسته می شود بقیه آن را روایت كند.
آیتم نمایش، بخش دوم این برنامه را تشكیل می دهد به این صورت كه چهار بازیگر با همراهی مجری بخشی از مهمترین قسمت های كتاب را به صورت تئاتر اجرا می كنند.
- مجموعه تلویزیونی «ارمغان تاریكی» به كارگردانی جلیل سامان، از 13 بهمن ها هر شب 50 دقیقه بامداد پخش می شود.«ارمغان تاریكی» روایتگر داستان جوانی است كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دچار انحراف شده و به عضویت سازمان مجاهدین خلق در می‌آید. مجید از طرف سازمان ماموریت می‌یابد تا برای نفوذ به خانواده انقلابی و مذهبی یكی از فرماندهان جنگ، با برادرزاده او ازدواج كند و سپس اهداف تشكیلات را دنبال نماید.
به مرور زمان، مجید دلباخته آن دختر می‌شود و در دو راهی بین عشق و وابستگی به سازمان قرار می‌گیرد.در این مجموعه آرش مجیدی، لیلا زارع، امیر آقایی، سودابه بیضایی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، سعیده عرب و تعداد دیگری از هنرمندان به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«ارمغان تاریكی» هر شب 50 دقیقه بامداد از شبكه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت 18 بازپخش می شود.
- برنامه های روتین شبكه همچون «شب های هنر» و «طلوع» در بخش های مختلف به موضوعات مرتبط با ایام الله دهه فجر می پردازدند.

** شبكه پنج سیما
- مستند «فرحنگی» به تهیه كنندگی میلاد حاجی پروانه روایت همراهی شاه با شهبانو برای اعمال سیاست های فرهنگی و تغییر سبك زندگی ایرانیان است. مسیری كه از اواخر دهه 30 با حضور فرح در كاخ سعدآباد آغاز شد و با انقلاب مردم ایران خاتمه یافت.
به همین منظور در این مستند با فعالان فرهنگی و سیاست گذاران آن دوره مانند مهناز افخمی، عبدالمجید مجیدی، منوچهر گنجی، محمود قربانی مصاحبه انجام گرفته است.
این فیلم با تصاویر دیده نشده ای از دوران پهلوی دوم و ناگفته های زیادی درباره تاریخ موسسات و سازمان های فرهنگی تحت امرِ فرح پهلوی، به اثری متفاوتی و جذاب تبدیل شده است.
در این مستند علاوه بر روابط شاه و فرح برای تاسیس و رونق سازمان های فرهنگی، به سایر وقایع تاریخی هم از سال 40 تا 57 اشاره می شود. این مستند در 20 قسمت 30 دقیقه ای در ایام جشن پیروزی انقلاب از شبكه پنج سیما روانه آنتن می شود.
- «پیش رفته ایم» عنوان مستند دیگر از گروه سیاسی است كه به صورت آیتم‌های كوتاه كمتر از پنج دقیقه، در قالب مستند گزارشی از شبكه پنج سیما روی آنتن می‌رود.
«پیش رفته ایم» به طور مستند و با مراجعه به منابع خبری و علمی معتبر روز جهان، جهش ایران در حوزه‌های مختلف نظامی، ورزشی، علمی، تكنولوژی و صنعتی را در سال‌های پس از انقلاب اسلامی معرفی می‌كند. این مستند نگاهی متفاوت به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در این چهل ساله دارد و ساختار آن تركیبی از تصاویر مستند، موشن گراف و انیمیشن به همراه گفتار متن است.
حامد چهاردوری تهیه كنندگی این مستند را برعهده دارد.
- مستند «چهل» مسیر چهل ساله انقلاب را نشان می دهد. گفتگو با بیش از 70 چهره مطرح و صاحب نظر، تنوع تصویری از رویدادهای پیروزی انقلاب، استفاده از منابع ناب آرشیوی رسانه ملی و... از جمله ویژگی های مهم مستند «چهل» است كه در ایام دهه فجر از شبكه پنج سیما پخش می شود. مستند «چهل» كاری از گروه اقتصاد شبكه پنج است كه نگاهی متفاوت به انقلاب اسلامی ایران دارد.
مستند تركیبی «چهل» به مناسبت چهل سالگی انقلاب به تهیه كنندگی عبدالله عبدی در 10 قسمت 55 دقیقه ای تهیه و تولید شده است. این مستند با محوریت مباحث اقتصادی به سراغ افرادی می رود كه خود در جریان انقلاب اسلامی ایران نقش آفرین بوده اند.
«چهل» از ابتدای دهه 50 شمسی آغاز می‌شود؛ نگاهی به حوادث آن دوران دارد و بعد از آن سیر تحولات چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را از بیان صاحب نظران و كارشناسان روایت می كند.موضوعاتی كه در هر قسمت از این مستند ده قسمتی به آن پرداخته می شود شامل كشاورزی، صنعت، آموزش و دانش، انرژی، پتروشیمی، هسته ای، نیرو، دانش بنیان، راه و مسكن و سلامت است.
- «دماوند» كاری از گروه اقتصاد شبكه پنج سیما به تهیه كنندگی و كارگردانی روح الله رحیمی و روایت شهریار ربانی در ایام دهه فجر شب های زوج بنا دارد به اتفاقات و رویدادهای مهم ایران اسلامی در حوزه های علمی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی بپردازد. قالب این برنامه گفتگو محور است و گفتگو با مهمانان برنامه و بانیان این اتفاقات در محل رویداد سوژه از ویژگی های خاص «دماوند» است.
- «نقد سینما» كاری از گروه اجتماعی شبكه پنج سیما به تهیه كنندگی محمد تنكابنی است از 10 بهمن ماه روانه آنتن می شود. این برنامه همزمان با شروع سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود و ایام جشنواره صرفا به فیلم‌های فجر می‌پردازد. برنامه جشنواره محور «نقد سینما» با اجرای بهروز افخمی خواهد بود.
- «مهر وطن» ویژه برنامه زنده 22 بهمن نیز در روز پیروزی جشن انقلاب به صورت مستقیم به پوشش تصویری حضور گسترده مردم در یوم الله 22 بهمن ماه می پردازد.
- «خیابان جام جم» عنوان ویژه برنامه زنده پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم است كه از 6 بهمن ماه ساعت 19 بر روی آنتن شبكه پنج سیما رفته است. این برنامه به تهیه كنندگی كیوان بخشی در چهل شب به اخبار كمیسیون های مختلف پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم و معرفی تولیدات سیما می پردازد.
- برنامه های گروه تهران و شهروندی شبكه پنج سیما در چهلمین سالگرد انقلاب متناسب با ایام خواهد بود. برنامه «در شهر»، «در استان» معطوف به پوشش تصویری و گزارشی برنامه های دهه فجر خواهد بود.
- برنامه «تهران 20» یك برنامه را ویژه این ایام روانه آنتن می كند.
- برنامه «تهران چهل» با رویكرد معرفی دستاوردهای انقلاب در شهر تهران و استان تهران و «فصل چهلم» با محوریت معرفی دستاوردهای انقلاب در این 40 ساله در قالب آیتم كوتاه موشن گرافیك كمتر از دو دقیقه از دیگر برنامه های این گروه است.
-«روزهای خاكستر» عنوان مستند تولیدی از گروه معارف شبكه پنج سیماست كه در ایام دهه فجر روی آنتن می رود. ایمان گودرزی تهیه كننده این مستند 10 قسمتی است. این مستند با محوریت بازخوانی خاطرات مبارزان سیاسی قبل از انقلاب تهیه و تولید شده است. گفتگو با مبازران سیاسی، استفاده از تصاویر آرشیوی، اسناد بخش های این مستند 15 دقیقه ای است.
- برنامه تلویزیونی «دوران» تامین برنامه با حضور دكتر مجید شاه حسینی و با موضوع انقلاب صنعتی و پیامدهای آن در ایام دهه فجر روی آنتن می رود. در این برنامه دكتر شاه حسینی به عنوان مجری و كارشناس درباره وقوع انقلاب صنعتی در قاره اروپا و در كشورهای انگلستان، فرانسه و آمریكا به گفت وگو می نشیند.
بررسی تاریخ انقلاب صنعتی به روایت اسناد معتبر و مستند و نیز پیامدهای این رویداد مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در اروپا و سایر كشورها، موضوع اصلی این گفت وگوهاست.

** شبكه آموزش سیما
- برنامه «مشاعره بزرگ ایران» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر از شبكه آموزش سیما روی آنتن می رود.
از بخش های این برنامه مسابقه شعرخوانی بین شركت كنندگان در برنامه به منظور نشر و گسترش اخلاق، دین و حكمت كه جان مایه شعر فارسی است، آموزش صحیح خوانی شعر و آرایه های ادبی، معرفی شاعران پارسی گوی، اشاعه هنر مشاعره به عنوان یك سنت فرهنگی و بومی كشور، بازگویی دستاوردهای ادبی در زمینه شعر پس از انقلاب اسلامی می باشد.
برنامه «مشاعره بزرگ ایران» به تهیه كنندگی امیرحسین آذر و اجرای اسماعیل آذر هر شب ساعت 22 در دهه فجر از شبكه هفت سیما پخش می شود.
- برنامه مستند گزارشی «دانشگاه انقلاب» كاری از گروه آموزش های رسمی است كه در ایام دهه فجر از شبكه هفت سیما پخش می شود. این برنامه به گفتگو با شخصیت های برجسته علمی كشور با موضوع پیشرفت های كشور در عرصه های مختلف علمی از جمله جهاد دانشگاهی، پارك علم و فناوری و دستاوردهای علوم و فنون جدید مانند نانو فناوری، بیو فناوری و زیست فناوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.
برنامه «دانشگاه انقلاب» به تهیه كنندگی هادی خدادی در ایام دهه فجر از شبكه هفت سیما پخش می شود.
- برنامه «دكتر سلام» نیز در ایام دهه فجر به صورت ویژه روی آنتن می رود. این برنامه با دعوت از متخصصان رشته های پزشكی و روسای دانشگاه های علوم پزشكی و مسئولان وزارت بهداشت و درمان كه زمان پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته اند به بیان پیشرفت های پزشكی و همچنین بیان خاطرات از زبان آنها و دستاوردهای پزشكی پس از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.
برنامه «دكتر سلام» به تهیه كنندگی المان مرقوب نیا هر روز ساعت 13:30 از شبكه هفت سیما پخش می شود.
- ویژه برنامه «چهل شاهد» به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر در چهل سال اخیر می پردازد. این برنامه با موضوع بررسی كارنامه 40 ساله فرهنگ و هنر، در هر قسمت به دیدار یكی از هنرمندان شاخص در رشته های مختلف فرهنگ و هنر نظیر، مهدی سجادی فیلمنامه نویس ، حمید قدیریان نقاش، طراح صحنه و سینما، داوود وكیل زاده عكاس، شهرام عبدلی بازیگر تئاتر و تلویزیون و ارشیا اقدسی بدلكار و..... می رود و آثار و تولیدات هنری رشته هایی مانند نقاشی، عكاسی، سینما، تئاتر، شعر و داستان، انیمیشن و... را مرور می كند.
از مهمترین قسمت های این برنامه، پخش نمونه هایی از آثار شاخص هنری در چهار دهه بعد انقلاب به همراه مستندهایی از كارنامه رشته های مورد نظر هنری می باشد.«چهل شاهد» به همت گروه آموزش های عمومی و به تهیه كنندگی داوود آجرلو و كارگردانی ابراهیم معماریان و با اجرای فرهود شكرایی و به روایتگری ابوالفضل اینانلو هر شب، ساعت 22 به روی آنتن شبكه هفت سیما می رود.
- برنامه «صبحی دیگر» از 12 بهمن ماه به صورت ویژه به دهه فجر خواهد پرداخت. در این برنامه در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف از جمله فناوری نانو، حوزه های مختلف علوم و فنون، هوا و فضا، حوزه های پزشكی با حضور مهمانان این حوزه گفتگو خواهد شد.«صبحی دیگر» به تهیه كنندگی سید رامین موسوی ملكی هر روز ساعت 9:30 از شبكه هفت سیما پخش می شود.
- برنامه «فرصت برابر» از جمعه 12بهمن ماه به صورت ویژه به ایام دهه فجر می پردازد. بررسی فعالیت های فرهنگی هنری مدارس همچون داستان نویسی، شعر، قهرمانان ورزشی، نهضت سوادآموزی، فناوری فضایی، مهارت، آموزشی فنی و حرفه ای، اختراعات و ابداعات دانش آموزی و دانشجویی، برگزیده های المپیاد علمی در حوزه های ملی و بین المللی، دعوت از خانواده شهدای دانش آموز و فرزندان شهدای مدافع حرم از بخش های ویژه برنامه دهه فجر «فرصت برابر» است.
«فرصت برابر» به تهیه كنندگی علیرضا سپهرین هر شب ساعت 21 از شبكه هفت سیما پخش می شود.
- برنامه «برای ایران» و «روزگاری ایران» در این ایام با موضوع دهه فجر به روی آنتن خواهند رفت.


** شبكه قرآن و معارف سیما
- «انقلاب فاطمی» ویژه برنامه این شبكه در دهه فجر و ایام فاطمیه می‌باشد كه به بررسی و ارائه سبك زندگی فاطمی در زمینه‌ها و شئون مختلف آن در انقلاب اسلامی و طرح الگوی مناسب از شخصیت حضرت زهرا (س) به مخاطبان به ویژه نسل جوان می‌پردازد.
- تبیین ریشه‌ها، مبانی و تاریخ انقلاب و ابعاد حكومت اسلامی با محوریت پاسخگویی به سوالات مخاطبان با حضور حجت الاسلام دكتر لك‌زایی و دكتر جواد منصوری در برنامه «پرسمان انقلاب» به تصویر كشیده خواهد شد.
- «مجله اطلاع‌رسانی رصد» با دعوت از مسئولین نهادهای قرآنی و فرهنگی، به تشریح عملكرد چهل ساله حوزه مربوطه خود می پردازد.
- تولید و پخش مستند گزارشی از افراد قرآنی موثر در شكل‌گیری انقلاب اسلامی و بیان خاطرات آنها از فعالیت‌های قرآنی در آن ایام و همچنین نقش موثر قرآنیان در پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه‌ای تحت عنوان «سخن انقلاب» تقدیم مخاطبان این شبكه تلویزیونی می‌شود.
- محافل انس با قرآن كریم كه به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف كشور در قالب «كاروان قرآنی انقلاب» شكل می گیرد به صورت برنامه تلویزیونی تولید و پخش خواهد شد.
- «نوگلان قرآنی» ویژه برنامه كودك شبكه قرآن و معارف سیما با ساختاری تركیبی و عروسكی؛ آموزه‌های قرآنی، معارفی و اخلاقی را برای گروه سنی خردسالان و كودكان ارائه می‌نماید.
- مستند اساتید و فعالان قرآنی در قالب رویش‌های قرآنی انقلاب اسلامی كه توانسته‌اند علاوه بر فعالیت قرآنی، افرادی موثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی باشند، در مستندی تحت عنوان «عقیق» به روی آنتن خواهد رفت.
- برنامه «شناسنامه مهتاب» با موضوع كتاب شناسی فاطمی و مستند «نخ تسبیح قطره ها» با محوریت گفتگو با شاعران آیینی كه در محضر رهبر معظم انقلاب شعر سروده اند، تولید و پخش خواهد شد.
- فصل جدید مستند «سعادتمندان» به تهیه‌كنندگی امید ملكوتی با نگاهی متفاوت به سبك زندگی علمای موثر در پیروزی انقلاب اسلامی، جمعه‌ها ساعت 10:30 به روی آنتن شبكه قرآن و معارف سیما می‌رود‌.
این مستند كه فعالیت‌های انقلابی و ارزشی علمای مطرح كشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به تصویر می‌كشد، ویژه‌ چهلمین سالگرد این رویداد بزرگ تاریخی تهیه و تولید شده است.«سعادتمندان» در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای به سبك زندگی علمایی همچون: آیت الله علوی گرگانی، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله جاودان، آیت الله سعیدی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله احمدخاتمی، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان و حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا خواهد پرداخت.
- برنامه «حافظه‌ی ما» (گفتگو با افراد موثر انقلاب) و برنامه «كوچه سار انقلاب» (معرفی آثار مكتوب شخصیت‌های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی) از دیگر تداركات این شبكه در ایام دهه‌ فجر می‌باشد.

** شبكه جام جم
- مجموعه انیمیشن «قصه های انقلاب» با نمایشنامه های جذاب رادیویی همزمان با دهه فجر، شبكه جهانی جام جم 25 نمایشنامه جذاب رادیویی را با موضوع دهه فجر به صورت انیمیشن (نقاشی متحرك) باز تولید نموده و پخش خواهد كرد. این مجموعه به تهیه كنندگی محمدباقرسجادپور با موضوعات متنوع آماده پخش شده است.
بن بست مشقی، این همه ضبط صوت، بقالی كه بنا شد، پیام پدر، تازه مد شده، تیر برق، دینام، روپوش خونی، فرار به سوی مردم، فیلم رادیولوژی، كوچه امن، ماموریت انجام شد، آهنگ انقلاب، حكومت نظامی، ماشین چاپ، ویلچیر یوسف، الف آزادی، بمب دستی، چرخ و چاله، خانه امام،كتاب فروشی آرمان، مدرسه انقلاب، مرد و مردونه، نوای انقلاب، همگی با همیم، عناوین این نمایش ها است كه به سردبیری ویدا دانشمند و با هنرنمایی جمعی از شناخته شده ترین بازیگران مركز هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

** شبكه نمایش
- برنامه «چهل سال، چهل فیلم» تولید تامین برنامه شبكه نمایش است كه با تهیه كنندگی آرش خوشخو، روزهای یكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت 22:30 از شبكه نمایش پخش می شود. این برنامه به بررسی فیلم های منتخب سینمای كشورمان از نگاه مخاطبان، با حضور منتقدین و عوامل این فیلم ها، به تاثیرات مثبت تحولات انقلاب اسلامی بر سینمای ایران می پردازد.
-همچنین این شبكه یك باكس اختصاصی برای فیلم های انقلابی در نظر گرفته است كه ساعت 19 پخش می شود.

** شبكه نسیم
- برنامه «چهل تیكه» به مناسبت دهه فجر، هر شب، ساعت 21 از شبكه نسیم پخش می شود.

**شبكه افق
- سری جدید مجموعه مستند «شما كه غریبه نیستید» با محوریت معرفی شخصیت‌های انقلابی در هشت قسمت از شنبه 13 بهمن (شنبه تا پنجشنبه) ساعت 19:40 روی آنتن می‌رود.
- سری سوم مجموعه «خاطره محله ما» نیز در 10 قسمت برای پخش طی دهه فجر انقلاب تولید شده است.
این مجموعه هم شنبه تا پنجشنبه ساعت‌های 18:30 و 23 از شبكه افق پخش می‌شود؛ نخستین قسمت «خاطره محله ما» را می‌توانید شنبه 13 بهمن ماه تماشا كنید.
- مجموعه مستند «قصه‌های انقلاب» با موضوعات مختلف همچون فرار شاه از كشور، وقایع 17 شهریور 57، انقلاب سفید، قیام 19 دی مردم قم، قیام 15 خرداد و كمیته استقبال از امام خمینی (ره) در 9 قسمت از شنبه 13 تا 21 بهمن برای پخش از شبكه افق در نظر گرفته شده است. زمان پخش این مجموعه هر شب ساعت 21 خواهد بود.
- همچنین قرار است مجموعه‌ای از مستندهای تك قسمتی با موضوعاتی پیرامون مبارزات انقلابی ملت ایران و خاطرات آن سال‌ها، در روزهای مختلف دهه فجر روی آنتن شبكه افق برود.
- علاوه بر این برنامه تلویزیونی «فتح نو» با تهیه‌كنندگی محمد حسین روزی‌طلب نیز با موضوع تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، سه شب در هفته یعنی شنبه تا دوشنبه ساعت 22 پخش می‌شود.
- برنامه تلویزیونی «عصر» هم چهارشنبه و پنجشنبه ها ساعت 22 به صورت زنده روی آنتن شبكه افق می‌رود و افزون بر اینها مجموعه‌ای از نماهنگ‌، كلیپ و میان‌برنامه با موضوع انقلاب و دستاوردهای چهل ساله نظام اسلامی برای پخش طی این روزها در نظر گرفته شده است.
- 10 فیلم سینمایی ایرانی با موضوع انقلاب اسلامی هم در ایام‌الله دهه فجر از شبكه افق پخش خواهد شد.
زمان پخش این فیلم‌ها از شنبه 13 بهمن ماه هر روز ساعت 16 در نظر گرفته شده و فقط جمعه‌ها طبق روال كنداكتور شبكه افق، زمان پخش فیلم سینمایی، ساعت 18:30است.

** شبكه مستند
- مجموعه مستند «در برابر طوفان 2» روایت مهدی نقویان از تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر كشور نمایش داده می شود. این مجموعه مستند در ده قسمت تولید شده و از پنجشنبه 11 بهمن ساعت 22 روانه آنتن می شود.
- مجموعه مستند «خیابان داور» از تولیدات جدید شبكه مستند در 10 قسمت حدود 30 دقیقه‌ای به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی روانه آنتن تلویزیون می‌شود. «خیابان داور» به تهیه‌كنندگی حسین زارع زاده و كارگردانی میلاد محمدی روایت حقایقی تكان‌دهنده از «اقتصاد پهلوی» شنبه‌ تا چهارشنبه ساعت 19:30 از شبكه مستند پخش می‌شود. این مجموعه به ‌مرور اقتصاد دوران پهلوی پرداخته و اثرات برخی از تصمیمات اقتصادی پهلوی اول و دوم بر جامعه، سیاست، فرهنگ و اقتصاد امروز ایران را بررسی كرده است.
- «به توان چهل» مجموعه مستندی از محمد مهدی خالقی است كه به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف علمی، تكنولوژی، كشاورزی، صنعت، فرهنگ و هنر پرداخته است، این مجموعه در 15 قسمت تولید شده و پنجشنبه ها و جمعه ها ساعت 19:30پخش می شود.
- قسمت جدید مجموعه «به اضافه مستند» هم سه شنبه نهم و شانزدهم بهمن از ساعت 20:30 با حال و هوای چهل سالگی انقلاب روی آنتن می‌رود. این شبكه همچنین با تدارك میان برنامه های جذاب و دیدنی حال و هوای انقلاب اسلامی را به خانه مخاطبان خود می برد.

** شبكه امید
- برنامه «دفترچه خاطرات» به كارگردانی كاوه امیری و تهیه كنندگی روح الله عبداللهی از استودیوی مركز انقلاب اسلامی و با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از 26 دی روی آنتن شبكه امید رفته است.
«دفترچه خاطرات» یك برنامه گفت وگو محور است كه هدفش گفت و گو با شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. این برنامه با دعوت از دكتر تقی پور مبارز انقلابی و وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو فعلی شورای عالی فضای مجازی، دكتر محمد عباسی مبارز انقلابی و وزیر سابق ورزش و جوانان و نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد جانبازان، دكتر قدیری ابیانه مبارز انقلابی و استاد دانشگاه، دكتر زهره وند مبارز انقلابی و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان و ...، از حال و هوای دوران انقلاب و بعد از انقلاب به مرور خاطرات آنها می پردازد.
این برنامه هر روز با دعوت از یك شخصیت شناخته شده و با اجرای 4 نوجوان و بیشتر با آیتم پرسش و پاسخ از میهمانان شنبه تا چهارشنبه ساعت 18:30 و پنج شنبه و جمعه ساعت 22:30 پخش می شود. بازپخش این برنامه هر روز ساعت 11 پخش می شود.
- برنامه «مدرسه انقلاب» كه با هدف انعكاس و پوشش تصویری اتفاقات و روند فعال سازی جشنواره مدرسه انقلاب كه با كمك دانش آموزان سراسر كشور و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی راه اندازی شده است، در 12 قسمت 30 دقیقه ای در ایام دهه فجر از شبكه امید پخش می شود.
این برنامه با تهیه كنندگی محمدرضا نعمتی و اجرای مشترك سعید شهبازی و سه نوجوان در سه حالت كلی با عناوین دیروز ما، امروز ما و فردای ما، به بررسی فساد حكومت پهلوی، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، انتظار و انصارالمهدی می پردازد.
برنامه «مدرسه انقلاب» در ایام دهه فجر گزارش تصویری از مدارس استان تهران و شهرستان هایی كه برگزار كننده این جشنواره هستند، را بر عهده دارد. در این برنامه همچنین اتفاقات روز جامعه، اسوه های انقلاب، آفتاب ولایت و كارنامه سیاه حكومت پهلوی بررسی می شود.

** شبكه كودك
- مجموعه «یكی بود یكی نبود»، پویانمایی‌های كوتاهی از زندگی‌نامه برخی از شخصیت‌های برجسته ایرانی است. این مجموعه كه برای گروه سنی خردسال در شبكه پویا تولید شده است، شهدای شاخص و چهره‌های سرشناس در زمینه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و انقلابی ایران و جهان اسلام را به خردسالان معرفی می‌كند و سعی دارد الگوهای مناسبی در ذهن پاك خردسالان شكل دهد. این برنامه به تهیه كنندگی محمد حسین الفت پوراز 12 تا 22 بهمن هر روز صبح از كانال پویا پخش می شود.
- مجموعه مستند «روزنامه‌ دیواری انقلاب»، كارهای كودكان استان‌های مختلفِ را كه یك روزنامه‌دیواری دربارۀ روزهای انقلاب می‌سازند، را نمایش می دهد. در هر قسمت كودكانِ هر استان با كمك مربیان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، روزنامه‌دیواری می‌سازند تا از این طریق با خاطرات انقلاب آشنا شوند. بچه‌ها با یك اردوی تفریحی ـ آموزشی به موزه‌‎ها رفته و با افرادی كه در انقلاب نقش داشتند ملاقات می‌كنند.
آنها از این طریق سعی می‌كنند اطلاعات بیشتری را برای تكمیل روزنامه‌دیواری خود بدست آورند. مجموعه مستند «روزنامه‌دیواری انقلاب» به تهیه‌كنندگی علیرضا سلامیان در 20 قسمت برای گروه سنی كودك تولید شده كه از این تعداد،3 قسمت، در ایام دهه فجراز شبكه نهال پخش می‌شود.
- مجموعۀ «بینا و دینا» به كارگردانی هادی محمدیان از كانال نهال پخش می شود. مجموعۀ «بینا و دینا» به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تهیه‌كنندگی مؤسسه فرهنگی هنری سلوك افلاكیان در خانۀ انیمیشن انقلاب اسلامی تولید شده و در ایام دهه فجر هر روز ساعت 19 از كانال نهال پخش می شود.
پسرك كوچكی كه مادر و پدرش در زندان ساواك اسیر شده‌اند كرم كوچولوی را در روز تولدِ بینا به او هدیه داده اند. بینا، نام كرم را دیبا گذاشته بود چون می‌دانست كه دیبا به معنی پارچۀ ابریشم است، در روزهای آخر قبل از انقلاب اسلامی ایران، مأموران ساواك همچنان به طرفداری از شاه به مردم فشار می‌آوردند و آنها را آزار می‌دادند، اما مردم دلیر و سلحشور از هیچ تهدید و ستمی نترسیده و به ایستادگی خود در برابر آنها ادامه دادند تا انقلاب به پیروزی برسد.
- پویه «پویش من صدای انقلابم» با لب آهنگ های مخاطبان كه با 5 سرود ای ایران ای مرزپرگهر، بوی گل سوسن و یاسمن آمد، بهاران خجسته باد، سرفراز باش میهن من و سرود ملی اجرا شده است، در ایام دهه فجر از كانال نهال پخش می شود.
- پخش مجموعه تركیبی «مل مل» با اجرای بره محبوب بچه ها، مل مل و یار همیشگی او گلی و با اجرای فاطمه امینی در ایام دهه فجر پخش می شود. «مل مل» به تهیه كنندگی محمود سلامیان و كارگردانی سید امین حسینی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 16تا 17 از كانال نهال پخش می شود.
- 3 قسمت از برنامه «آفتابگردون» متناسب با ایام دهه فجر پخش می شود.
- 2 كلیپ نماهنگ مناسبتی دهه فجر و كلیپ های مربوط به پرچم ایران از مجموعه كلیپ های مهدپویا نیز از این شبكه پخش می شود.
فراهنگ**9210**3009
۰ نفر