95 درصد از خودروهای تولیدی كارخانه خزر به فروش رسید

باكو - ایرنا – رییس كارخانه مشترك خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان 'خزر' گفت: بیش از یك هزار دستگاه خودروی سواری طی سال 2018 در این كارخانه تولید و 95 درصد آنها نیز به فروش رسید .

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، امین آخونداف طی سخنانی در اجلاس دستاورد های اقتصادی جمهوری آذربایجان در سال های 2014 تا 2018 میلادی ، افزود: 40 درصد از خودروهای تولیدی این كارخانه از سوی نهادهای رسمی خریداری شده ولی 60 درصد دیگر را نیز مردم خریداری كرده اند كه نشانگر قابلیت رقابت محصولات خزر است .
وی افزود: كارخانه خودروسازی خزر، با مجموع سرمایه گذاری 25 میلیون منات در كوی صنعتی نفتچالا احداث شد.
آخونداف گفت: بر اثر فعالیت این كارخانه نزدیك به 200 نفر از ساكنان شهر نفتچالا واقع در 168 كیلومتر جنوب باكو اشتغال یافته و با افزایش تولید این رقم به 300 نفر خواهد رسید .
وی افزود: خودروهای تولیدی كارخانه ' خزر ' مطابق با استانداردهای AVRO-5 و استاندارهای بین المللی ایمنی است .
آخونداف همچنین اعلام كرد كه در ماه فوریه سال 2019 میلادی خودروهای تولیدی 'پژو ' این كارخانه به فروش خواهد رسید و در حال حاضر برای تولید این مدل خودروها همه تجهیزات مورد نیاز در این كارخانه نصب شده است .
وی افزود: كارخانه ' خزر ' همچنین برنامه ریزی كرده است در اواخر سال جاری میلادی بخشی از قطعات خوروهای این كارخانه را در جمهوری آذربایجان تولید كند .
به گفته آخونداف، راه اندازی این كارخانه موجب شناخته شدن جمهوری آذربایجان بعنوان كشور تولید كننده خودروها شده است و برای خودروهای تولیدی ' خزر ' شماره BAN دریافت و وارد سیستم بین المللی شده است .
وی افزود: بر اثر كارهای انجام گرفته در این زمینه جمهوری آذربایجان بعنوان كشور تولیدی كننده خودرو برای نخستین بار در ماه های اوت و سپتامبر سال 2018 میلادی با مساعدت سازمان جهانی تولید كنندگان خودرو در نمایشگاه بین المللی خودروسازی مسكو حضور یافت و در آن خودروهای تولیدی خزر به نمایش گذاشته شد.
كارخانه مشترك خودروسازی ایران خودرو و آذرماش جمهوری آذربایجان در كوی صنعتی نفتچالای این كشور واقع در 168 كیلومتری جنوب باكو در سال 2016 میلادی آغاز شده است .
كارخانه مشترك خودروسازی 'خزر ' از بزرگترین واحد تولیدی این كوی صنعتی است و ظرفیت تولید آن 10 هزار خودروی سواری شامل مدل های مختلف است و شركت ایران خودرو در این واحد تولیدی 25 درصد سهم دارد .
این كارخانه در جریان سفر ماه مارس سال 2018 میلادی حسن روحانی رییس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان افتتاح شد .
خاورم ** 337** 1579