۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83197080
T T
۰ نفر
روسیه بدنبال پیاده كردن الگوی گفت وگوهای سوری در افغانستان

مسكو - ایرنا - روسیه تا چند روز دیگر میزبان هیات هایی از افغانستان برای گفت وگو با یكدیگر بدون دخالت این كشور است كه بی شباهت به گفت وگوهای سوری -سوری پارسال در شهر سوچی نیست.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا از مسكو، سال گذشته پس از دیدار سران ایران، روسیه و تركیه در شهر سوچی روسیه كه در قالب نشست سران آستانه برگزار شد، روسیه میزان طیف وسیعی از موافقان و مخالفان دولت قانونی سوریه در كشور خود بود.
نتیجه این اجلاس، توافق های اولیه بر سر تشكیل كمیته قانون اساسی سوریه شد كه در دیدارهای بعدی سران ایران، روسیه و تركیه مورد تاكید قرار گرفت و هم اكنون به جدی ترین راه برای پایان دادن به بحران سیاسی در سوریه تبدیل شده است.
روس ها تابستان امسال برای نخستین بار خبر دادند كه از گروه طالبان نیز دعوت كرده اند تا در كنفرانس صلح افغانستان شركت كند، رویدادی كه بشدت مورد انتقاد دولت افغانستان قرار گرفت و علاوه بر اینكه باعث شد این كنفرانس با تاخیر برگزار شود، منجر به این شد كه دولت افغانستان هیچ نماینده ای به مسكو برای شركت در كنفرانس اعزام نكند.
زمیر كابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان امروز به خبرگزاری اسپوتنیك روسیه گفته است كه در نشست آتی هیات های افغانستانی در مسكو، طرف روسی با هیچ یك از هیات ها مذاكره نخواهد كرد.
وی با بیان اینكه این نشست قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مسكو برگزار شود، اظهار داشت: دیدارهای رسمی با طرف های افغانی ازجمله نمایندگان جنبش طالبان برنامه ریزی نشده است.
كابولوف ادامه داد: این نشستی افغانی است و در آن طرف های افغانی با یكدیگر مذاكره می كنند و مسكو برگزاری چنین نشستی را مثبت می داند.
در همین حال ریانووستی به نقل از اختر محمد صفی سخنگوی جامعه افغان های مقیم روسیه كه از برگزاركنندگان نشست مسكو است، نوشت: در این نشست علاوه بر سیاستمداران و فعالان سیاسی افغانستان، نمایندگان جوامع افغانستانی مقیم ایران، پاكستان، كشورهای همسود و احتمالا كشورهای اروپایی شركت می كنند.
در مذاكرات مسكو، قرار است هیات هایی از جنبش طالبان و سیاستمداران و شخصیت های اجتماعی به سرپرستی حامد كرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز شركت داشته باشند.
بر اساس گزارش ها منابع خبری در افغانستان، حامد كرزی رئیس‌جمهور پیشین، محمد یونس قانونی و محمد حنیف اتمر، مشاوران پیشین رئیس ‌جمهور، عطا محمد نور و محمد اسماعیل خان از اعضای رهبری جمعیت اسلامی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی، سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی، یك عضو حزب اسلامی گلبدین حكمتیار، عبدالسلام ضعیف عضو پیشین گروه طالبان و ذبیح‌الله مجددی پسر حضرت صبغت‌الله مجددی از دیگر چهره های شاخصی هستند كه قرار است به منظور دیدار با یكدیگر به مسكو سفری دو روزه داشته باشند.
در همین حال، منابع نزدیك به طالبان اعلام كرده اند كه این جنبش هیاتی را به ریاست شیرمحمد عباس ستانكزی به مسكو خواهد فرستاد.
شورای عالی صلح كه در نشست پیشین مسكو حضور داشته است گفته كه به این نشست دعوت نشده است بنابراین نماینده ای در آن نخواهد داشت.
اروپام*391**1346**