كار كارشناسي و مطالعه اجراي احداث راه دسترسي خشكي به دريا از سال 1382آغاز شد و به عنوان يك نياز راهبردي و اساسي منطقه در ابعاد مختلف بويژه در زمينه اقتصادي در سفرهاي استاني دولت در سال 85 مصوب شد.
برقراري ارتباط ميان بندر خشك واقع در حاشيه كمربندي با بندر نوشهر ، شتاب بخشي در فرآيند تخليه و بارگيري كالا، رفع معضل ترافيك شهري، ساماندهي تريلرهاي حامل بار در بندر خشك، رونق اقتصادي منطقه و ايجاد اشتغال از جمله اهداف اجراي اين طرح اعلام شده بود.
همزمان با تصويب اين طرح، ايجاد بندرخشك و ابلاغ قانون منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر درسال 1390 درحقيقت اهميت اجرايي شدن اين طرح را به عنوان يكي از طرح هاي زيربنايي بندر دوچندان كرد.
به گزارش ايرنا، محمدتقي انزانپور عصر چهارشنبه به مناسبت دهه فجر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: فرآيند اجرايي شدن اين طرح ملي در مرحله مناقصه قرار دارد و بزودي پيمانكاران پس از دريافت مبلغ مناقصه مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
وي اظهار داشت : تمامي موانع اجراي اين طرح رفع شده و با پيش بيني اعتبار در حدود 100 ميليارد تومان به طول حدود 2 كيلومتر قرار است از ضلع شمال شرقي بندر و حاشيه شمال رودخانه ماشلك اجرا شود.
وي گفت كه راه دسترسي مستقيم بندر نوشهر به كمربندي پاشنه آشيل ديگر طرح هاي اين منطقه ويژه اقتصادي مي باشد و با اجراي آن ضمن حل معضل ترافيك چندين ساله شهر نوشهر آثار اقتصادي فراواني براي بندر و شهروندان به همراه دارد
* توسعه 11 هكتاري بندر نوشهر
مدير كل بنادر و دريانوردي مازندران همچنين از توسعه اراضي بندر نوشهر به وسعت حدود 11 هكتار در آينده نزديك خبر داد .
انزانپور افزود: هم اكنون مطالعات مكانيابي و تفاهم نامه مدل مالي اجراي اين طرح امضاء شده و طبيعتا با اجراي آن سعي مي شود طرح هايي با مشاركت بخش خصوصي مانند مارينا در اراضي اجرا شود.
وي گفت: هم اكنون كمبود فضا جزو دغدغه اين بندر است و ضمن آنكه در چهار سال اخير تاكنون حدود 56 ميليارد تومان حجم سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه ساخت سيلوي غلات انبارهاي روباز و بسته مخازن روغن نباتي انجام گرفته كه زمينه اشتغال دستكم 300 نفر فراهم شد.
* بنادر مازندران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب
مديركل بنادر و دريانوردي مازندران گفت كه پيش از انقلاب نگاه تجاري به درياي خزر نبود و تعداد كشتي ها در طول سال كه امد و شد داشتند شايد به 50 فروند نمي رسيد.
انزانپور افزود: نكته ديگر انكه پيش از انقلاب تعداد چهار پست و 2اسكله در بندر نوشهر بعنوان قديمي ترين بندر مازندران در سطحي حدود 17 هكنار وجود داشت.
وي ادامه داد هم اكنون با اضافه شدن بنادر فريدونكنار و امير اباد سطح اراضي از 17 هكتار به هزار و 300 هكتار در دوران انقلاب افزوده شده است.
انزانپور اضافه كرد: همچنين پيش از انقلاب ميزان تخليه و بارگيري كالا حدود چهار ميليون و نيم تن درسال بود و اكنون سالانه مقدار 13 ميليون تن كالا در بنادر مازندران تخليه و بارگيري مي شود.
منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر با مساحتي حدود 40 هكتار از 11 پست اسكله تجاري ، خدماتي ، تجهيزات مناسب خشكي ، دريايي و نيز آبخور پنج متر نسبت به ساير بنادر شمالي از موقعيت بسيار مناسبي برخوردار است .
طبق آمار منابع رسمي ، اين بندر در حال حاضر ظرفيت تخليه و بارگيري مقدار سه ميليون تن كالا را در سال دارد اما هم اكنون سالانه مقدار 800 هزار تن كالا در اين بندر تخليه و بارگيري مي شود.
/1602/7078/1899
نوشهر - ايرنا - مدير كل بنادر و دريانوردي مازندران از اجراي عمليات احداث راه دسترسي مستقيم از كمربندي به بندر نوشهر در اسفند ماه امسال خبر داد.