۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 83198767
T T
۰ نفر
طرح مرمت و احياي صفي آباد در دستوركار ميراث فرهنگي قرار گرفت

ساري - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گفت: طرح مرمت و احياي عمارت صفي آباد بهشهر در دستور كار ميراث فرهنگي قرار گرفته و كارهاي اداري آن نيز آغاز شده است.

مهدي ايزدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اعتبارات احياي اين بناي تاريخي ملي است و اكنون در انتظار ايجاد رديف اعتباري هستيم و در صورت اختصاص اعتبار با اقدام به انتخاب پيمانكار خواهيم كرد تا كار احيا را اغاز كند.
وي ادامه داد: براي بازسازي راه دسترسي به اين عمارت حدود 15 ميليارد ريال و براي كار مرمت و احياي بناي عمارت نيز حدود 30 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است كه از منابع ملي تامين خواهد شد.
معاون مراث فرهنگي مازندران گفت: اجراي سريع كار احياي ساختمان منوط به واگذاري و انتقال اين عمارت از وزارت اطلاعات به ميراث فرهنگي است كه تاكنون قدم هاي مثبتي از سوي وزارت اطلاعات برداشته شد.
ايزدي از وضعيت عمارت ابراز بي اطلاعي كرد ولي اظهار داشت: احتمالا به دليل شرايط آب و هوايي مازندران خسارت زيادي چه در بنا و تاسيسات و چه در تزئينات ايجاد شده كه كار مرمت گسترده اي را مي طلبد، اما همه اينها در حد حدس و گمان است و بايد عمارت از نزديك توسط كارشناسان ميراث بازديد شود.
استاندار مازندران امروز در آيين رونمايي از 12 جلد كتاب روز شمار انقلاب اسلامي در مازندران به اسناد ساواك كه با حضور وزير اطلاعات برگزار شد، از بازگشايي آثار تاريخي صفي آباد در شهرستان بهشهر و موافقت وزارت اطلاعات با بازگشايي اين آثار تاريخي بر روي مردم خبر داد.
استاندار مازندران عنوان كرد كه با بازگشايي اين آثار تاريخي و گردشگري از اين پس گردشگران و مسافران مي توانند از اين آثار بازديد كنند و زمينه افزايش جذب گردشگران به شرق مازندران را تقويت مي كند.
عمارت صفي آباد از بناهاي متعلق به دوران صفويه است و در سال 1310 با شماره 58 به عنوان يكي از نخستين بناهاي تاريخي ايران بود كه به ثبت ملي ميراث فرهنگي رسيد.
مجموعه تاريخي صفي آباد كه مشتمل بر يك كاخ و باغ بزرگي از دوره صفوي است پس از انقلاب اسلامي در اختيار وزرات اطلاعات قرار گرفت.
7335/1654