۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83191009
T T
۰ نفر
250 هزار اصله نهال استاندارد توت در كشور توزيع مي شود

رشت - ايرنا - معاون امور باغباني وزير جهاد كشاورزي گفت: نزديك به 250 هزار اصله نهال سالم و استاندارد توت توليد شده و به زودي در كشور توزيع مي شود.

گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي گيلان به ايرنا حاكيست؛ علي طهماسبي معاون امور باغباني وزير جهاد كشاورزي در بازديد از مزرعه توليد نهال توت سالم و استاندارد شهرستان فومن واقع در غرب استان گيلان بيان داشت: در راستاي سياست احياء و توسعه نوغانداري در استان گيلان و تامين نهال هاي مناسب رقم سازگار در مناطق مختلف كشور (كن موجي) با استفاده از يارانه نهال در عرصه اي كه از سوي شركت ابريشم ايران به اين منظور اختصاص يافته، سالانه نهال سالم و استاندارد توليد و به استان هاي مختلف براي توسعه و احياء باغات ارسال مي شود.
وي ادامه داد: امسال هم با توجه به سياست هاي ابلاغي وزارت جهادكشاورزي قريب به 250 هزار اصله نهال سالم و استاندارد توليد شده كه به زودي براي انتقال آن به استان هاي مختلف كشور اقدام خواهد شد.
علي درجاني رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان نيز اظهار داشت: اين ميزان توليد نهال توت با اعتباري بالغ بر دو ميليارد و 500 ميليون ريال به منظور توليد نهال توت سالم و استاندارد تحت نظارت كميته نهال استان از سوي سازمان جهادكشاورزي گيلان انجام مي شود.
به گزارش ايرنا ، نوغانداري از صنايع سنتي و قديمي در منطقه آسيا و البته ايران است كه وضعيت آن در بيش از دو دهه گذشته با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بوده به طوري كه اوج شكوفايي توليد پيله و ابريشم در كشور به سال 1379 بازمي گردد و بعد از آن صنعت نوغانداري درگير خواب غفلت شد.
در كنار صنعت نوغانداري، ابريشم بافي به عنوان هنر صنعتي منحصر بفرد و بازارپسند مطرح است و با توليد نخ هاي ابريشمين زمينه ساز توليد دستبافته هاي سنتي و هنري در قالب فرش ها و تابلوفرش هاي دستباف ابريشمي مي شود كه در حقيقت همان ارزش افزوده و سودآورترين بخش در مرحله توليد ابريشم است.
سهم ايران از سبد توليد ابريشم دنيا كمتر از يك درصد است و از اين حيث رتبه هشتم دنيا را دارد؛ البته اين ميزان توليد ابريشم ايران برابر با توليد پيله ابريشم در 12 كشور دنياست اما بي مهري هاي گذشته به اين صنعت بود كه نفس هاي نوغانداري را به شماره انداخت ولي رونق و احياي دوباره نوغانداري در پنج سال اخير با همت عالي و تدبير ويژه دولت ميسر شد، اقدامي كه در دوره هاي گذشته بي سابقه بود.
45 روز كافي است تا تخم هاي كوچك و سياه رنگ نوغان ثمربخش و به پيله هاي ارزشمند ابريشم بدل شود و به عنوان فعاليت اقتصادي جانبي در كنار كشاورزي و باغداري در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.
اگرچه 20 استان كشور در زمينه صنعت نوغانداري فعاليت دارند اما در اين ميان گيلان قطب توليد پيله تر ابريشم و خراسان رضوي علاوه بر برخورداري از رتبه دوم توليد پيله تر با توليد 85 درصد نخ ابريشم كشور، پايتخت ابريشم كشي ايران به شمار مي آيد.
سال گذشته نوغانداران كشور بيش از 800 تن پيله تر ابريشم توليد كردند كه از اين ميزان، حدود 423 تن آن سهم تلاش پيله وران استان گيلان بوده است. قابليت پرورش كرم ابريشم در مناطق مختلف كشور و مكان هاي كوچك، سهولت كار، سرمايه گذاري اندك و درآمدزا بودن اين فعاليت جانبي در بازه زماني 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده هاي آن مثل نخ و فرش از مهمترين مزاياي پرورش كرم ابريشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 كيلوگرم پيله تر ابريشم توليد مي شود. از هر سه كيلوگرم پيله تر ابريشم، پس از فرآوري يك كيلوگرم نخ ابريشم به دست مي آيد.
پرورش كرم ابريشم از اوايل فروردين ماه هر سال آغاز مي شود و پس از طي يك دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به توليد پيله تر مي شوند.
14 هزار و 713 هكتار توتستان در مناطق مختلف كشور وجود دارد كه شش هزار و 665 هكتار توتستان در استان گيلان است.
افزون بر 35 درصد از نهال هاي توت اصلاح شده در گيلان توزيع مي شود.
مركز توسعه نوغانداري كشور در رشت مستقر است.
7296/2007/