۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸
کد خبر: 83194662
T T
۰ نفر
طرح جامع حمایت از مالكیت صنعتی منتظر تصویب مجلس است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: پیش نویس طرح جامع حمایت از مالكیت صنعتی تدوین شده است و اكنون در مسیر تصویب مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا احمد تویسركانی روز یكشنبه در سمینار تجاری سازی مالكیت های معنوی برای دانشگاه ها، پارك های علم و فناوری و استارتاپ ها در دانشكده طب ایرانی اظهار داشت: این طرح جامع با هدف روزآمد شدن قوانین موجود به منظور حمایت از مالكیت صنعتی تدوین شده است.
وی افزود: به روزرسانی قوانین و مقررات در زمینه ثبت و حمایت از حقوق مالكیت صنعتی كه منطبق با استانداردهای بین المللی است، الحاق به موافقت نامه‌ها و معاهدات موثر ثبت و حمایت بین المللی از مالكیت صنعتی از جمله اقدامات در حوزه ایجاد زیرساخت های لازم حقوقی به منظور حمایت از مالكیت صنعتی است.
وی ادامه داد: در این رابطه به منظور تكمیل و روزآمدتر كردن قوانین و مقررات، پیش نویس طرح جامع حمایت از مالكیت صنعتی در مسیر طی تشریقات تصویب نهایی در مجلس قرار دارد تا ضمن روزآمدتر شدن مقررات موجود، مصادیق جدیدی از حمایت از مالكیت های صنعتی همچون حمایت از اسرار تجاری، ‌ثبت مدل مصرفی و جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه را به طور كامل پوشش دهد.
تویسركانی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با توجه به اسناد بالادستی در اجرای وظایف خود توانسته نسبت به ایجاد نظام ثبت و مالكیت صنعتی كه پاسخگوی نیازهای امروز كشور است، گام های موثری بردارد.

* منبع تولید علم و فناوری چیست
تویسركانی گفت: امروزه دانشگاه ها، مراكز تحقیقاتی، استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان منبع اصلی و عمده تولید علم و فناوری به شمار می روند و اساس فعالیت های این مراجع مبتنی بر دارایی های فكری اعم از اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری است.
وی افزود: ابتدا دانش و فن آوری این شركت ها حسب مورد باید با استفاده از زیرساخت های حقوقی فراهم شده به ثبت برسد تا بتواند از حمایت های قانونی بهرمند شوند. سپس با استفاده از ظرفیت های حقوقی و تجاری سازی ایجادشده اعم از انحصار، امكان اعطای مجوزهای بهره برداری و قراردادهای تحت لیسانس می توان نسبت به ایجاد ارزش افزوده اینگونه دارایی ها در فرایند تجاری سازی استفاده كرد.

* اختراعات را به محصولات قابل فروش تبدیل كنیم
تویسركانی گفت: یكی از چرخه های مهم در فرایندهای خلاقیتی اختراعات و ابداعات، تبدیل اختراعات به محصولات قابل فروش است؛ تجاری سازی و بازاریابی اختراعات، فرایند پیچیده ای است كه در بازارهای بسیار رقابتی امروز نیازمند رویكردی حرفه ای و تخصصی است.
معاون قوه قضاییه افزود: تجاری سازی و فرایند تبدیل یك ایده به محصول، موجب ورود نتایج پژوهش ها و یافته های علمی به بازار و جامعه می شود تا ضمن ایجاد فضای رقابتی و حل مشكلات و نیازهای روزمره بشریت به خصوص در حوزه بهداشت، سلامت و درمان بیماری ها محصولات با كیفیت بیشتر به مردم ارائه شود.

* نوآوری همراه با بازاریابی
وی افزود: در نگاهی دقیق تر به فرایند نوآوری اگر چه درهم تنیدگی و اشتراك و وابستگی مراحل از جمله خلق ایده تا مرحله تولید و بازاریابی اجتناب ناپذیر است، اما نقطه بحرانی و حیاتی آن مرحله بازاریابی محصول است.
تویسركانی گفت: زمانی كه مشتریان و كاربران، محصول یا فرایند جدید را بپذیرند، می توان گفت هدف نهایی از اختراع به دست آمده است. تجاری سازی اختراعات نیروی محركه قوی برای تشویق صاحبان فكر و اندیشه است.

* تعامل میان محصول و تجاری سازی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: تعاملات چند سویه بین عوامل تولید از مرحله ایجاد یك محصول تا تجاری سازی اهمیت زیادی دارد.
وی یكی از مشكلات در تجاری سازی محصولات و ورود محصول به بازار را عدم تعیین تكلیف مالكانه یك دانشجو یا هیات علمی در فرایند ایجاد تا تجاری سازی اختراع دانست و افزود: سازمان ثبت اسناد به عنوان مسئول ثبت مالكیت های معنوی طی سال های گذشته در كنار سایر دستگاه های دیگر كار بازاریابی دارایی های فكری را در فرابورس با هدف توانمندسازی محیط مالكیت فكری با همكاری سازمان جهانی مالكیت فرهنگی در دست اجرا دارد.
تویسركانی افزود: سازمان ثبت با استفاده از اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز و با درنظرگرفتن اقتصاد مقاومتی توانسته است نسبت به ایجاد نظام ثبت و حمایت از مالكیت صنعتی گام های موثری بردارد.
وی الكترونیكی شدن همه فرآیندهای مرتبط با ثبت حقوق مالكیت صنعتی، ایجاد بانك های اطلاعاتی و ارائه خدمات دوسویه الكترونیكی را از دیگر اقدامات سازمان ثبت اسناد برای اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این فرایندها به منظور تسریع و تسهیل خدمات ثبت با ضریب اطمینان بالاتر است.

* همكاری با سازمان جهانی مالكیت
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: این سازمان به منظور كمك به تجاری سازی محصولات و تولیدات داخلی نیز طرح های متعددی را با همكاری سازمان جهانی مالكیت معنوی در مراجع مرتبط داخلی در دست اجرا دارد.
وی از طرح های حمایت از فرش دستباف ایرانی، تیسك (مراكز حمایت از فناوری و نوآوری) و همچنین توانمندسازی محیط مالكیت معنوی به عنوان مهمترین اقدامات در این زمینه یاد كرد.
سمینار تجاری سازی مالكیت های معنوی برای دانشگاه ها، پارك های علم و فناوری و استارتاپ ها به همت مركز مالكیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مركز رشد فناوری طب داروسازی سنتی و فراورده های طبیعی، موسسه فدرال مالكیت معنوی سوئیس و دانشگاه تهران تا روز سه شنبه ادامه دارد.

* حمایت از مالكیت معنوی در منطقه نوآوری شریف
محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: پارك علم و فناوری دانشگاه شریف كه دو سال پیش به همت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تاسیس شد، توانسته است دانش را به ارزش تبدیل كند و چتر حمایت مالكیت فكری را بر فراز شركت های مستقر در پارك علم و فناوری قرار دهد.
وی از راه اندازی منطقه نوآوری شریف در راستای حمایت از مالكیت معنوی و فكری خبر داد و افزود: بیش از 450 شركت در اطراف این دانشگاه قرار دارد و با توجه به نیروهای انسانی بااستعدادی كه در این دانشگاه وجود دارد، پیش بینی می كنیم رشد شركت های دانش بنیان در اطراف دانشگاه بسیار سریع باشد.
فتوحی اظهار داشت: آیین نامه مالكیت فكری دانشگاه شریف به منظور حمایت از مالكیت فكری و معنوی تدوین شده است. البته بسیاری از اعضای هیات علمی و پژوهشگران آگاهی لازم را در این زمینه ندارند و ایده های آنان توسط دیگران بكار گرفته می شود. به همین علت دوره های آموزشی برای اعضای هیات علمی و پژوهشگران برگزار می شود.

* نشست های تخصصی سمینار تجاری سازی
در نشست های تخصصی امروز كامران هوشنگ پور نماینده موسسه فدرال مالكیت معنوی سوئیس به معرفی این موسسه سوئیسی می پردازد و از ارتباط مالكیت معنوی و استارتاپ‌ها سخن می گوید.
دیوید استاركل از موسسه فدرال مالكیت معنوی سوئیس به مباحث تجاری سازی و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن می پردازد و همچنین تجاری سازی برای استارتاپ ها را تشریح می كند و همچنین به ارائه نحوه توانمندسازی شرایط برای انتقال فناوری می پردازد.
قرار است در نشست های بعدازظهر هوشنگ پور نحوه حمایت دولت سوئیس از استارتاپ ها را بیان كند و استاركل مقدمه‌ای بر قراردادها و موافقت نامه هایی همچون موافقت نامه عدم افشا، موافقت نامه انتقال مواد، موافقت نامه مجوز بهره برداری و قراردادهای پژوهشی را تشریح كند.
یكی از كارشناسان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز به تجربه ایران در این زمینه می ‌پردازد و ساختار تجاری سازی در ایران نیز از سوی یكی از كارشناسان مركز مالكیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاك مطرح می شود.
در برنامه های سه شنبه نیز استاركل ضمن بیان تجربیاتی از مشاوره استارتاپ ها در خصوص كسب و كارها، مباحثی را درباره جامعه هدف مالكیت معنوی، شروع اعتبار، ادغام و اهمیت مالكیت معنوی برای مخترعان مطرح خواهد كرد و نشست بعدازظهر نیز به تجربه سوئیس اختصاص دارد كه چگونه از طریق حمایت از ارزش های موجود می توان برای همه ارزش افزوده ایجاد كرد.
اجتمام*1003*1834
۰ نفر