۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 83199435
T T
۰ نفر
بيش از 500 اثر باستاني در منطقه هورامان شناسايي شد

سنندج - ايرنا - مدير پايگاه منظر فرهنگي، تاريخي اورامان گفت: بيش از 500 اثر باستاني مربوط به دوران پارينه سنگي تا اواخر دوران اسلامي در منطقه اين منطقه تاريخي شناسايي شده است.

پويا طالب نيا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در بررسي هاي انجام شده توسط هيئت باستان شناسي پايگاه منظر فرهنگي تاريخي اورامان طي سال هاي 96 و 97 از منطقه هورامانات بيش از 500 محوطه باستاني با ارزش شناسايي شده است.
وي افزود: اين آثار ارزشمند كه مربوط به دوران پارينه سنگي تا اواخر دوران اسلامي است و شامل غارهاي باستاني، محوطه ها و تپه هاي تاريخي، پل ها، مساجد، قلعه ها و اماكن خدماتي نظير حمام ها و كاروان سراها است.
مدير پايگاه منظر فرهنگي، تاريخي اورامان اضافه كرد: اين منطقه تاريخي از جغرافياي فرهنگي و تاريخي وسيعي برخوردار بوده و به همين دليل نيز پراكندگي آثار شناسايي شده آن در بيش از 80 روستاي منطقه اروامانت در شهرستان هاي سروآباد، كامياران و سنندج است.
وي تاكيد كرد: پايگاه منظر فرهنگي، تاريخي هورامان درصدد است از خروجي اين مطالعات كه در راستاي تدوين پرونده ثبت جهاني هورامان مورد استفاده قرار مي گيرد، اطلس باستان شناسي منطقه هورامانات را تهيه و تدوين كند.
وي اضافه كرد: همچنين از خروجي اين بررسي ها مي توان پراكنش آثار باستاني منطقه را مشخص و سياست گذاري دقيقي براي فعاليت باستاني منطقه اولويت بندي كند.
طالب نيا افزود: پرونده ثبتي بخشي از آثار شناسايي شده نظير پل ها، قلعه ها و مساجد آماده شده و براي ثبت در فهرست آثار ملي به بخش ثبت آثار اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كردستان ارسال شده است.
مدير پايگاه منظر فرهنگي، تاريخي هورامان گفت: تاكنون از 500 اثر و محوطه باستاني شناسايي شده در منطقه هورامانات بيش از 15 اثر در فهرست آثار ملي قرار گرفته است.
وي افزود: مطالعات منطقه هورامان در قالب مطالعات مردم شناسي، باستان شناسي، علوم طبيعي، معماري، اسناد تاريخي و هوار نشيني (جابجايي از جايي به جاي در فصول مختلف سال) انجام شده است.
وي حفاظت از بافت ها و آثار با ارزش منطقه هورامان را در ثبت جهاني اين منطقه تاثيرگذار دانست و اضافه كرد: دستورالعمل نحوه حفاظت از بافت هاي با ارزش منطقه هورامان از طريق بخشداري هاي به دهياران روستاهاي جامعه هدف ابلاغ مي شود.
طالب نيا افزود: ثبت جهاني هورامان گامي بلند براي توسعه استان است و بدون ترديد با ثبت جهاني اين منطقه، هورامان از حمايت هاي سازمان جهاني يونسكو بهره مند مي شود.
به گزارش ايرنا، هورامان نام منطقه اي تاريخي با بافت پلكاني و آداب و رسوم بسيار خاص است كه بخش هايي از شهرستان هاي سروآباد، سنندج و كامياران استان كردستان و شهرستان هاي پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان كرمانشاه را شامل مي شود.
منطقه هورامان در استان كردستان داري يك شهر (اورامان تخت) و 76 روستا است كه تاكنون 13 روستاي اين منطقه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و پرونده ثبتي 22 روستا نيز در حال پيگيري است.
واژه هورامان يا اورامان از 2 بخش هورا به معني اهورا و مان به معناي خانه، جايگاه و سرزمين تشكيل شده و در واقع به معناي سرزمين اهورايي و جايگاه اهورا مزدا است.
استان كردستان داراي يك هزار و 519 اثر تاريخي شناسايي شده شامل آثار باستاني، غارهاي طبيعي، درختان كهنسال، ميراث منقول، قنات و مكان هاي طبيعي است كه 828 مورد از اين تعداد شامل 763 اثر تاريخي، هشت مورد ميراث طبيعي، 49 مورد ميراث معنوي و هشت مورد ميراث منقول است.
هم اكنون ثبت جهاني هورامان در دست بررسي است، در اين راستا معاونت ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با هدف حفاظت، مرمت و بازسازي بافت هاي باارزش اين منطقه پايگاهي به نام پايگاه منظر فرهنگي تاريخي هورامانات ايجاد كرده است كه در شهر هورامان تخت، روستاي پالنگان و يكي از روستاهاي سنندج يك نمايندگي از اين پايگاه داير شده است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان و بيش از 50 هزار نفر جمعيت در فاصله 90 كيلومتري از سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.
7354 / 3034