۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸
کد خبر: 83198819
T T
۰ نفر
كسب جايگاه دوازدهم صنعت آلومينيوم جهان در چهل سالگي انقلاب

تهران- ايرنا- سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در آستانه چهل سالگي انقلاب اسلامي اعلام كرد با پايان طرح هاي توسعه آلومينيوم جنوب و بهره برداري از كارخانه جاجرم (خراسان شمالي) تا آخر امسال، ايران به رتبه دوازدهم جهاني در اين صنعت دست مي يابد.

به گزارش سه شنبه تارنماي ايميدرو، ايران اكنون از نظر ظرفيت توليد آلومينيوم در رتبه هجدهم جهان قرار دارد كه اتمام اين طرح ها، سبب ارتقاي 6 پله اي جايگاه كشور مي شود.
بررسي خبرنگار ايرنا نشان مي دهد طرح «آلومينيوم جنوب» دهه 80 خورشيدي متوقف شد‌ اما ايميدرو در دولت يازدهم با گشايش اعتبار اسنادي (ال.سي) آن را به حركت درآورد و اكنون در سه مرحله 300 هزار تني تعريف شده است و انتظار مي رود مرحله نخست آن پايان امسال يا اوايل سال آينده افتتاح شود.
آلومينيوم جنوب بزرگ ترين طرح توليد شمش آلومينيوم در ايران است كه با مشاركت پنج بانك اجرا مي شود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس برنامه راهبردي تدوين شده براي افق 1404، دستيابي به هدف توليد يك ميليون و 200 هزار تن را براي آلومينيوم پيش بيني كرده است.
گزارش هاي پيشين سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) حاكي از آن است كه ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي طرح هاي توسعه زنجيره آلومينيوم 11 ميليارد دلار است كه 21.5 درصد از كل سرمايه گذاري مورد نياز بخش معدن وصنايع معدني را تا افق 1404 دربرمي گيرد.
آمار تجارت خارجي بخش معدن و صنايع معدني ايران در دوره 9 ماهه امسال نشان داد صادرات زنجيره آلومينيوم و محصولات آن به وزن 75 هزار و 455 تن به ارزش 145 ميليون و 700 هزار دلار رسيد كه از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال به ترتيب 47 و 43 درصد كاهش نشان مي دهد.

** وضع توليد شمش آلومينيوم و آلومينا
ايميدرو در گزارش امروز خود اعلام كرد: ظرفيت توليد آلومينيوم سال 1357 برابر با 18 هزار تن بود و پارسال به 442 هزار تن رسيد و امسال به 475 هزار تن مي رسد.
پيش بيني شده است ميزان توليد آلومينيوم ايران در پايان سال 1397 به 385 هزار تن افزايش يابد؛ در حالي كه پارسال 337 هزار تن ثبت شد.
پيش از اين اعلام شد، كارخانه شمش آلومينيوم جاجرم با ظرفيت 40 هزار تن تا پايان امسال افتتاح مي شود و براي آن به ميزان 94 ميليون يورو سرمايه گذاري ارزي و 160 ميليارد تومان از محل منابع ايميدرو و محل منابع داخلي خود شركت، انجام شده است.
همچنين طرح توليد پودر آلومينا با ظرفيت اوليه 800 هزار تن براي تامين حداقل نياز راهبردي صنعت آلومينيوم كشور به اين ماده معدني تعريف شده است كه سرمايه گذاري لازم براي اين طرح 650 ميليون يورو برآورد و بوكسيت مورد نياز طرح نيز از طريق واردات تامين مي شود.
طرح توليد 160 هزار تن محصولات عريض آلومينيومي (فويل،پليت و ورق قوطي) با سرمايه گذاري 600 ميليون از ديگر اقدامات انجام شده در صنعت آلومينيوم است.
روند توليد آلومينا از سال 1381 (آغاز توليد آلومينا در ايران) تا پارسال نشان مي دهد توليد آلومينا از 102 هزار تن در آغاز به 240 هزار تن در سال 96 افزايش يافت كه رشد بيش از 2 برابري توليد اين ماده معدني را نشان مي دهد.
پيش بيني مي شود تا پايان امسال ميزان توليد پودر آلومينا به 245 هزار تن برسد.
به گزارش ايرنا، سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران آمار توليد شمش آلومينيوم (خالص) را در سه واحد توليدي ايرالكو، المهدي و هرمزال در 9 ماهه امسال 228 هزار و 314 تن اعلام كرد كه بيش از 48 درصد آن سهم ايرالكوست.
بررسي ها حاكي از آن است كه رشد ميانگين ساليانه مصرف آلومينيوم در جهان 6 درصد و رشد ساليانه مصرف آلومينيوم در ايران 12 درصد برآورد مي شود.
25 درصد مصرف آلومينيوم جهان به ساخت وسايل نقليه اختصاص مي يابد. 25 درصد آن در صنعت ساختمان، 17 درصد در بسته‌بندي، 12 درصد در صنعت برق و بقيه در بخش هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.

اقتصام*1559*1961*