۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 83199544
T T
۰ نفر

خاطره هایی از دوره سیاه ستمشاهی

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 83199544
خاطره هایی از دوره سیاه ستمشاهی

قزوین - ایرنا - چند نفر از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در باز ترسیم خاطرات خود اعلام كردند كه شدیدترین شكنجه ها از سوی نیروهای ساواك انجام می‌شد و رژیم ستمشاهی دوران سیاهی را برای ایران رقم زد.

به گزارش ایرنا، هرساله به مناسبت دهه فجر، گوشه ای از جنایات هولناك نیروهای ساواك توسط انقلابیون و مبارزان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برملا می شود.
حتك حرمت به مقام انسان، تجاوز و تعدی، توهین به اعتقادات مذهبی افراد و بازجویی به وسیله اعمال زور و شكنجه، تنها بخشی از ظلم بزرگی است كه توسط حكومت پهلوی انجام شده است.
زندانیان سیاسی یكی از خلاهای موجود در جامعه را نبود سازوكار مناسب برای تدوین و جمع آوری خاطرات و تجارب زندانیان سیاسی عنوان می كنند و معتقدند مادامی كه برای تاریخ تجربی انقلاب اقدامی از سوی ما صورت نگیرد، امكان تحریف و سوء استفاده تاریخ از سوی دشمن افزایش می یابد.

** گوشه های از اعمال ستمگرانه ساواك
مبارزه سیاسی قبل از انقلاب اسلامی و راوی موزه عبرت گفت: برخی از جوانان ما از روی ناآگاهی و بی تجربگی تصور می كنند كه دوران قبل از انقلاب بسیار درخشان بود؛ درحالی كه نمی دانند ساواك چه جنایاتی انجام داده و مردم را وادار به اعمال قبیح می كرد.
یوسف باروتی تاكید كرد: امروز وظیفه ما این است كه خاطرات و اتفاقات گذشته را در محافل مختلف برای نسل امروزی تعریف كنیم و اجازه ندهیم كه این اتفاقات ناگوار فراموش شده و یا مورد تحریف قرار گیرد.
وی اضافه كرد: هشت سال پیش مركز اسناد انقلاب اسلامی كتابی تحت عنوان ساواك به چاپ رساند كه در اواخر آن به دست نوشته های خطی چندتن از زندانیان اشاره شده است.
یوسف باروتی در بازخوانی مجدد این كتاب اظهار داشت: شخصی به نام فریدون توانگری معروف به آرش (یكی از بازجویان ساواك در زندان كمیته مشترك ضدخرابكاری كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حكم دادگاه انقلاب اعدام شد) پس از عزیمت به لرستان برای بازجویی اعضای یك گروه ، یك خانم بارداری را به صورت بسیار زشت و عریان آویزان می كند.
وی ادامه داد: این جنایت به حدی زشت و نفرت انگیز بود كه اطرافیان آرش به وی اعتراض كرده و به سازمان مركزی ساواك گزارش می كنند كه چرا باید چنین اتفاقاتی رقم بخورد.
باروتی به دوران راوی گری در موزه عبرت اشاره كرد و گفت: در این دوران بازدید كنندگان زیادی كه اغلب خانم بودند از من سوال می كردند كه آیا ساواك به خانم ها تجاوز می كرد یا نه؟ و من در جواب پاسخ می دادم كه ما هیچ مستندی در این خصوص نداریم، اما از آن افراد قبیح كردار ارتكاب چنین اعمالی دور از انتظار نیست.
وی اظهار داشت: گرچه ممكن است ساواك جرات تجاوز به خانم های محجبه را نداشته است، اما طاهره سجادی در كتاب 'خورشید واره' بیان می كند كه یك روز در اتاق بازجویی بودم و از اتاق مقابل من صدای جیغ زدن خانمی به گوش می رسید كه پس از گذشت چند دقیقه دیدم منوچهر وظیفه‌خواه معروف به دكتر منوچهری و محمدعلی شعبانی معروف به دكتر حسینی ( شكنجه گران و بازجویان ساواك در زندان كمیته مشترك ضدخرابكاری) لخت از اتاق خارج شدند.

** شكنجه های ساواك ما را قدرتمندتر از گذشته كرد
مبارز و فعال سیاسی قبل از انقلاب اسلامی گفت: همه ما زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در یك شرایط مظلومانه زندگی خودمان را سپری كردیم و نیروهای ساواك هركاری كه می توانستند با ما انجام دادند اما كمتر زمانی به این موضوعات پرداخته می شود و هنوز اقدامی برای بازگوشدن وقایع تلخ دوران پهلوی وجود ندارد.
حسن پاكدل نیا افزود: نهضت اسلامی از دهه 1340 شروع شد و همه مبارزان انقلابی در مقابل سیستم طاغوت ایستادگی كرده و حاضر نشدند نامه عفو بنویسند.
وی با بیان اینكه همه زندانیان سیاسی یك دوران تاریك و تلخ را تجربه كردند،اظهار داشت: امروز كه به بركت انقلاب اسلامی شرایط لازم برای كارهای فرهنگی و رسانه مهیا شده باید مسئولان برای حفظ تاریخ ارزشمند زندانیان سیاسی اقدام كنند تا به جوانان تفهیم شود كه چرا انقلاب كردیم و این همه سختی و مشقت را به جان خریدیم.
پاكدل نیا تاكید كرد: اگر امروز می بینید كه زندانیان سیاسی قبل از انقلاب همچنان روی آرمان های خودشان تكیه كرده و استوار هستند، به خاطر شلاق ها و شكنجه های دوران طاغوت است كه از آن ها انسان هایی قدرتمندتر از گذشته ساخت.
وی با بیان اینكه ما هنوز مانند دوران انقلاب دچار جنگ حق و باطل هستیم، خاطرنشان كرد: اگر قیمت كالاهای اساسی افزایش یافته و نظام جمهوری اسلامی به تنگناهای اقتصادی برخورد كرده، ارتباطی به 80 میلیون نفر جمعیت ندارد و مسئله به دشمنی با جمعیت مسلمانان كل دنیا مربوط می شود.

** شكنجه با دستگاه آپولو و تمسخر روحانیت توسط ساواك
دیگر مبارز سیاسی قبل از انقلاب اسلامی گفت: اعمال زشت و قبیح دوران پهلوی برای همه در جشن هنر شیراز مشخص شد و واقعیت این است كه وقتی حكومتی در روز روشن و جلوی چشم صدها بیننده دست به چنین اعمال منافی عفتی دست می زند، قطعا ساواك و نیروی امنیتی او نیز در زندان و پشت درهای بسته دست به جنایات بزرگ تری دست خواهند زد.
حجت الاسلام حاج شیخ حسین علیخانی افزود: در اتاق های بازجویی كمیته مشترك ضد خرابكاری انواع ادوات و سلاح های شكنجه وجود داشت كه مهمترین آن دستگاه 'آپولو' (یكی از ابداعات سازمان ساواك در دوران پهلوی برای شكنجه زندانیان بود) بود و وقتی مرا با چشمان بسته روی میز فلزی قرار داده و شروع به بستن دست و پاهای بنده كردند، با توهین و تمسخر ازم پرسیدند كه حاج آقا تا حالا روی چنین منبری رفته بودی؟
این مبارز سیاسی به بستن چشم هایش توسط نیروهای ساواك اشاره كرد و گفت: ماموران ساواك عادت داشتند كه برای جابه‌جایی متهم از یك اتاق به اتاق دیگر چشمان وی را می بستند و همین مسئله سبب می شد تا رعب و وحشت فراوانی برای زندانی ایجاد شود.
حجت الاسلام علیخانی یكی از اقدامات ضروری در استان قزوین را تدوین و تهیه كتابی از خاطرات زندانیان سیاسی عنوان كرد و یادآور شد: گرچه وزارت اطلاعات اسنادی را در این رابطه منتشر كرده، اما این مقدار كافی نیست و باید تمام ماجرا با جزییات بیان شود.

** بازداشت به خاطر چند جلد كتاب شریعتی
یكی از فعالان دانشجویی بازداشت شده توسط ساواك در قبل از انقلاب به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یك سال در زندان قصر توسط نیروهای ساواك بازداشت شدم.
مرتضی جرنده ای با بیان اینكه قبل از انقلاب به فروش كتاب مشغول بودم، اظهار داشت: حكومت اتهام من را پخش اعلامیه و داشتن كتاب های سیاسی شریعتی عنوان كرد و من حین دستگیری در كتابخانه بودم كه نیروهای ساواك به من حمله كرده و مرا دستگیر كردند.
وی با بیان اینكه فعالیت سیاسی به طور قطع تبعات سنگینی به همراه داشت، گفت: نحوه اذیت و آزار زندانیان سیاسی با یكدیگر متفاوت بود و خوشبختانه چون من توسط كمیته مشترك ضد خرابكاری بازداشت نشده بودم، كمتر مورد شكنجه جسمی و فیزیكی قرار داشتم.
وی تاكید كرد: شدیدترین اعمال جنایات و شكنجه در بین نیروهای ساواك توسط كمیته مشترك ضدحرابكاری انجام می شد و اگر كسی دست این افراد می افتاد امیدی به زنده ماندن نداشت.

** ضرورت بهره مندی از ظرفیت نویسندگان حرفه ای
چندی پیش عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین نیز در مورد تبیین تاریخ انقلاب و نقش انقلابیون و مجاهدت های انجام شده در آن دوران اعلام كرد كه باید برای ثبت خاطرات زندانیان سیاسی از ظرفیت نویسندگان حرفه ای بهره برد.
وی تاكید كرد: نبود شفافیت و تبیین دقیق روزهای انقلاب باعث شده تا دشمن با وارونه سازی واقعیات و دروغ پردازی ذهن و روان جوان را به سمت رونق و شكوفایی دوران رضاشاه سوق دهد.
9925/6012
۰ نفر