۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
کد خبر: 83194220
T T
۰ نفر
40 هكتار از كانون فرسايش بادي در تايباد نهالكاري شد

مشهد- ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري تايباد گفت: به مناسبت گراميداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 40 هكتار از كانون فرسايش بادي محسن آباد در اين شهرستان نهالكاري شد.

محمد رضا عليپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كانون فرسايش بادي محسن آباد بيش از 20 هزار هكتار وسعت دارد كه در اين مرحله گونه هايي از نوع تاغ، آرتيپلكس مقاوم در مقابل ريزگردها و بادهاي موسمي و آنغوزه به عنوان گياه دارويي به صورت تركيبي كشت شده است.
وي اظهار كرد: براي اين طرح كه به صورت مشاركتي با اهالي روستاي محسن آباد اجرا شده بيش از يك ميليارد ريال هزينه شده است.
وي گفت: در اين عرصه بيش از 6 هزار نهال تاغ و آرتيپلكس كاشته شده و 40 هزار كپه كاري آنغوزه انجام شده است.
عليپور افزود: وسعت عرصه هاي بياباني اين شهرستان 43 هزار هكتار است كه كانون بحراني حاجي آباد همجوار با مرز افغانستان با پهنه اي افزون بر 18 هزار هكتار، مهمترين حوزه آن است.
وي اظهار داشت: اين شهرستان هزار و 500 هكتار جنگل طبيعي در مناطق پشته و كرات و 9 هزار هكتار جنگل دست كاشت در حاشيه شرقي شهر تايباد دارد.
وي كاهش سرعت باد، ايجاد فضاي سبز، تهيه بستر مناسب براي رشد و نمو علوفه و تثبيت شن هاي روان را از مهمترين اهداف طرح هاي بيابان زدايي در اين شهرستان عنوان كرد و گفت: امسال با توجه به خشكسالي و كاهش بارندگي اين اداره اقدام به نهالكاري و استفاده از گونه هاي مختلف گياهي در كانون بحران حاجي آباد براي مقابله با بادهاي موسمي 120 روزه كرده است.
استان خراسان رضوي منطقه اي خشك و نيمه خشك است كه 75 درصد گستره آن در اقليم بياباني خشك، نيمه خشك و فراخشك قرار دارد.
يك ميليون و 151 هزار و 511 هكتار از زمين هاي خراسان رضوي در مناطق بياباني متاثر از كانونهاي فرسايش بادي قرار دارد كه شامل حدود 30 درصد وسعت استان است.
شهرستان 120 هزار نفري تايباد در 225 كيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.
7494 / 6053