به گزارش ایرنا از خبرگزاری 'اجی' ایتالیا، كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به اینكه تغییر سیاست های برخی كشورها منجر به مشكلات زیادی شده است افزود: پناهجویان و مهاجرانی كه در سال 2018 سعی بر رسیدن به اروپا از طریق دریای مدیترانه كردند، در یك روند نگران كننده ای جان خود را از دست دادند. كاهش عملیات جستجو و امدادرسانی در دریا، موقعیت مدیترانه به عنوان مرگبار ترین مسیر مهاجرت در جهان را تحكیم كرد و روزانه به طور متوسط 6 پناهجو و مهاجر جان خود را از دست دادند.
براساس این گزارش، در مجموع 2 هزار و 275 پناهجو در سال 2018 در مسیر مهاجرتی مدیترانه جان خود را از دست داده و یا ناپدید شده اند. مجموعا 139 هزار و 300 پناهجو در سال گذشته میلادی خود را به اروپا رسانده كه البته كمترین در 5 سال اخیر محسوب می شود.
'فیلیپو گراندی' كمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان اظهار داشت: نجات جان پناهجویان در دریا، یك انتخاب یا معرف یك مساله سیاسی نیست بلكه امری ضروری است. ما می توانیم با شجاعت و نگاه به دلایل مهاجرت ها و رویكردی بلندمدت برپایه همكاری های منطقه ای كه اولویت را به جان و كرامت انسان ها بدهد، به این فجایع پایان دهیم.
درگزارش كمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، آمده است كه تغییر سیاست برخی دولت های اروپایی (از جمله ایتالیا) منجر به افزایش آمار اسیب دیدگان شده است كه در آن شمار زیادی از پناهجویان، در انتظار مجوز برای پیاده شدن، روزها در دریا سرگردان ماندند.
كشتی های سازمان های خیریه و پرسنل آن كه به نجات جان پناهجویان در دریا می پردازند، محدودیت های فزاینده زیادی را متحمل می شوند.
در مسیر مهاجرتی از لیبی به اروپا، در ازای هر 14 مهاجر كه خود را به اروپا می رساند، یك نفر جان خود را از دست داده و هزاران پناهجوی دیگر به لیبی باز گردانده شده مكان هایی كه مجبور به تحمل شرایط وحشتناك در مراكر حبس شدند.
به گزارش ایرنا، 'متئو سالوینی' وزیر كشور و معاون نخست وزیر ایتالیا از بدو تشكیل دولت با موضع گیری در قبال پناهجویان، تمام بنادر را به روی كشتی های حامل پناهجویان بست و به كشتی های متعلق به سازمان های غیردولتی (NGO) كه حامل پناهجویان نجات داده شده در آب های مدیترانه بودند نیز هشدار داد تا وارد آب های ایتالیا نشوند و این كشور را فراموش كنند.
ایتالیا كه سال ها به امدادرسانی و نجات جان پناهجویان در دریای مدیترانه می پرداخت، اكنون با روی كار آمدن دولت جدید متشكل از حزب راست گرای اتحاد و جنبش 5 ستاره، علیه پدیده مهاجرت های غیرقانونی به این كشور موضع گیری سختگیرانه تری داشته تا جایی كه به تنش با كشورهای اروپایی از جمله فرانسه منجر شد.
در پی این تصمیم موارد متعدد از كشتی های حامل پناهجویان كه قصد ورود به بنادر ایتالیا را داشتند اما مجوز ورود را پیدا نكردند بوقوع پیوست از جمله كشتی 'دیچوتی' متعلق به گارد ساحلی ایتالیا كه پس از نجات جان 177 پناهجو در آب های نزدیك سواحل مالت، به دلیل عدم اجازه دولت های رم و مالت به پهلوگیری در بنادر دو كشور، به مدت 6 روز در آب های دریای مدیترانه سرگردان ماند تا اینكه سرانجام با مجوز 'دانیلو تونینلی' وزیر حمل و نقل ایتالیا در بندر كاتانیا واقع در جزیره سیسیل پهلو گرفت.
همچنین مورد جنجالی كشتی 'اكواریوس' با صدها سرنشین كه پس از 9 روز سرگردانی در دریای مدیترانه سرانجام وارد بندری در اسپانیا شد و موجب تنش میان ایتالیا با اسپانیا، فرانسه و مالت شد. دولت ایتالیا همچنین از امضای پیمان جهانی برای مهاجرت كه از سوی سازمان ملل برای تنظیم جریانات مهاجرتی در سطح بین المللی و تضمین مهاحرت های امن و منظم در نظر گرفته شده، سرباز زد.
هیات دولت ایتالیا در مهر ماه گذشته با تصویب لایحه مربوط به امنیت و مهاجرت، تدابیر جدید و سختگیرانه تری علیه پدیده مهاجرت غیرقانونی و پناهجویان، مافیا، قاچاقچیان انسان و مجرمان اتخاذ كرد.
اروپام**461**2040
رم - ایرنا - كمیساریای عالی سازمان ملل متحد درامور پناهندگان با انتقاد از تغییر سیاست های مهاجرتی برخی كشورهای اروپایی اعلام كرد كه در سال 2018 روزانه بطور متوسط 6 پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.