به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه ایرنا، نظرات مختلفی در نحوه برگزاری آزمون دكتری و كارشناسی ارشد وجود دارد اما همه روسای دانشگاه های سطح یك به اتفاق بر حذف كنكور تحصیلات تكمیلی و افزایش اختیارات دانشگاه ها در این زمینه توافق دارند.
با حذف آزمون مقاطع تحصیلات تكمیلی افراد با شایستگی واقعی علمی در یك رقابت صحیح جذب دانشگاه ها می شوند.
گروه دانشگاه ایرنا در این گزارش درگفت و گو با روسای دانشگاه های امیركبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، صنعتی شریف و معاون آموزشی دانشگاه تهران به بررسی بیشتر موضوع پرداخته است.
** مهاجرت نخبگان به دلیل سد كنكور تحصیلات تكمیلی
رئیس دانشگاه امیركبیر در خصوص نحوه جذب دانشجویان تحصیلات تكمیلی از طریق آزمون سراسری گفت: دانشجویان دكتری از طریق مصاحبه جذب می شوند و تا حدودی مشكل ارزیابی سطح علمی آنها برطرف شده است اما نیاز است تا اختیارات دانشگاه در این زمینه افزایش پیدا كند تا شاهد افزایش كیفیت جذب و پذیرش دانشجویان در این بخش باشیم.
احمد معتمدی ادامه داد: مشكل اصلی در جذب دانشجویان كارشناسی ارشد است. كه سطح دانشجویان پایین بوده و ارزیابی درستی از سطح علمی آن ها صورت نمی گیرد.
وی با بیان این كه در آزمون كارشناسی ارشد صرفا از دو تا سه درس آزمون گرفته می شود افزود: دانشجو با شركت در كلاس های كنكور و تمرین تست زنی می تواند رتبه مناسب در آزمون كسب كند كه این مساله یك بی عدالتی است.
رئیس دانشگاه امیركبیر توضیح داد: یك دانشجوی قوی به دلیل مشكلات نتوانسته در كلاس های كنكور شركت كند، اما دانشجوی دیگر كه از نظر درسی نیز ضعیف است با شركت در كلاس های كنكور رتبه بالا می آورد.
وی با تاكید براین كه كنكور متمركز برای كارشناسی ارشد روش صحیحی برای سنجش نیست، ادامه داد: در جریان كنكور دانشجویی با معدل پایین كه از دانشگاه ضعیفی آمده با شش ماه شركت در كلاس های كنكور در رشته خوبی قبول می شود.
به اعتقاد معتمدی روش سنجش دانشجویان در مراكز علمی باید تغییر كند یا اختیارات دانشگاه زیاد شود.
وی می گوید كه دانشگاه ها بارها در خواستی مبنی بر اینكه دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های سطح بالا و معدل خوب راهی برای جذب به جز كنكور در مقطح كارشاسی ارشد ندارند تا در صورت عدم قبولی در كنكور به دنبال مهاجرت نباشند.
رئیس دانشگاه امیركبیر تصریح كرد: دانشجویان استعداد درخشان هم در صورت عدم قبولی با رزومه تحصیلی خود یا تاییدیه استاد جذب بهترین دانشگاه های خارج از كشور می شوند.
وی در ادامه گفت: متاسفانه مشكلات عبور از سد كنكور باعث شده بسیاری از دانشجویان سطح بالا به خارج از كشور بروند.
** كنكور شایستگی علمی فرد را سنجش نمی كند
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص روش جذب دانشجویان تحصیلات تكمیلی در دانشگاه ها، اظهار كرد: با افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تكمیلی كیفیت آموزش و دانشجویان پایین می آید و در واقع رابطه عكس دارد.
وی عنوان كرد: زمانی كه مبنای ورود دانشجو به مقاطع حساس تحصیلات تكمیلی تست زدن باشد، شایستگی علمی فرد به معنای واقعی سنجش نمی شود.
علی خاكی صدیق هم معتقد است كه داوطلب با شركت در كلاس های كنكور و خواندن چند كتاب مهارت تست زدن را می آموزد و می تواند رتبه خوبی اخذ كند و خوب تست زدن نشان دهنده مرتبه علمی حقیقی فرد نیست.
این مسئول تصریح كرد: در همه ی نظام های معتبر آموزشی دنیا برای مقاطع تحصیلان تكمیلی به خصوص دكتری پروژه ای تعریف می شود و اعضای هیات علمی برای اجرایی شدن آن اعلام آمادگی می كنند. سپس به تعداد مورد نیاز دانشجو پذیرش و در پروژه سرپرستی كرده و راهنمایی و حمایت علمی و حتی مادی می كند.
خاكی صدیق با بیان اینكه در ایران جذب دانشجویان دكتری به این صورت نیست، تصریح كرد: در كشور تعدادی دانشجو توسط سنجش معرفی می شود كه دانشگاه با آنها مصاحبه می كند. البته اساتید درصد محدودی اعمال نظر می كنند كه تعیین كننده نهایی نیست و مشكل پیش می آید.
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: كنكور ارشد و دكتری باید حتما حذف شود. برای مقطع دكتری باید براساس آزمون تشریحی و توصیفی خود دانشگاه ها دانشجو جذب شود.
وی افزود: اگر برای برگزاری آزمون نیز مشكل وجود دارد، مطلوب است بر اساس رزومه علمی فرد پذیرش انجام شود. دانشگاه ها با مطالعه رزومه و مصاحبه جدی و دقیق تر شخص با استاد تخصصی موضوع جذب می شود. در تمام دنیا روند جذب دانشجوی تحصیلات تكمیلی از طریق این دو روش است و در احتمالا در كشور ما نیز برای اجرایی شدن مسئله ای وجود ندارد.
خاكی صدیق تصریح كرد: در جلسات مختلف دانشگاه ها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع حذف كنكور كه یك مسئله تكراری و قدیمی بوده، مطرح شده است.
** حذف كنكور نیازمند نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است
رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه های سطح یك به دنبال جذب دانشجویان مستعد هستند. در حال حاضر دانشگاه های سطح یك 40 درصد دانشجوهای خود را از دانشجویان ممتاز دانشگاه خود یا دانشگاه های دیگر جذب می كنند.
جبار علی ذاكری ادامه داد: برای 60 درصد باقی مانده به جای یك رقابت تستی برای ورود به مقطع بالاتر كه دانشجویان مطالعه صحیحی نیز ندارند، مثل گذشته آزمون مستقل توسط دانشگاه ها برگزار شود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت اظهار كرد: در گذشته برای آزمون مستقل متقاضیان درس های تخصصی را مطالعه می كردند و از طریق آزمون وارد دانشگاه می شدند. در حال حاضر هم بهترین روش از طریق آزمون مستقل به خصوص در مقطع دكتری است.
وی توضیح داد: در مقطع دكتری اولویت با دانشگاه ها است كه بهترین دانشجویان دكتری با پتانسیل بالا را انتخاب كنند.
ذاكری اعتقاد برخی كارشناسان مبنی بر این كه دانشگاه ها در جذب دانشجو بدون كنكور سلیقه ای عمل خواهند كرد را كاملا اشتباه دانست و تصریح كرد: در واقع دانشگاه ها مستعدترین دانشجویان كه در دوره تحصیل خود تحقیقات، پژوهش، مطالعات موثر، نشر مقاله و كتاب را داشته اند، جذب می كنند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: درخواست حذف آزمون مقاطع تحصیلات تكمیلی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط روسای دانشگاه های سطح یك مطرح شده اما این موضوع به تنهایی نیازمند نظر وزارت علوم نیست و رای شورای عالی انقلاب فرهنگی را می خواهد.
** سوابق تحصیلی مهم تر از نمره كنكور است
رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی رشته ها به عنوان مثال ادبیات كه تخصصی نیست آزمون برگزار شود و پس از ارزیابی نمره، پذیرش توسط مصاحبه با اختیار كامل دانشگاه ها و جذب و بررسی پرونده باشد.
محمود فتوحی با بیان اینكه بررسی پرونده در جذب دانشجویان تحصیلات تكمیلی بسیار مهم تر از نمره كنكور است، تصریح كرد: تعداد مقاله ها و فعالیت ها در صنعت بسیار حائز اهمیت تر از كنكور است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآورشد: باید در زمینه كنكور دانشجویان تحصیلات تكمیلی اختیارات دانشگاه ها بیشتر باشد زیرا آزمون سراسری راه مناسبی برای سنجش دانسته های علمی آنها و پذیرش نیست.
** غُل و زنجیر از پای دانشگاه ها و اعضای هیات علمی باز شود
معاون آموزشی دانشگاه تهران هم در خصوص نحوه جذب دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی گفت: در حال حاضر روش پذیرش دانشجویان كارشناسی ارشد و دكتری كارآمد نیست. در كارشناسی ارشد به دلیل تنوع رشته و تعدد متقاضی باید از شیوه متمركز استفاده شود اما نیاز به روش مناسب تری داریم.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه های سطح یك و دو 40 درصد ظرفیت خود را بر اساس آیین نامه وزارت علوم از طریق استعداد درخشان جذب می كنند كه یك قدم به جلو است.
حسین حسینی تصریح كرد: موضوع مهم برای دانشگاه های سطح یك جذب دانشجویان با كیفیت است. یعنی دانشجویی كه توانمند نبوده و از یك رشته غیر مرتبط با شركت در كلاس كنكور جذب می شود، اتلاف انرژی و سرمایه انسانی است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران در خصوص مشكل اساسی در آموزش عالی و آزمون مقاطع تحصیلات تكمیلی، گفت: در هیچ جای دنیا مجلس كشور برای پذیرش دانشجوی دكتری قانون وضع نمی كند.
به گفته حسینی در سال جاری دیوان عدالت اداری اعلام كرده شیوه نامه دانشگاه تهران مشكل دارد و دانشگاه نمی تواند نصاب (تعداد معین) تعیین كند و دانشگاه تهران هم اعلام كرده دانشجو برای جذب باید از 50 نمره 25 نمر را بیاورد، اما پیشتر حكمی صادر شده كه اگر فردی در آزمون نمره پنج بگیرد با نمره سنجش جمع شده و باید پذیرش شود.
وی با بیان اینكه مطلوب نیست قوه قضاییه به قوانین دانشگاه ها ورود كند، اظهار كرد: مداخله نظام ها و سازمان های بیرونی در امور دانشگاه ها هیچ جای دنیا پسندیده نیست.
معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار كرد: پذیرش دانشجوی دكتری باید از حالت نیمه متمركز خارج شده و توسط خود دانشگاه ها برگزار شود.
حسینی عنوان كرد: در همه جای دنیا جذب دانشجوی تحصیلات تكمیلی توسط دانشگاه ها روش سازمان یافته و مطلوبی است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر هدف اعتلای سیستم آموزشی است باید به دانشگاه ها اعتماد كرد و غُل و زنجیر از پای دپارتمان ها، اعضای هیات علمی و دانشگاه ها باز شود.
حسینی در خصوص افزایش ظرفیت دانشجویان كارشناسی دانشگاه تهران گفت: در سال جاری قانون ایثارگران در آزمون كارشناسی ارشد اعمال شده است و30 درصد پذیرش در مقطع كارشناسی ارشد به ایثارگران اختصاص یافت.
وی با بیان این كه امسال این قانون برای اولین بار اعمال شد، اظهار كرد: یك سوم از ظرفیت كارشناسی ارشد به افرادی كه شاخص ها و رتبه نامناسبی دارند رسید. زمان اعلام نتایج مجلس شورای اسلامی برای ایجاد عدالت و جذب دانشجویان واجد الشرایط ظرفیت ها بسیار افزایش یافت.
معاون آموزشی دانشگاه تهران تصریح كرد: موضوع فوق نمونه دیگری از مداخله نهادهای بیرونی مثل مجلس در امور دانشگاه ها است.
حسینی با بیان اینكه تبعات اجرای قانون از جیب دانشگاه ها خرج می شود، گفت: به خاطر جلوگیری از اعتراض دیگر داوطلبان، دانشگاه تهران در سال جاری 900 نفر مازاد بر ظرفیت در كارشناسی ارشد پذیرش داشته است.
وی ادامه داد: بهتر است موضوع پذیرش از طریق استعداد های درخشان به 50 درصد برسد و مابقی در مقطع دكتری از طریق سوابق تحصیلی و در كارناسی ارشد از طریق كنكور پذیرش شوند.
به اعتقاد معاون آموزشی دانشگاه تهران این موضوع یك قدم برای اصلاح وضع موجود است. دانشگاه ها باید تمام عیار ظرفیت پذیرش داشته باشند و اقدامات را با اختیارات خود انجام دهند.
** نظر وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با طرح موضوع حذف كنكور تحصیلات تكمیلی هم در راستای درخواست و نظر روسای دانشگاه های سطح یك گفت: پس از حذف كنكور در كارشناسی، حذف آزمون كارشناسی ارشد و دكتری در دانشگاه ها محقق می شود.
وی ادامه داد: مقاطع تحصیلات تكمیلی شامل كارشناسی ارشد و دكتری به دنبال چنین روندی هستند كه جذب مستقیم دانشجو از طریق دانشگاه ها صورت گیرد.
حجت الاسلام سعید رضا عاملی، تاكید كرد: این موضوع در مقاطع زمانی مختلف و بر اساس برنامه زمانبندی محقق می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حذف كنكور و پذیرش مستقیم دانشجو در مقاطع تحصیلات تكمیلی راحت تر از كارشناسی است.
براساس این گزارش همچنین پیشتر معاون آموزشی وزیر علوم به ایرنا گفته بود كه این وزارتخانه موافق حذف كنكور كارشناسی ارشد و دكتری در صورت فراهم آمدن شرایط آن است.
مجتبی شریعتی درباره درخواست دانشگاه ها برای واگذاری كنكورهای مقاطع تحصیلات تكمیلی به این مراكز آموزشی، تاكید كرد: پذیرش مستقیم دانشجو توسط دانشگاه ها در مقاطع تحصیلات تكمیلی از كیفیت بهتری برخوردار می شود اما برای هر كدام باید قانون خاص تدوین و تصویب شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، اظهار داشت: این موضوع، یك امر كلی است اما در عمل ویژگی دانشگاه هایی كه قصد چنین اقدامی دارند باید شاخص های مربوط به پذیرش دانشجو تعریف شود.
بر اساس مطالب فوق، برگزاری آزمون پذیرش مقاطع تحصیلات تكمیلی توسط خود دانشگاه ها باعث افزایش كیفیت دانش آموختگان، شایسته سالاری علمی و متناسب سازی تعداد پذزرفته شدگان با بازار كار می شود.
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی باعث تعداد بیش از حد دانشجویان این مقاطع و نبود شغل كافی یا به عبارتی كمیت و مدرك گرایی می شود.
مطلوب است، پذیرش این دانشجویان همچون گذشته (آزمون توسط دانشگاه ها برگزار می شده است) و كشورهای پیشرفته با هدف افزایش كیفیت آموزش عالی، جذب دانشجو متناسب با نیاز كشور، توجه بیشتر به فعالیت های مهارتی و پژوهشی در مقاطع تحصیلات تكمیلی و بنا به خواسته روسای دانشگاه های سطح یك كشور كه در بین الملل نیز رتبه های قابل توجهی دارند، برای روش پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی برنامه ریزی نوینی مطابق با متد روز دنیا صورت پذیرد.
بر اساس مطالب فوق، برگزاری آزمون پذیرش مقاطع تحصیلات تكمیلی توسط خود دانشگاه ها باعث افزایش كیفیت دانش آموختگان، شایسته سالاری علمی و متناسب سازی تعداد پذزرفته شدگان با بازار كار می شود.
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی باعث تعداد بیش از حد دانشجویان این مقاطع و نبود شغل كافی یا به عبارتی كمیت و مدرك گرایی می شود.مطلوب است، پذیرش این دانشجویان همچون گذشته (آزمون توسط دانشگاه ها برگزار می شده است) و كشورهای پیشرفته با هدف افزایش كیفیت آموزش عالی، جذب دانشجو متناسب با نیاز كشور، توجه بیشتر به فعالیت های مهارتی و پژوهشی در مقاطع تحصیلات تكمیلی و بنا به خواسته روسای دانشگاه های سطح یك كشور كه در بین الملل نیز رتبه های قابل توجهی دارند، برای روش پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی برنامه ریزی نوینی مطابق با متد روز دنیا صورت پذیرد.
9465 ** 1200
تهران - ایرنا - در پی داغ شدن موضوع حذف 85 درصدی كنكور كارشناسی روسای دانشگاه های سطح یك بر آن شدند كه زنگ حذف كنكور تحصیلات تكمیلی را نیز به صدا در آورند.