۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۰
کد خبر: 83195342
T T
۰ نفر
ساخت 28هزار كیلومتر خط آهن، بزرگراه و آزادراه پس از پیروزی انقلاب

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ساخت 9 هزار و 225 كیلومتر راه آهن، 2هزار و 54 كیلومتر آزادراه، 16 هزار و 820 كیلومتر بزرگراه و 101 هزار و 263 كیلومتر راه روستایی آسفالت پس از انقلاب اسلامی، نشان از عزم جدی برای توسعه زیربناهای حمل و نقل است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، «خیراله خادمی» افزود: چهل سالگی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بررسی عملكردها در بخش های مختلف است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت، برنامه ریزی درستی درباره آینده داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه در چهار دهه گذشته ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همواره یكی از اولویت های توسعه كشور بوده است، اظهار داشت: ساخت راه های روستایی، توجه به توسعه راه‌های مناطق محروم، تكمیل كریدورهای تزانزیتی و بین المللی، توسعه راه آهن و اتصال مراكز استان ها به شبكه ریلی، ساخت بزرگراه ها و تبدیل راه های اصلی به بزرگراه ها از جمله برنامه هایی بوده كه در این سال ها در دستور كار قرار گرفته است.
خادمی افزود: تكیه بر توان فنی و مهندسی داخلی و خودكفایی در صنعت راهسازی از دستاوردهای دیگر است بطوری كه امروز پیچیده ترین عملیات های راهسازی در ساخت تونل ها و پل‌ها و گذر از مسیرهای صعب العبور توسط مهندسان كشورمان انجام می شود.
وی توسعه راه های روستایی را یكی دیگر از دستاوردهای مهم در حوزه راهسازی دانست و گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها سه هزار كیلومتر راه روستایی آسفالت در كشور موجود بود كه هم اكنون به 104 هزار و 263 كیلومتر رسیده است.
خادمی ساخت بزرگراه و تبدیل راه ها به بزرگراه ها را از دیگر مواردی برشمرد كه پس از انقلاب اسلامی در دستور كار قرار گرفته بطوری كه تا پیش از انقلاب هیچ بزرگراهی در كشور موجود نبوده است، اما امروز 16 هزار و 820 كیلومتر بزرگراه در كشور زیر عبور ترافیك قرار دارد.
وی نهضت ساخت آزادراه ها در كشور را نیز پس از انقلاب اسلامی پرشتاب توصیف كرد و گفت: ساخت 2 هزار و 54 كیلومتر آزادراه پس از انقلاب اسلامی در مقایسه با 346 كیلومتر آزادراه پیش از انقلاب رقم قابل توجهی به حساب می آید.
وی یادآور شد: از میان آزادراه های مهم احداث شده پس از انقلاب اسلامی می توان به آزادراه های خرم آباد- پل زال، پل زال- اندیمشك، اهواز- بندر امام، قم- گرمسار، قزوین- رشت، قم- كاشان- اصفهان، قزوین- زنجان، ساوه- همدان، زنجان- تبریز و... اشاره كرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ساخت راه آهن در كشور را نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل دارای اولویت دانست و اضافه كرد: تا پیش از انقلاب اسلامی چهار هزار و 565 كیلومتر خط ریلی در كشور موجود بود كه این رقم اكنون به 13 هزار و 790 كیلومتر رسیده است.
وی افزود: بر این اساس، احداث خطوط ریلی در راستای كریدورهای ریلی بین المللی و اتصال مراكز استان های كشور به شبكه راه آهن همواره در دستور كار بوده است كه از میان آنها می توان به راه آهن بافق- بندرعباس، بافق- مشهد، گرگان- اینچه برون، مراغه- ارومیه، مشهد- سرخس، تهران- همدان، ملایر- كرمانشاه و اصفهان- شیراز اشاره كرد.
خادمی از ساخت راه های اصلی و فرعی به عنوان یكی دیگر از اقدامات در زمینه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یاد كرد و اظهار داشت: 61 هزار و 917 كیلومتر انواع راه های اصلی و فرعی پس از انقلاب اسلامی در سراسر كشور احداث شده كه این رقم تا پیش از این دوران 47 هزاركیلومتر بوده است.
به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده از دستاوردهای چهار دهه فعالیت وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی نشان دهنده جهش بزرگ در توسعه زیرساخت های این بخش و ترسیم چشم اندازی روشن برای رسیدن به افق تعیین شده است.
اقتصام**1108**2022
۰ نفر