۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83198354
T T
۰ نفر
آموزش و پرورش با چالش كمبود نيرو و معيشت معلمان مواجه است

اصفهان- ايرنا- مديركل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در طول چهل سال گذشته، آموزش و پرورش با مشكل كمبود نيرو و معيشت فرهنگيان مواجه بوده كه در سطح ملي بايد رسيدگي شود.

به گزارش ايرنا، محمد اعتدادي روز سه شنبه در نشست خبري با موضوع ارائه دستاوردهاي آموزش و پرورش در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در سالن اجتماعات اين اداره كل افزود: آموزش و پرورش استان در چهار دهه اخير در زمينه هاي مختلف از جمله پرورشي، ورزشي و آموزشي رشد بسياري داشته است.
وي اظهارداشت : فصل الخطاب و نقشه راه آموزش و پرورش استان در دوره و فصل جديد مديريتي اجرايي و عملياتي كردن كتاب و سياست هاي كلي ايجاد تحول در آموزش و پرورش و سند بنيادين است.
وي با بيان اين كه در زمان حال بايد اين كتاب اجرايي و عملياتي شود، تصريح كرد: هركس اين مسووليت را به عهده گرفت نمي تواند خارج آن عمل كند زيرا اجراي سند تحول بنيادين اتفاق بزرگي در كشور بود.
مديركل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به سند تحول بنيادين و مورد تاكيد اين وزارتخانه گفت: پرداختن به بحث مدرسه محوري يكي از بندهاي اين سند است كه در زمان حال در دستور كار آموزش و پرورش استان قرار گرفته است.
به گفته وي، سياست ها و برنامه ريزي اداره كل آموزش و پرورش استان براساس مدرسه محوري است.
وي ادامه داد: اختياراتي به مديران آموزشي تفويض شده تا بدانند در مدرسه تصميم گير بوده و بگيرند و تنها شاهد تغيير نيستند بلكه خود تغيير دهنده بوده و بايد مدير تحول گرا باشند.
مديركل آموزش و پرورش اصفهان تصريح كرد: آغاز سند تحول بنيادين اين اداره كل از دوره ابتدايي رقم
رقم خورده و در زمان حال پوشش تحصيلي پيش از دبستان به ٧٤ درصد با تاكيد بر حاشبه شهرها و مناطق كمتر برخوردار رسيد كه اين ميزان قبل از انقلاب ٢٠ درصد بود.
وي بابيان اينكه در بحث مبادي بي سوادي بيش از ٩٩ درصد رشد داشتيم، يادآور شد : در سند تحول بنيادين به افزايش باسوادان و كاهش بي سوادي اشاره شده است.
اعتدادي با بيان اينكه پژوهش هاي علمي دانش آموزان ٥٥ درصد رشد داشت، خاطرنشان كرد: رشد خوبي از نظر كمي و كيفي به لحاظ پژوهش هاي علمي دانش آموزان به ويزه جابربن حيان داشتيم.
وي با بيان اينكه پوشش تحصيلي مناسبي در زمينه اتباع داشتيم، اظهارداشت: به تاكيد رهبري بايد افراد فاقد مدارك هويت زير پوشش قرار بگيرند.
به گفته اعتدادي اكنون در مجموع ٥٣ هزار دانش آموز اتباع در استان اصفهان داريم كه از اين تعداد ١٧ هزار نفر فاقد مدارك هويتي هستند.
مديركل آموزش و پرورش اصفهان اضافه كرد: اين اداره كل با 2 مشكل اساسي از جمله كمبود شديد نيروي انساني و وضعيت سيستم گرمايشي مدارس روبه روست كه بايد اين مشكلات در كلان رسيدگي شود.
وي با اشاره به آمار كمبود نيروي انساني در سال تحصيلي ٩٧-٩٨ ادامه داد: مهرماه جاري را با كمبود بيش از ١٣ هزار نفر كسري نيرو آغاز كرديم كه اين اداره كل در زمينه كمبود نيروي انساني در سال جاري با بحران روبه رو شد.
مديركل آموزش و پرورش اصفهان بيان كرد : براي جبران كمبود كسري ها بخش قابل توجهي را در قالب حق التدريس، بازنشستگان، نيروهاي خريد خدماتي و حق التدريسان آزاد بواسطه برون سپاري جذب كرديم كه در دوره ابتدايي مشغول به تدريس هستند.
اعتدادي با اشاره به اينكه پنج هزار و ٣٠٠ واحد آموزشي در استان وجود دارد كه يك سوم آنها فرسوده هستند، تصريح كرد: درخواستي مبني بر كمك خيران براي برطرف سازي اين بحران داشتيم.
وي اضافه كرد : هم اكنون در شهر اصفهان مدارس فرسوده اي داريم كه برخي ازآنها بنا به اعلام اداره كل نوسازي مدارس در حال تخليه هستند.
مديركل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به كرامت معلمان اظهارداشت: بايد كرامت و شان معلم حفظ شود كه ما به شعار خود پايبند هستيم.
وي با اشاره به برگزاري مسابقات فوتبال دانش آموزي سراسر استانها با در سال جاري گفت: هر استاني با نام شهيد مدافع حرم در اين مسابقات شركت كرد كه اصفهان با نام شهيد محسن حججي در اين مسابقات شركت كرد و جام قهرماني مسابقات فوتبال متوسطه دوم دهه فجر به ديار زاينده رود رسيد.
وي درباره ستاد خدمات مسافران نوروزي گفت: يكهزار و ٢٦٠ مدرسه با ١٢ هزار و ٧٦٠ كلاس درس در اختيار همكاران فرهنگي در عيد نوروز قرار مي گيرد.

** اصفهان چهارمين استان در زمينه كمبود نيروي انساني است
معاون توسعه منابع و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به كمبود نيروي انساني افزود: اصفهان چهارمين استان كشور بوده كه با كسري نيروي انساني مواجه است.
سيدمحمد ميرپور گفت: بالغ بر ٣٤ هزار و ٥٠٠ نفر نيروي مورد نياز اداره كل آموزش و پرورش استان است.
وي با بيان اينكه اعتبارات هزينه آموزش و پرورش به صورت ملي تامين مي شود و به عنوان رديف اعتباري در اختيار استان ها قرار مي گيرد، بيان كرد: در سال جاري رديف اعتباري مستقلي براي خدمات توسط دولت در نظر گرفته شد.
معاون توسعه منابع و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به آمار مدارس فرسوده اظهار داشت: براساس اداه كل نوسازي مدارس ٣٢ درصد مدارس مستحكم، ٤٠ درصد نيازمند مقاوم سازي و ٢٩ درصد تخريبي هستند.
به گفته وي ٥٠ درصد پروژه هاي سيستم آموزش و پرورش توسط خيران اجرا مي شود.

**مهارت آموزي از اولويت هاي اصلي آموزش و پرورش است
معاون آموزش متوسطه اول اداره كل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به آمار بازماندگان از تحصيل دوره متوسطه اول در سال تحصيلي جاري اظهار داشت: ٢ هزار و ٣١٤ نفر در اين دوره از تحصيل بازماندند كه با تمهيدات انديشيده شده ٥١٧ نفر به مدارس بازگشتند.
ناظم زاده درباره علل بازماندگان از تحصيل گفت: برخي اتباع مهاجر و برخي هم به دليل بيماري هاي خاص و يا بد سرپرست بودن از تحصيل بازماندند.
وي ادامه داد: ١٠ هزار و ٣٧٤ نفر در مقطع متوسطه دوم از تحصيل بازماندند كه ٦ هزار و ٣٤٥ نفر آن ها به تحصيل بازگشتند.
معاون آموزش متوسطه دوم اداره كل آموزش و پرورش اصفهان حلقه مفقوده آموزش طي ساليان گذشته را نبود مهارت آموزي دانست و گفت: مهارت آموزي در سال هاي اخير جز اولويت هاي آموزش و پرورش قرار گرفته و نيازمند فرهنگسازي است.
به گزارش ايرنا، اكنون در استان اصفهان بيش از 32 هزار كلاس درس در پنج هزار واحد آموزشي داير است.
دستگاه تعليم و تربيت استان اصفهان متشكل از 850 هزار دانش‌ آموز، بيش از 50 هزار معلم شاغل و 30 هزار بازنشسته و بيش از پنج هزار باب مدرسه است.
9913/6026/